• 1
  • 2
2016-03-03, 21:09
Medlem
pirajan62s avatar
Hej,

Där jag bor bildade vi bostadsrättsförening 2008 och jag köpte min lägenhet för 995.000. Då hade jag betalningsanmärkningar som jag var tvungen att reglera vilket också gjordes med 72.000 från min dåvarande flickväns svåger.
Handelsbanken ville även att min flickvän skulle stå med på lånet då jag tydligen inte vara tillräckligt betrodd. Så blev det också.
Till saken hör att min flickvän och jag aldrig bott ihop, Har inga barn, hon har aldrig varit skriven i Gbg där jag bor, hon har hela tiden bott i Sthlm. Hon stod med på lånen men betalade aldrig en krona eller något annat som har med boendet att göra.

2011 skrivs lånen om och jag blir ensam ansvarig för lånet. 2013 bryter vi upp och jag hör inte ett ljud från henne på 2 år.
2015 vill jag byta bank och då framkommer det att min ex flickvän står med som 50 % ägare på köpekontraktet
Jag kontaktar henne och säger att vi måste fixa detta. "Du ska inte stå på det kontraktet men du gör det och då måste vi tex upprätta ett gåvobrev där du ger mig dina 50%"

Nu har det gått 6 månader sedan detta uppdagades och hon har gått från 30.000 till halva bostadens värde. Ca 2.5 miljoner. Hon har juridiskt rätt att kräva detta och banken vill att vi löser denna tvist innan april utgång annars sägs mitt lån upp.

Kräver hon halva värdet kan jag inte köpa ut henne och då blir det försäljning

Vi skildes som vänner den dagen vi bröt upp men idag känner jag bara hat mot henne. Jag skulle kunna köra över henne med bil....

Får hon igenom sina krav vill jag hämnas. Och det fett !!!

Jag vet hon trycker på ett stulet konstverk som jag vet kostar mycket. Det var länge sedan hon stal det men jag är övertygad om att hon inte vill att denna historia kommer fram. I dag har hon ett ansvarsfullt arbete i en världskänd organisation. Hon skulle få mycket skit om detta kom fram.

Vad tycker ni jag ska göra?
Citera
2016-03-03, 21:16
Medlem
Prata med henne öga mot öga och säg att hon ska skriva över sin halva på dig, annars kommer du polisanmäla hennes stöld av tavlan och även informera hennes arbetsgivare. Viktigt att du inte smsar eller mailar för då finns det bevis för din utpressning. Ta det öga mot öga när ni är ensamma.
Citera
2016-03-03, 21:19
Medlem
Cornizs avatar
Kan du ta med dig en vän till henne och försöka tala vett i henne på ett lugnt och civiliserat sätt?

Förklara att lånet sägs upp och att du blir bostadslös.....? Hon har väl samvete hoppas jag.
Citera
2016-03-03, 21:20
Medlem
Cornizs avatar
Utpressning och hot är verkligen inte 1a eller ens 2a hands val. Bara sen i ren desperation
Citera
2016-03-03, 21:38
Medlem
Grattis - du har tjänat en massa pengar på ombildningen! Sälj och ge donnan hälften av vinsten och köp en ny lägenhet med en bra kontantinsats. Om bostadsbubblan hade spruckit och du hade fått skänka bort lägenheten, som många gjorde i början på 90-talet, så hade banken krävt ditt ex på halva kostnaden. Hade du ställt upp för henne då? Hon tog en risk som skrev på lånet med dig - nu får hon avkastning på den risken.
Citera
2016-03-03, 21:45
Medlem
cacas avatar
Hon äger 50% så vad är grejen? Du får lösa ut henne och har du inte råd så säljs lägenheten och ni fördelar pengarna. Sambolagen paragraf 3, bara läsa å lära dig en dyr läxa om att skriva avtal innan det händer något, finns rätt många skilsmässor o samboförhållanden som spruckit som kan intyga det.

Om du vart anklagad för stöld av nån konst och riskerar åka dit, skulle du då behålla saken? Om polisen mot förmodan skulle knacka på och efter tips från ditt x så hittar de en stulen sak hos dig, hur lång tid tar det innan du säger att den saken var det mitt x som tog hem och jag fick den när vi separerade. Vem kommer de tro mest på, du som bråkar om pengar vid separationen och anger för stöld mm eller ditt x?
Citera
2016-03-03, 21:48
Medlem
pirajan62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Grattis - du har tjänat en massa pengar på ombildningen! Sälj och ge donnan hälften av vinsten och köp en ny lägenhet med en bra kontantinsats. Om bostadsbubblan hade spruckit och du hade fått skänka bort lägenheten, som många gjorde i början på 90-talet, så hade banken krävt ditt ex på halva kostnaden. Hade du ställt upp för henne då? Hon tog en risk som skrev på lånet med dig - nu får hon avkastning på den risken.

Tack för era åsikter. weallknowit, har rätt. Men ändå inte. Hon stod med på lånet då vi ombildade. Jag köpte för 1 miljon. Hade jag tvingats sälja en månad senare hade lägenheten inte gått för under 1.3 miljoner. Det var en vinstaffär från början. Hon tog inga risker. Men jag förstår vad du menar.

Jag vill verkligen inte behöva hota henne eller på något sätt utsätta mig för att i slutändan få ännu mera skit. Men situationen känns förjävlig.
Citera
2016-03-03, 21:49
Medlem
pirajan62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Hon äger 50% så vad är grejen? Du får lösa ut henne och har du inte råd så säljs lägenheten och ni fördelar pengarna. Sambolagen paragraf 3, bara läsa å lära dig en dyr läxa om att skriva avtal innan det händer något, finns rätt många skilsmässor o samboförhållanden som spruckit som kan intyga det.

Om du vart anklagad för stöld av nån konst och riskerar åka dit, skulle du då behålla saken? Om polisen mot förmodan skulle knacka på och efter tips från ditt x så hittar de en stulen sak hos dig, hur lång tid tar det innan du säger att den saken var det mitt x som tog hem och jag fick den när vi separerade. Vem kommer de tro mest på, du som bråkar om pengar vid separationen och anger för stöld mm eller ditt x?

Vi har aldrig varit sambo. hon har hela tiden bott i sthlm och jag i Gbg
Citera
2016-03-04, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirajan62
Hon tog inga risker. Men jag förstår vad du menar.

Men situationen känns förjävlig.

Självklart förstår jag hur du känner det. Jag hade själv varit asförbannad.

Bäst hade varit om ni hade gjort upp detta när ni separerade, då hade du kunnat ta över lånet och lösa henne från hennes ansvar/risk. Resten av värdeuppgången hade då varit din. Så länge hon står med på lånet så ansvarar hon både för upp och nergångar.

Tufft läge - men se det som en lärdom.
Citera
2016-03-04, 08:13
Medlem
Fenjal888s avatar
Varför skrevs lånen om så du blev helt ansvarig, samtidigt som hon fortfarande va ägare till 50% av lägenheten?
Citera
2016-03-04, 10:10
Medlem
Råd nummer 1, skaffa ett ombud, både du och ditt ex. Ni kommer aldrig att lösa detta eftersom det finns för mycket känslor inblandade.
Råd nummer 2, om du hotar med att anmäla henne för stölden kommer du att hamna i en sämre sits än du är nu. Det är olagligt att hota med en polisanmälan, eller att hota med att förstöra hennes liv.
Råd nummer 3, läs genom vad du skrivit i dina inlägg. På vilket sätt har ditt ex agerat felaktigt? Det är faktiskt du som begått ett stort misstag genom att inte ändra i köpekontraktet. Ska hon lida för dina dumheter? Det här handlar om juridik, inget annat, lägg känslorna åt sidan.
Råd nummer 4, om du funderar på saken lite mer analytiskt och lägger alla känslor åt sidan, hade du varit i en bättre sits idag om ditt ex INTE hjälpt dig med lånen? Nej det hade du inte, då hade du inte fått möjlighet att köpa loss lägenheten och tjäna pengar på denna. Var tacksam för detta, släpp din egoistiska sida, hon tog en risk genom att stå med på lånet tillsammans med en strulpelle. Se det som att du belönar henne för detta. Bägge har ju faktiskt vunnit på detta.
Citera
2016-03-04, 10:51
Medlem
Aritocs avatar
Den här tråden bör flyttas till juridik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in