2016-03-03, 10:03
Medlem
DividendChamps avatar
Fick upp ögonen för det här fenomenet när min sambos mor pratade om det. Hon har pga sviterna av en cancersjukdom blivit förtidspensionerad och lever på en väldigt väldigt låg månadspeng. Hon får ut 8.000 och då har hon hyra att betala och två barn som bor inne hos henne.

Nu har det öppnats en lucka där hon kan flytta in till sin särbo, vilket båda är intresserade av, så hon ska först få sin skuldsanering beviljad (pga hon har en skuld sen innan hon ej vill nämna belopp på, hon försöker få det att låta som att den är liten, då hade vi kunnat betala den till henne, men jag tror hon skäms och ljuger för oss). Sen när skuldsanering är beviljad så ska hon direkt flytta in till sin särbo och leva på honom under skuldsaneringen och slippa betala hyra, så att hon i slutändan får mer pengar över. Jag ställer mig sjukt frågandes till detta? Kan man göra så? Borde inte skuldsaneringen ändras när ens ekonomiska förutsättningar ändras? Kommer hennes nya sambo drabbas av detta isåfall?

Sedan så satt jag och läste på SVD imorse Snabbare sanering ska ta fler ur skuldfällan . I slutet av artikeln fokuseras det på att många kommer i skuldfällan pga sjukdom, arbetslöshet osv. Är det verkligen hela sanningen? Eller ett sätt att försköna sanningen?

Man kanske ska göra privatekonomi som en liten kurs i högstadiet? Att man måste ta ett "körkort" inför huslån eller större lån, tex 5 kvällsmöten med en avslutande tenta för att ens bli kreditvärdig? Ja vad som, idag kan man ju hur enkelt som helst ta ett lån. Jag själv sitter med en årsbudget så jag kan med 95% säkerhet säga hur mycket pengar jag kommer ha över i oktober efter att räkningarna är betalda, och diverse periodiseringsfonder har fått sina betalningar och matkontot är fullt.
Citera
2016-03-03, 10:41
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Du har helt rätt. Privatekonomi borde vara ett ämne men redan på lågstadiet. Sen återstår ju problemet med att det alltid finns en andel mönniskor som är genomkorkade. Dessa lär aldrig utveckla ngt vett i skallen. Hur ska dessa hanteras? Jag tycker man borde kunna omyndigförklara människor som inte kan ta hand om sig själva.
Citera
2016-03-03, 10:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Man kanske ska göra privatekonomi som en liten kurs i högstadiet? Att man måste ta ett "körkort" inför huslån eller större lån, tex 5 kvällsmöten med en avslutande tenta för att ens bli kreditvärdig? Ja vad som, idag kan man ju hur enkelt som helst ta ett lån. Jag själv sitter med en årsbudget så jag kan med 95% säkerhet säga hur mycket pengar jag kommer ha över i oktober efter att räkningarna är betalda, och diverse periodiseringsfonder har fått sina betalningar och matkontot är fullt.

Kurser i privatekonomi, och kanske en i grundläggande juridik (förstå kontrakt för bolån, snabblån, etc) tycker jag skulle vara högst relevant. Hoppas verkligen det kommer i framtiden, för folk i allmänhet gör så sjukt konstiga saker som strider mot deras tillgångar.
Citera
2016-03-03, 11:02
Medlem
PiusXIIIs avatar
Här kan man läsa det mesta om nuvarande regler för skuldanering, om något är oklart.

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html
Citera
2016-03-03, 11:27
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Jag tycker man borde kunna omyndigförklara människor som inte kan ta hand om sig själva.

Det där är något som jag också tänker på ofta. Hur ska det gå till? Ett exempel är genom de kurserna som jag varit inne på, klarar man inte "tentan" så får man inte heller rätten till att ta ett lån. Nackdelen hade väl varit att fler dragit på sig blancolån med högre ränta istället, men även det borde väl gå att styra upp?

Jag är helt mållös i hur vissa i ens omkrets tänker, man tycker det borde finnas i allas intresse av att vara utbildad i sin privatekonomi då det är en så stor del av ens liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kurser i privatekonomi, och kanske en i grundläggande juridik (förstå kontrakt för bolån, snabblån, etc) tycker jag skulle vara högst relevant. Hoppas verkligen det kommer i framtiden, för folk i allmänhet gör så sjukt konstiga saker som strider mot deras tillgångar.

Ja, en juridisk kurs är ett bra förslag också. Utan att vara lärare eller insatt i hur lärandesystemet funkar, men nog skulle man kunna byta ut tex slöjd, musik osv mot juridiska kurser och nån privatekonomisk?

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Här kan man läsa det mesta om nuvarande regler för skuldanering, om något är oklart.

Jag har läst allting som där står men får inget tydligt svar på scenariot jag efterlyser. Går det att få skuldsanering för att sen flytta ihop med sin särbo och leva på honom och slippa betala hyra så man i slutändan får mer pengar över varje månad låter väldigt väldigt fel och som att man utnyttjar systemet för egen vinning. Måste ju finnas något skrivit om detta men inget jag hittar. För enligt sambons mor så är hon helt säker på att Kronofogden ej kan göra något åt det om dom flyttar ihop efteråt. Därför dom inte flyttar ihop nu innan.
Citera
2016-03-03, 12:40
Medlem
lobstoks avatar
Absolut, men bankerna är inte alls intresserade av din ide
Dom tjänar på skuldfällan, om det inte är dom som gillrar den
Citera
2016-03-03, 15:04
Medlem
note-its avatar
Citat:
Jag har läst allting som där står men får inget tydligt svar på scenariot jag efterlyser. Går det att få skuldsanering för att sen flytta ihop med sin särbo och leva på honom och slippa betala hyra så man i slutändan får mer pengar över varje månad låter väldigt väldigt fel och som att man utnyttjar systemet för egen vinning. Måste ju finnas något skrivit om detta men inget jag hittar. För enligt sambons mor så är hon helt säker på att Kronofogden ej kan göra något åt det om dom flyttar ihop efteråt. Därför dom inte flyttar ihop nu innan.

Det hon planerar är att flytta ihop med särbon men inte att skriva sig på den adressen. Hon står naturligtvis skriven på sin nuvarande adress, där hon naturligtvis får bostadsbidrag för att kunna betala. Om nu Kronofogden kan bevisa att hon bor "till större del" på särbons adress, ja då kan de gå in och mäta ut allt på den adressen. Det kanske inte din blivande svärmor känner till.
Citera
2016-03-03, 18:03
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det hon planerar är att flytta ihop med särbon men inte att skriva sig på den adressen. Hon står naturligtvis skriven på sin nuvarande adress, där hon naturligtvis får bostadsbidrag för att kunna betala. Om nu Kronofogden kan bevisa att hon bor "till större del" på särbons adress, ja då kan de gå in och mäta ut allt på den adressen. Det kanske inte din blivande svärmor känner till.

Hon kommer stå skriven på den adressen där hon flyttar in. Enligt henne spelar det ingen roll eftersom det sker i EFTERHAND. Men jag är såklart på din linje.
Citera
2016-03-03, 19:45
Medlem
Citat:
Hon kommer stå skriven på den adressen där hon flyttar in. Enligt henne spelar det ingen roll eftersom det sker i EFTERHAND. Men jag är såklart på din linje.

Din svärmors tänk fungerar inte alls, hon kommer att ha ögon på sig under hela skuldsaneringstiden.
Om en enda borgenär så mycket som anar att nåt inte står rätt tll så kommer skuldsaneringen att upphävas.
Detta är även reglerat i lagen om skuldsanering.
Att ansöka, utredas och ev få beviljat är dessutom en process på ca 12-18 månader, ofta ännu mer.
Dessutom ska skulderna uppgå till ett belopp som rimligen inte kan betalas inom ca 15 år.
Processen är svår och inget enkelt upplägg, alla passerar inte nålsögat, och utredningen mycket omfattande.
Även om nya förslagen på saneringslagen går igenom så finns ändå merparten av nuvarande regler kvar.
Citera
2016-03-03, 20:03
Medlem
DividendChamps avatar
Tack för ditt utförliga svar weenewho. Det är som jag misstänker med andra ord. Familjen som min sambo tillhör är alla lite för blåögda och tar lätt på saker. Tur har jag fått min sambo på andra tankar ...

Om vi går ett steg framåt och ponerar att hon får skuldsanering och gör sak i sak och flyttar till sin särbo. Kan han komma i skiten som en konsekvens av hennes handlande?
Citera
2016-03-03, 22:52
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Tack för ditt utförliga svar weenewho. Det är som jag misstänker med andra ord. Familjen som min sambo tillhör är alla lite för blåögda och tar lätt på saker. Tur har jag fått min sambo på andra tankar ...

Om vi går ett steg framåt och ponerar att hon får skuldsanering och gör sak i sak och flyttar till sin särbo. Kan han komma i skiten som en konsekvens av hennes handlande?

Nej. Ärenden som skuld är personliga. Utmätning kan ske av hennes tillgångar men det förmodar jag redan har gjorts eftersom att hon inte verkar anses ha likvida medel att betala tillbaka skulden?

Hans tillgångar och likvida medel är oberoende hennes skulder. Men det kan vara en god idé att inte gifta sig med henne utan att först tala med jurist.
Citera
2016-03-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Nej. Ärenden som skuld är personliga. Utmätning kan ske av hennes tillgångar men det förmodar jag redan har gjorts eftersom att hon inte verkar anses ha likvida medel att betala tillbaka skulden?

Hans tillgångar och likvida medel är oberoende hennes skulder. Men det kan vara en god idé att inte gifta sig med henne utan att först tala med jurist.

Skulder är personliga, men om man bor ihop så räknas bådas inkomster, och förbehållsbeloppet räknas utifrån det. Att bo med eller vara gift med någon som har utmätning eller skuldsanering påverkar båda parter, på gott och ont.
Det är en okunnig myt att det bara påverkar ena parten, enkelt att kolla med kronofogden.
Så alltså, om hon flyttar ihop med honom dras han med i skuldkarusellen fortare än han hinner blinka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in