• 2
  • 3
2016-03-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag tänker att vår upplevelse av livet borde vara kopplad till när hjärnan är utvecklad till en viss gräns som gör att vi kan bli medvetna om att vi existerar. När sker det? Har livet börjat för personen själv innan dess och hur kan den i så fall veta det? Börjar livet vid olika tidpunkter för olika betraktare?

När börjar livet?

nu
Citera
2016-03-08, 08:53
Medlem
Citat:
Det är väl för att celldelningen till synes bildar ett nytt medvetande, något som vi upplever är tätt förknippat med liv. Livet och medvetandet är på något sätt tätt förenade i vår uppfattning om att leva som jag förstår det.

Det man kan se dock är att våra medvetanden är inte mer separerade från varandra än vad en våg är från sitt hav.

Det är inga problem att se att vågor är rörelser på havet, och det är inte meningsfullt att prata om en våg som ett separat liv. Det är på samma sätt inte korrekt, i grund och botten, att prata om ett medvetande som ett separat liv. Ty det är bara en rörelse i soppan av biologi, celler, atomer och universum.

Människan har en vana av att tro på separata ting, få av oss orkar analysera hur allt är beroende av allt annat. Men till sist går att se att all separation bara är konceptuell. En bil finns inte sig, det är bara en kombination av metall och plast vid just denna tid. Det samma gäller allt annat, inkl medvetanden och "liv".
Citera
2016-03-10, 10:11
Medlem
Ghost.of.Paines avatar
Citat:
Jag tänker att vår upplevelse av livet borde vara kopplad till när hjärnan är utvecklad till en viss gräns som gör att vi kan bli medvetna om att vi existerar. När sker det? Har livet börjat för personen själv innan dess och hur kan den i så fall veta det? Börjar livet vid olika tidpunkter för olika betraktare?

När börjar livet?

Det är ju självfallet en gradvis process. Man blir mer medveten om livets nyanser ju äldre och mer utvecklad man blir som människa. Frågan om när livet börjar är således totalt beroende på vad du personligen tycker ska inkluderas i ett liv.

Vissa definierar liv som att andas och ha en fungerande kropp.

Andra tycker att man inte upplevt livet förrän man knullat någon man älskar.

Finns säkert många som tycker att livet inte början förrän man fått barn, klättrat upp för Mount Everest, gått ut i krig, skrivit en bok, pluggat klar, köpt en lya, rest världen osv.

Tråkigt svar kanske, men din fråga är ju heller inte jätteintressant.
Citera
2016-03-11, 10:04
Medlem
Citat:
När börjar livet?

Jag skulle vilja påstå att livet börjar så fort du vunnit simtävlingen över de andra spermierna.

Mvh.
Citera
2016-03-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Jag skulle vilja påstå att livet börjar så fort du vunnit simtävlingen över de andra spermierna.

Mvh.
Varför just då? Alla dina celler har hängt med en miljard år eller mer och har hela tiden delat sig under resans gång. Är inte det ett kontinuerligt liv?
Citera
2016-03-11, 23:07
Medlem
Varangians avatar
Citat:
När börjar livet?

Livet började för 3,5 miljarder år sedan och har rullat på sedan dess. Det är inte så att liv magiskt uppstår varje gång någon varelse blir gravid.

Frågan bör snarare vara, när uppstår ett nytt individuellt mänskligt medvetande? Någon gång under det första levnadsåret skulle jag gissa. I grundläggande form.
Citera
2016-03-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Varför just då? Alla dina celler har hängt med en miljard år eller mer och har hela tiden delat sig under resans gång. Är inte det ett kontinuerligt liv?

Visst allt är ju relativt men jag antog att TS menade ditt liv/mitt liv... men är det livet i övrigt så skulle jag påstå ca 10000 år sen inte mer.
Evolutionsläran och Darwinismen är bara en stor bluff.

mvh.
Citera
2016-03-14, 00:21
Avstängd
Zurfarn08s avatar
Livet måste vara självständigt för att man ska kunna tala om liv i egentlig mening. Ett liv som hålls vid liv genom en värdorganism - i moderlivet alltså - är ännu inte ett självständigt liv. Av detta följer att vi kan ha en abortlagstiftning.
Citera
2016-03-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Livet måste vara självständigt för att man ska kunna tala om liv i egentlig mening. Ett liv som hålls vid liv genom en värdorganism - i moderlivet alltså - är ännu inte ett självständigt liv. Av detta följer att vi kan ha en abortlagstiftning.

I ett större perspektiv är livet aldrig självständigt. Det krävs ju syre, värme, föda, lufttryck, osv osv för att "ett liv" skall fortgå.
Citera
2016-03-14, 15:53
Medlem
MissTortoises avatar
När du är född, utklämd ur din mors fitta.
Citera
2016-03-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTortoise
När du är född, utklämd ur din mors fitta.

Bra analys.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in