Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Livet pågår hela tiden.
Det är bara vi människor som är besatta av att hitta på när ETT liv uppstår.
Är man lite medveten så ser man att allt liv är ett, bara för att celler delar sig vid ett visst tillfälle innebär inte att något nytt liv skapas. Det är bara en del i en ständigt pågående process.
Vi är alla atomer som rör på sig.
Det är väl för att celldelningen till synes bildar ett nytt medvetande, något som vi upplever är tätt förknippat med liv. Livet och medvetandet är på något sätt tätt förenade i vår uppfattning om att leva som jag förstår det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sprattelvinkeln
När man börjar uppleva något. Men man kan ju leva i andra avseenden, som t.ex en växt..
Hur ska man i sådana fall kategorisera avseenden att leva?
Livet för en yttre betraktare
Jag upplever att livet för en yttre betraktare kan innebära att något ser ut att leva
till synes medvetet, att leva
till synes omedvetet och att
vara i livet. Även när vi talar om oss själva i tredjepersonsperspektiv antar jag att vi blir en slags yttre betraktare, allting blir väldigt meta. Något som kan leva till synes medvetet och omedvetet är också i livet. Däremot är något som är i livet (ex. en växt) inte till synes medveten om sitt liv, utan snarare till synes omedveten om sitt liv. Till synes är med för att en yttre betraktare aldrig kan vara i medvetandet av något annat och kan därför aldrig veta helt säkert om något är medvetet eller ej. För en yttre betraktare kan livet alltså börja vid lite godtyckliga tidpunkter, då det inte är självklart på vilket sätt något lever och vad vi ska räkna som ett liv.
Notera att det kan finnas lite språkliga problem med uttrycket "att vara i livet" som jag tror ofta är förknippat med det mänskliga livet.
Livet för en inre betraktare
För en inre betraktare kan nog livet ses som att "göra medvetenheten av sin existens". Vi gör saker för att våra sinnen ska få stimuli som vi i någon grad medvetandegör oss. Dessa stimuli ger i sin tur en respons för oss själva om att vi existerar. Att vi kan göra oss medvetna om detta innebär för oss själva att vi lever. Utifrån detta skulle vi alltså leva för oss själva först när vi kan göra oss medvetna om vår existens.
Kan det finnas något liv som varken är medvetet eller omedvetet om sin existens?