Citat:
Ursprungligen postat av
VanilliaGirl
Jag har i 4 år haft problem med ångest och några depressioner, psykos också och det har varit jättejobbigt men nu är det värsta över Tack och lov. Jag har kontakt med personer som jobbar på psykos mottagning, använder antidepressiva och antipsykotika läkemedel.
En vanlig orsak till psykos är trauman/minnen som inte går bearbeta. De kan vara förtryckta minnen, "fobier" eller vanföreställningar som fått etablera sig i bakhuvudet. När den som lider av detta inte vet anledningen till den massiva stressen och hur det skall hanteras kan det blir en sjukdomsbild som ser ut som psykos.
Oftast behövs det psykoterapi, där man får hjälp att reda ut orsaken till psykosen. Det kan ta ganska många timmar i anspråk, och det är svårt att få både många timmar, och en bra psykolog som vet hur psykoser skall hanteras.
Sverige (och stora delar av västvärlden) har en mycket dålig behandling av psykos, eftersom vi tror att läkemedelsbolagens piller kan hjälpa. Tredje världen, de fattiga länderna, har *bättre* statistik kring vård av psykos. Troligen för att de får jobba utan patentbelagda mediciner?
Finland är ett av de bästa länderna i västvärlden på att bota psykoser. De är till skillnad från Sverige mer inne på terapi där orsaken grävs fram än mediciner trycks in för att lösa det hela.
Mediciner kan ibland vara till hjälp, men det är inte lösning. Försök hitta en läkare som är väl insatt i hur Finsk psykosbehandling fungerar, och som vill kopiera deras behandling samt höga återanpassningstal.
OBS: Du skriver att du har psykos och går till psykosmottagningen, men det är inte hundra procent säkert att det är den typen av psykos jag beskriver här.
Att du skriver inlägg och jobbar på problemet, med ett mål att klara dig utan medicin, är ett stort och starkt steg för att komma vidare. Jag är säker på att får du bara en bra läkare, så kommer du med tiden att göra stora framsteg.