Citat:
Ursprungligen postat av
Lars H
Intressant liknelse. Kan dock inte låta bli att tänka att om man hade en kniv så skulle man kunnat dela den sista tabletten?
Om universum består av odelbara kvanta så måste gud/medvetandet finnas mellan dessa. (och alltså inte bestå av delar.)
Jag tänker mig gud som sammanhang. Om gud gillar sig själv så gillar han även oss, som är resultatet av hans/hennes/dets utveckling?
Inte om man delar en påse likörkonfekt.--Vad jag menar är att det kan finnas odelbara kvanta. Ju längre man observerar ett tillstånd ju mindre detaljer ser man. Om man tar tidsintegralen av en radarsignal minskar bruset när man ökar tidsintervallet. Då framträder allt svagare signaler. Men för signaler som är så små att man behöver hela universums livslängd för att kunna observera dem finns det inga mindre signaler som är detekterbara. I ett ändligt universum finns det alltså odelbara kvanta.
I den värld vi ser omkring oss finns ett samband mellan orsak och verkan alltså ett sammanhang. Om varje händelse var helt slumpmässig skulle inte händelse A kunna orsaka händelse B.
Man kanske kan tänka sig att Gud gillar oss. Det var något åt det hållet jag menade med synpunkterna på kolcykeln. Men det är farligt att pådyvla Gud mänskliga egenskaper. Riktigt farligt blir det om vi börjar tala om en småsint, straffande Gud som kräver underkastelse.