• 1
  • 2
2016-03-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
När jag var liten hände det ibland att vi delade en tablettask på tre. Ibland slutade det med att det blev en tablett över. Vem skulle få den? Med någon form av lotteri kunde vi överlåta åt Gud att bestämma över den sista tabletten.

I ett ändligt universum finns det ett ändligt antal kvanta på samma sätt som det i en tablettask finns ett ändligt antal tabletter. Ibland måste alltså Gud avgöra var det sista kvantat skall vara.

Frågan är om det finns en vilja i Guds beslut eller om Gud enbart är en viljelös slump. Om det som Britt Hallqvist säger finns "värme i hans domslut".

Som du säger är det skillnad på en tavla målad av en konstnär och en tavla målad av en slumpgenerator. Och den värld vi ser omkring oss uppfattar vi nog mer som konst än som slump.
Intressant liknelse. Kan dock inte låta bli att tänka att om man hade en kniv så skulle man kunnat dela den sista tabletten?

Om universum består av odelbara kvanta så måste gud/medvetandet finnas mellan dessa. (och alltså inte bestå av delar.)

Jag tänker mig gud som sammanhang. Om gud gillar sig själv så gillar han även oss, som är resultatet av hans/hennes/dets utveckling?
Citera
2016-03-06, 18:46
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Intressant liknelse. Kan dock inte låta bli att tänka att om man hade en kniv så skulle man kunnat dela den sista tabletten?

Om universum består av odelbara kvanta så måste gud/medvetandet finnas mellan dessa. (och alltså inte bestå av delar.)

Jag tänker mig gud som sammanhang. Om gud gillar sig själv så gillar han även oss, som är resultatet av hans/hennes/dets utveckling?

Inte om man delar en påse likörkonfekt.--Vad jag menar är att det kan finnas odelbara kvanta. Ju längre man observerar ett tillstånd ju mindre detaljer ser man. Om man tar tidsintegralen av en radarsignal minskar bruset när man ökar tidsintervallet. Då framträder allt svagare signaler. Men för signaler som är så små att man behöver hela universums livslängd för att kunna observera dem finns det inga mindre signaler som är detekterbara. I ett ändligt universum finns det alltså odelbara kvanta.

I den värld vi ser omkring oss finns ett samband mellan orsak och verkan alltså ett sammanhang. Om varje händelse var helt slumpmässig skulle inte händelse A kunna orsaka händelse B.

Man kanske kan tänka sig att Gud gillar oss. Det var något åt det hållet jag menade med synpunkterna på kolcykeln. Men det är farligt att pådyvla Gud mänskliga egenskaper. Riktigt farligt blir det om vi börjar tala om en småsint, straffande Gud som kräver underkastelse.
Citera
2016-03-09, 09:08
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Så länge mänskligheten har funnits har man talat om gud. Men de senaste århundradenas framsteg inom vetenskapen har minskat behovet av att tro på något gudomligt.

Jag tycker du har fel. Vi har mer rationella belägg för allsmäktiga krafter nu jämfört med århundraden tillbaks. Det finns många teoretiska fysiker som tror på "Gud" i någon mening. Vad är kraften bakom universums naturlagar? Vad kommer vårat medvetande ifrån? Hur kunde universum uppkomma ur ingenting?

Alla dessa frågor har vetenskapen kantats av.

En annan riktigt bra sats är: "Om du tänker och observerar din tanke samtidigt, vem är tänkaren och vem är observatören?
Citera
2016-03-09, 09:12
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Det finns likheter mellan religion och vetenskap

Vilka då?
Citera
2016-03-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Jag tycker du har fel. Vi har mer rationella belägg för allsmäktiga krafter nu jämfört med århundraden tillbaks. Det finns många teoretiska fysiker som tror på "Gud" i någon mening. Vad är kraften bakom universums naturlagar? Vad kommer vårat medvetande ifrån? Hur kunde universum uppkomma ur ingenting?

Alla dessa frågor har vetenskapen kantats av.

Jag tror att du missförstår mig. Tanken med tråden var att försöka hitta vad som är gud/gudomligt i universum, inte att förneka det. Jag tror att det borde gå att argumentera för något gudomligt utan att behöva tro på bibeln eller nån annan bok och utan att förneka naturlagar.

Citat:
En annan riktigt bra sats är: "Om du tänker och observerar din tanke samtidigt, vem är tänkaren och vem är observatören?
Håller med om det, det var en mycket bra sats.
Citera
2016-03-12, 16:22
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Jag tror att du missförstår mig. Tanken med tråden var att försöka hitta vad som är gud/gudomligt i universum, inte att förneka det. Jag tror att det borde gå att argumentera för något gudomligt utan att behöva tro på bibeln eller nån annan bok och utan att förneka naturlagar.

Jag skulle vilja säga att det går att vederlägga Gud men inte prata om ett sånt väsen inom a-priori (Vårat tankemönster). Man har ju funnit mörk materia. Någon energi/massa () som man inte lyckats identifiera ännu. Sokrates har en väldigt bra fundering kring det där. Han påstår att det måste finnas ett mellanting mellan liv och död, alltså någon funktion föder dessa två. Kan det vara mörk mån tro!?

Intressant tanke.
Citera
2016-03-12, 16:22
Medlem
Soxis avatar
Citat:

Jag skulle vilja säga att det går att vederlägga Gud men inte prata om ett sånt väsen inom a-priori (Vårat tankemönster). Man har ju funnit mörk materia. Någon energi/massa () som man inte lyckats identifiera ännu. Sokrates har en väldigt bra fundering kring det där. Han påstår att det måste finnas ett mellanting mellan liv och död, alltså någon funktion föder dessa två. Kan det vara mörk materia mån tro!?

Intressant tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in