Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-03, 00:06
Medlem
Jag har sett programmet och jag vill bara kommentera att jag inte riktigt håller med er som säger att det var dåligt på grund av att de inte gick på djupet med egenvållade asylbränder. Tycker ni allvarligt talat att det är intressant när Mahmud 18 ska motivera varför han röker inomhus eller Ali 21 ska förklara hur han fjuttade på efter något kaosbråk på boendet? Jag bryr mig faktiskt inte.

Däremot tycker jag att det är relevant, intressant och extremt viktigt att ETNISKA SVENSKAR fick uttrycka sig relativt fritt i detta program och inte direkt idiotförklaras av JJ och SVT. Jag är ändå ganska radikal och sympatiserar med NMR och tycker ändå att det var ett väldigt nyanserat och intressant program. "Kim" var vettig och de tog till och med ett klipp från denna eminenta demonstration: https://www.youtube.com/watch?v=yxA23AkYWUk .
Såklart lite trams med anonyma kommentarer på Nordfront men det var helt väntat.
Citera
2016-03-03, 00:35
Medlem
watsups avatar
Skönt att se rakryggade svenskar, även om de får vara försiktiga med tanke på klimatet i Sverige och vad som händer om man säger fel saker. Folk är oförväntat ärliga, i vissa fall får man läsa mellan raderna. Men en sak verkar vara gemensam nämnare i nästan alla fall med flyktingboenden: Ingen vill ha de på sin bakgård.

Sen måste jag säga att mötet i kyrkan är patetiskt. Alla dessa bortförklaringar varför just inte dem kan ta emot flyktingar. Ni röstar M, ÖPPNA ERA HJÄRTA NU.
Senast redigerad av watsup 2016-03-03 kl. 00:40.
Citera
2016-03-03, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Brukar mest bli pinsamt när rättshaverister yttrar sig, men den där läraren kunde verkligen tala för sig. Efter att ha lyssnat på honom inser jag att även jag tycker så innerst inne.

Jo han var någorlunda vettig utifrån det han sa. En person man kan sympatisera med.

Funderar dock på om han var en "problemlärare" eller ej. Vissa lärare är omogna (kom in på lärarhögskolan direkt efter gymnasiet), socialt inkompetenta och lyckas bli ovän med alla, de kan kännas lite som psykfall.

Citat:
Ursprungligen postat av lordrogue
Jag har sett programmet och jag vill bara kommentera att jag inte riktigt håller med er som säger att det var dåligt på grund av att de inte gick på djupet med egenvållade asylbränder. Tycker ni allvarligt talat att det är intressant när Mahmud 18 ska motivera varför han röker inomhus eller Ali 21 ska förklara hur han fjuttade på efter något kaosbråk på boendet? Jag bryr mig faktiskt inte.

Däremot tycker jag att det är relevant, intressant och extremt viktigt att ETNISKA SVENSKAR fick uttrycka sig relativt fritt i detta program och inte direkt idiotförklaras av JJ och SVT. Jag är ändå ganska radikal och sympatiserar med NMR och tycker ändå att det var ett väldigt nyanserat och intressant program. "Kim" var vettig och de tog till och med ett klipp från denna eminenta demonstration: https://www.youtube.com/watch?v=yxA23AkYWUk .
Såklart lite trams med anonyma kommentarer på Nordfront men det var helt väntat.

Jag tröttnade faktiskt efter ett tag och slutade titta. Antog att de inte skulle få fram något jag inte redan visst.
De frågar folk som på facebook skrivit typ "bränn ner huset" varför de ville bränna ner huset. Såklart får de inte svar av dem.
Om jag skriver "bränn ner huset" innebär det ju inte att jag rent bokstavligen tycker nån ska göra det, och även om jag tyckt det så är det väl inget jag vill säga inför media.

Men visst, det var ett bra avsnitt, absolut.
Senast redigerad av grelin1999 2016-03-03 kl. 01:14.
Citera
2016-03-03, 02:18
Medlem
Roligt att burberry-halsduk-tanterna i Bildal, Reinfeldts kärnväljare, visade så tydligt att det, precis som i Täby, Danderyd osv är andras hjärtan som ska öppnas.

Det är dom svenskar som har det sämst ställt själva som ska dra det största lasset och få mest skit i sitt knä, därefter lägre medelklass.

Men den som är mest privilegierad, som har god ekonomi, kontakter, energi och alla andra tänkbara resurser, som verkligen skulle kunna få in folk i både arbete och samhälle ska inte bidra för fem öre. Riktigt ynkligt faktiskt, nästan i klass med att sitta utan för Lidl med en pappmugg när man hörde deras argument och vet hur det brukar låta annars. Så framgångsrika och så lite stolthet i kroppen.

Liberalerna har visat sitt rätta tryne och jag tackar dig Janne mfl, från djupet av mitt hjärta, att du står upp och fortsätter vara en seriös yrkesman som levererar ett hantverk att vara stolt över.

Var det inte ett rejält bråk på svt för några månader sedan om UG. Kan det kanske ha handlat om att det här inte skulle få sändas? Det bör väl ligga lagom långt bak i tiden för att man just då höll på och snickrade som mest på det här programmet.

Det verkar vara ett sammansvetsat gäng. Hoppas dom håller ihop, alternativt ännu bättre, kör igång ett eget medieföretag.
Citera
2016-03-03, 03:12
Medlem
broken_downs avatar
Jo, läraren var ratt på sak. Sossen kändes som att han inte tyckte det var direkt lysande med flyktingvågen, men han bet i hop för att visa att han var trogen partiet.

Jag är mest förvånad att det inte har brunnit mer än det har gjort. Det är ju ett rätt korkat sätt att visa sin frustration, men är folk tillräckligt trängda så fattar man irrationella beslut. Det vore mer logiskt om de ansvariga politikerna blev attackerade. Men det är i och för sig inte bättre det heller.

Synd att det har blivit så polariserat så det inte går att föra konstruktiva diskussioner om volymer på flyktingar som är praktiskt och ekonomiskt hanterbart.
Citera
2016-03-03, 04:30
Medlem
HC47s avatar
Att vilja bränna inne människor för att de tillhör en viss grupp är sinnessjukt. Att tycka illa om muslimer är en sak, men att stå bakom mord i sammanhanget är inget friskt beteende.

F ö är det intressant att man i media (och bland politiker) målat upp detta som ett rasistproblem, när nästan hälften av bränderna startats av boende, och ännu finns inget bevis för att de övriga fallen handlar om anlagda bränder med rasistiskt motiv (även om det kan vara ett rimligt antagande). Det är också intressant hur de i dessa fall tänt fyr på tomma byggnader. De asylboende har alltså utgjort en betydligt större fara för andra människor än de som anlagt de övriga bränderna.
Citera
2016-03-03, 07:21
Medlem
Ydalirs avatar
Som så ofta lysande av Uppdrag granskning och Janne Josefsson. Han lyckades visa hur djup splittringen är i landet, hur hatisk och oresonlig stämningen är, hur långt bortom ära och redbarhet diskussionen befinner sig. Han parar detta med de politiska makthavarnas och tjänstemännens förljugenhet, vilseledanden och egna agendor. Han visar på den avgrundsdjupa skillnaden mellan makteliten och folket. Den bild som målades upp stämmer i huvudsak och tyvärr med den krassa verkligheten och det är skrämmande.

Har någon sett till någon plan för integrering? Genom programmets sista enkla fråga får han makten att stå där skrämmande naken. Den korta frågans svar är naturligtvis en av förklaringarna till polariseringen och därför är landets politiker djupt ansvariga för den uppkomna situationen.

Naturligtvis borde våra politiker alldenstund man öppnade gränserna också haft en plan för vilket antal landet klarar, hur alla ska integreras i samhället och hur man får svenskarna med på tåget. Allt annat är så uppenbart naivt och, för att låna Palmes ord, historiens dom kommer att vara ruskigt hård mot de politiker och andra makthavare som bara deltog i halleluja-stämningen utan att ens bemöda sig om den minsta reflexion. En avsaknad som är den djupaste orsaken till dagens sargade land.
Citera
2016-03-03, 09:01
Medlem
senapslamms avatar
Ett skickligt och välgjort reportage av SVT enda riktiga journalist
Citera
2016-03-03, 09:09
Medlem
mjohan84s avatar
undra om läraren hade varit lika tuff om han visat sitt ansikte
Citera
2016-03-03, 09:51
Medlem
Om man lyfter blicken från ankdammen så finns ju problemen överallt. Tom i Australien som i mitt tycke är världens bästa land att bo i: https://www.youtube.com/watch?v=QYiAAxZWyys

Kan man inte assimileras där så bör man kanske fundera på vad det är för fel på ens egna åsikter och inte på värdlandets.
Citera
2016-03-03, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Ja undrar om han varit lika tuff om han blivit avskedad från sitt jobb (pga godtycklig "värdegrund") och blivit förföljd och trakasserad av invandringsvurmare som aldrig fått stå ut med invandringen och dess konsekvenser. Det hela handlar verkligen om att "vara tuff".

Undrar om Fridolin varit lika "tuff" och flyktingvänlig om han legat bakbunden i min källare...

OnT tycker jag inte programmet var så dåligt. Enkelspårigt reportage javisst men grundfrågan varför vi ska ta emot öht låg och tryckte konstant tyckte jag (speciellt i slutet när en "vanlig svensk" som kan förmodas vara ateist drog gränsen mellan kristna/muslimer istället för vid religiösa öht). "Vanliga människor som är beredda att gå så långt som att tända eld på boenden där det sover folk...vad beror det på?". Jo att samma "folk" attackerar dem och deras barn när de är vakna. Janne behövde inte dra ut den slutsatsen ur honom för den såg alla som inte är totalt blåsta. Dessutom hade han med hur kommunpolitikerna ljög för kommuninvånarna. Mycket bra där.

Jag slås dock av hur galet kortsiktigt de som eldar boenden (och hyllar befarandet) tänker. X modulhus (där svenska ungdomar eller fattigpensionärer kunnat bo) upp i rök till en kostnad av, jag förmodar(?), flera miljoner, när de dessutom som väntat bara kommer slås upp igen istället för att bara åka till Stockholm och döda S- och MP-sympatisörer med familj.

Fängelse måste väl vara att föredra mot böter för eldandet (böterna lika höga för mord? Det är Sverige vi snackar om trots allt så jag undrar seriöst) och dessutom är jag inte säker på att fängelsestraffet för mord är högre än att sätta käppar i hjulet för mångkulturen heller. OK eldandet drabbar inte gärningsmannen själv lika direkt...men indirekt ändå via skattesedeln. Fullständigt bortkastade handlingar som endast hjälper tillfälligt och dessutom leder till ökade kostnader. Ett steg fram två bak.

Att elda boenden istället för att döda beslutsfattare är lite som att sätta ut en liten kopp under en läcka (invandringen) i ett ösregn istället för att fixa läckan (invandringspositiva politiker).

Sveriges politiker måste börja hållas ansvariga för sina beslut "på riktigt". Att leka med skattepengar som inte är dina och strö dem över andra som inte är dina närmaste = apati och resursslöseri. Varför bry sig liksom? Varför vara försiktig? Du har politikerlön, är bosatt långt från mångkulturen, drabbas ej. Gör du bort dig för hårt får du inte sparken och blir utan lön (som en vanlig svensk).

Det är en sak med arga kommentarer på Facebook från någon som bor i en liten håla i de småländska skogarna och som inte direkt berör dig. Om dina beslut istället leder till att du hittar dina barn döda i hallen när du kommer hem efter en "hård dag" i riksdagen efter att samma smålänning tröttnat tänker du kanske till både en och två gånger. Gemene svensk behöver kurser i problemlösning och att se saker ur ett större perspektiv.
Senast redigerad av wazzobazzo 2016-03-03 kl. 10:20.
Citera
2016-03-03, 10:09
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Undrar om kommunpolitikerna tycker annorlunda, hemma i soffan med fredagsölen?

Gillade reportaget. Det blir dock gärna ytterligheter mot ytterligheter.
Men här tyckte jag nog att en och annan sansad kritiker också fick komma till tals.

Vad gäller skolan, så har definitivt klimatet ändrats.
Låter det vara osagt vad det beror på, men visst kallar eleverna både varandra och lärare, saker som inte är rumsrena. Respekt, är ett ord inte många vet vad det innebär idag, eller så feltolkas det grovt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in