Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-02, 09:08
Medlem
tillträdde en skog i höstas och har nu avverkat skog så helt ny på just den ekonomiska biten

det här med skogskonto verkar besvärligt då man ej får ta ut pengar förrän efter 4 månader om man satt in dom

min ide är att betala moms o skatt på summan och sedan föra över dom till vanligt bankkonto då de kommer behövas inom kort för dikesrensning och planteringskostnader

alltså använda pengarna utan att behöva tänka på fler avgifter till skatteverket...hur göra ?
Citera
2016-03-02, 09:53
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moffey
tillträdde en skog i höstas och har nu avverkat skog så helt ny på just den ekonomiska biten

det här med skogskonto verkar besvärligt då man ej får ta ut pengar förrän efter 4 månader om man satt in dom

min ide är att betala moms o skatt på summan och sedan föra över dom till vanligt bankkonto då de kommer behövas inom kort för dikesrensning och planteringskostnader

alltså använda pengarna utan att behöva tänka på fler avgifter till skatteverket...hur göra ?

Har du köpt skogen eller fått skogen som gåva eller ärvt skogen ?
Citera
2016-03-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Har du köpt skogen eller fått skogen som gåva eller ärvt skogen ?

köpt
Citera
2016-03-02, 10:05
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Om du gör plantering och dikesrensning så är ju detta kostnader i din näringsverksamhet.
I din bokföring kommer du ju att ha intäkter i form av avverkning och utgifter i form av dikesjobbet och planteringen.

Skogskonto är ju superenkelt, detta kan du ju använda för att göra arbeten eller köpa prylar de närmsta 10 åren.
Stoppa in allt som du kan på ett skogskonto (max 50% av avverkningsintäkterna). Efter plantering
och dikesjobb har du en nettosumma kvar. Om du har köpt din skog kan du göra skogsavdrag
vilket innebär att "värdet" på din skog minskar men du kan ta ut skogsavdraget direkt i handen
utan att behöva skatta.

Om du behöver maskiner/utrustning så passa på att köpa det till din näringsverksamhet.
Kanske behöver du en fyrhjuling, en snöskoter eller ett förråd.
Citera
2016-03-02, 10:17
Medlem
berra77s avatar
Skogskontot öppnar du inte förrän du har din deklaration klar, nästa år.

Gör med andra ord följande:

- Under detta år spendera de pengar du vill på sådant som skattemässigt är OK i en näringsverksamhet. Förutom de tidigare exemplen, om det finns någon byggnad som inte är
boningshus på fastigheten så kan du köpa allt möjligt som kan behövas, vanliga verktyg, förbrukningsvaror av olika slag, mm.

- Sätt av hälften av avverkningsintäkterna till ett skogskonto.

- Ta ut resten av pengarna i skogsavdrag skattefritt. Du har totalt rätt att ta ut halva köpesumman
i skogsavdrag så länge du äger skogen.

Om du har tagit stora lån så minskar möjligheten att ta ut skogsavdrag.
Citera
2016-03-02, 11:18
Medlem
Citat:
Skogskontot öppnar du inte förrän du har din deklaration klar, nästa år.

Gör med andra ord följande:

- Under detta år spendera de pengar du vill på sådant som skattemässigt är OK i en näringsverksamhet. Förutom de tidigare exemplen, om det finns någon byggnad som inte är
boningshus på fastigheten så kan du köpa allt möjligt som kan behövas, vanliga verktyg, förbrukningsvaror av olika slag, mm.

- Sätt av hälften av avverkningsintäkterna till ett skogskonto.

- Ta ut resten av pengarna i skogsavdrag skattefritt. Du har totalt rätt att ta ut halva köpesumman
i skogsavdrag så länge du äger skogen.

Om du har tagit stora lån så minskar möjligheten att ta ut skogsavdrag.

man blir helt snurrig ) pengarna sätts in från sydved till mitt vanliga lönekonto på swedbank...sen har jag inte en aning om hur jag ska förfara med den omedelbara momsen osv som man hört om..jag borde väl för övrigt ha stort skogsavdrag då jag slog ihop min egen tomt med skogsskiftet jag köpte..priset var 250 000 för skogen
Citera
2016-03-03, 09:28
Medlem
berra77s avatar
Citat:
man blir helt snurrig ) pengarna sätts in från sydved till mitt vanliga lönekonto på swedbank...sen har jag inte en aning om hur jag ska förfara med den omedelbara momsen osv som man hört om..jag borde väl för övrigt ha stort skogsavdrag då jag slog ihop min egen tomt med skogsskiftet jag köpte..priset var 250 000 för skogen

Förutsatt att du får/fått pengar för avverkningen i år så behöver du inte göra något gentemot
skattemyndigheten förrän nästa år.

Se till att separera skogspengar från "privata" pengar,
jag föreslår att du öppnar ett företagskonto och för över pengarna från avverkningen dit.

Inbetalning av moms behöver du inte göra förrän nästa år, du gör då en momsdeklaration där du summerar alla momsintäkter och momsutgifter.

När du gör arbeten eller köper prylar som har med skogen att göra tar du pengar för dessa från företagskontot.

Vad gäller din egen tomt relativt skogen, skattemässigt så tillhör skogen näringsverksamheten
medan resten av tomten inkluderande eventuell bostad inte tillhör näringsverksamheten.

Men som sagt du behöver inte göra något just nu.

Det finns på många ställen bra sammanfattningar av hur hantering av ekonomi för skogen
fungerar, t.ex. http://www.lrfkonsult.se/pagefiles/1060/skog_skatter_210_web.pdf

Jag håller med om att det är lite snurrigt, fokusera på skogsavdrag, skogskontot och gör en enkel bokföring, t.ex. genom swedbanks e-tjänster. Du kan alltid ta hjälp då det närmar sig deklaration nästa år.

Jag antar att du är s.k. passiv skogsägare, passiv skogsägare är man om man jobbar mindre än 500 timmar per år i skogen, är du aktiv skogsägare så blir det ett helt annat case.
Citera
2016-03-03, 21:47
Medlem
Citat:
Förutsatt att du får/fått pengar för avverkningen i år så behöver du inte göra något gentemot
skattemyndigheten förrän nästa år.

Se till att separera skogspengar från "privata" pengar,
jag föreslår att du öppnar ett företagskonto och för över pengarna från avverkningen dit.

Inbetalning av moms behöver du inte göra förrän nästa år, du gör då en momsdeklaration där du summerar alla momsintäkter och momsutgifter.

När du gör arbeten eller köper prylar som har med skogen att göra tar du pengar för dessa från företagskontot.

Vad gäller din egen tomt relativt skogen, skattemässigt så tillhör skogen näringsverksamheten
medan resten av tomten inkluderande eventuell bostad inte tillhör näringsverksamheten.

Men som sagt du behöver inte göra något just nu.

Det finns på många ställen bra sammanfattningar av hur hantering av ekonomi för skogen
fungerar, t.ex. http://www.lrfkonsult.se/pagefiles/1060/skog_skatter_210_web.pdf

Jag håller med om att det är lite snurrigt, fokusera på skogsavdrag, skogskontot och gör en enkel bokföring, t.ex. genom swedbanks e-tjänster. Du kan alltid ta hjälp då det närmar sig deklaration nästa år.

Jag antar att du är s.k. passiv skogsägare, passiv skogsägare är man om man jobbar mindre än 500 timmar per år i skogen, är du aktiv skogsägare så blir det ett helt annat case.

ja det är bara några hektar så några 500 tim kommer jag ej upp i...tack för info
Citera
2016-03-04, 09:06
Medlem
Grattis TS! Det är djärvt att bli företagare, utan att kunna något om bokföringsskyldighet och momsredovisning. Men friskt vågat, hälften vunnet, som man säger!

Mitt råd, med erfarenhet av bokföringen i ett månskens-jordbruk:

Gå med i LRF, anlita LRF Konsult! Det kostar visserligen, men de finns spridda över landet och är experter på skog och lantbruk. Ofta är det en närboende skogsbrukare/bonde, som hjälper dig som konsult, med papperen.

Det finns tusentals lagar och paragrafer kring lantbruk, som inte alla redovisningsbyråer kan ett dugg om. Ta inte vem som helst till hjälp ! Det finns risk att bli lurad av låtsas-experter, som inte kan något annat än att fakturera dig.

Som enskild firma, så riskerar du allt, om skattemyndigheten tror att du skattefuskar. Inte bara skogsinkomsten eller skogsfastigheten, utan hela din ekonomi.

Tag hjälp av LRF Konsult, som berra77 också nämnde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in