Citat:
Ursprungligen postat av
moffey
man blir helt snurrig ) pengarna sätts in från sydved till mitt vanliga lönekonto på swedbank...sen har jag inte en aning om hur jag ska förfara med den omedelbara momsen osv som man hört om..jag borde väl för övrigt ha stort skogsavdrag då jag slog ihop min egen tomt med skogsskiftet jag köpte..priset var 250 000 för skogen
Förutsatt att du får/fått pengar för avverkningen i år så behöver du inte göra något gentemot
skattemyndigheten förrän nästa år.
Se till att separera skogspengar från "privata" pengar,
jag föreslår att du öppnar ett företagskonto och för över pengarna från avverkningen dit.
Inbetalning av moms behöver du inte göra förrän nästa år, du gör då en momsdeklaration där du summerar alla momsintäkter och momsutgifter.
När du gör arbeten eller köper prylar som har med skogen att göra tar du pengar för dessa från företagskontot.
Vad gäller din egen tomt relativt skogen, skattemässigt så tillhör skogen näringsverksamheten
medan resten av tomten inkluderande eventuell bostad inte tillhör näringsverksamheten.
Men som sagt du behöver inte göra något just nu.
Det finns på många ställen bra sammanfattningar av hur hantering av ekonomi för skogen
fungerar, t.ex.
http://www.lrfkonsult.se/pagefiles/1060/skog_skatter_210_web.pdf
Jag håller med om att det är lite snurrigt, fokusera på skogsavdrag, skogskontot och gör en enkel bokföring, t.ex. genom swedbanks e-tjänster. Du kan alltid ta hjälp då det närmar sig deklaration nästa år.
Jag antar att du är s.k. passiv skogsägare, passiv skogsägare är man om man jobbar mindre än 500 timmar per år i skogen, är du aktiv skogsägare så blir det ett helt annat case.