2016-03-02, 03:37
Medlem
Kom att tänka på hur briljant jag var som ung medans jag låg här och funderade på lite affärsidéer och tänkte att jag kunde dela med mig till er andra.

Tänker att detta främst gick så pass bra som det gjorde för man var liten och söt men vem vet, det kanske går galant även för er vuxna!

När jag var ca 11 år så ville jag hitta på något för att få pengar utöver min så kallade veckopeng jag då hade. Efter ett tag så gnistrade det till där uppe, jag tog på mig pjucksen och knallade ner till Konsum nere i centrum, gick raka vägen in till bagaren och frågade om jag kunde göra större beställningar på bröd som jag kunde hämta tidigt på lördagar, självklart sa han och det slutade med att jag dealade till mig ett pris som var långt under priset som de såldes för i butiken.
Jag kollade igenom de brödsorter som fanns och valde 3 olika som jag trodde på.

Sedan gick på fredag kväll runt i de 3 närmaste föreningarna och plingade på varenda dörr, berättade att jag tog beställningar på de 3 olika brödsorterna som bagaren på konsum kommer att baka inatt, sedan kommer jag så tidigt de öppnat hämta ditt färska bröd och hänga det på dörren.
Detta blev en stor succé redan första gången och bagaren blev allt förvånad när jag kom ner fredag kväll med en beställning på ca 40 frallor.
Kunderna betalade mig vid beställning på fredagen så att jag kunde betala bagaren direkt på morgonen.

Priset jag betalade för brödet var nästan halva priset som stod i butik och jag sålde de för det dubbla, vem betalar inte lite extra för färskt bröd på dörren en lördagsmorgon?

Efter två leveranser så berättade jag detta för min dåvarande bästa kompis på samma gata om min lyckade buisness och han ville såklart vara med på detta.
Bra sa jag och berättade att han fick göra samma sak fast i 3 nya föreningar, men att jag skulle få 30% av de han fick ihop då jag hade ordnat allt med bagaren själv, han gick med på denna deal och woops, så drog jag in 30% mer.

Detta pågick under ca 1 år och redan i början så gick snacket bland grannarna och det blev fler och fler som var sugna så när det gick som bäst så sålde vi över 100 frallor varje lördag morgon.

Vi sprang som 2 gnuar mellan bagarn och husen för att hinna med.

Blev en bra extrapeng varje helg för ett jobb på max 2 timmar.

Kommer ihåg att det var riktigt kul, speciellt då alla var så glada över vår service, så pass att det var många som ej hade jämn växel och betalade extra för de var så nöjda!

Så skicka ner era kids till bagaren för att deala, eller gör det själva

Mvh
Senast redigerad av izzo33 2016-03-02 kl. 03:42.
Citera
2016-03-02, 08:46
Medlem
note-its avatar
Nu är ju jag emot allt vad barnarbete heter, så jag är inte imponerad. Aldrig skulle jag tillåta min 11-åring att springa runt och plinga på dörrar hos främmande människor.
Speciellt inte om jag har en dotter...
Citera
2016-03-02, 09:50
Medlem
Shoffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzo33
Kom att tänka på hur briljant jag var som ung medans jag låg här och funderade på lite affärsidéer och tänkte att jag kunde dela med mig till er andra.

Tänker att detta främst gick så pass bra som det gjorde för man var liten och söt men vem vet, det kanske går galant även för er vuxna!

När jag var ca 11 år så ville jag hitta på något för att få pengar utöver min så kallade veckopeng jag då hade. Efter ett tag så gnistrade det till där uppe, jag tog på mig pjucksen och knallade ner till Konsum nere i centrum, gick raka vägen in till bagaren och frågade om jag kunde göra större beställningar på bröd som jag kunde hämta tidigt på lördagar, självklart sa han och det slutade med att jag dealade till mig ett pris som var långt under priset som de såldes för i butiken.

Sedan gick på fredag kväll runt i de 3 närmaste föreningarna och plingade på varenda dörr, berättade att jag tog beställningar på de 3 olika brödsorterna som bagaren på konsum kommer att baka inatt, sedan kommer jag så tidigt de öppnat hämta ditt färska bröd och hänga det på dörren.
Detta blev en stor succé redan första gången och bagaren blev allt förvånad när jag kom ner fredag kväll med en beställning på ca 40 frallor.
Kunderna betalade mig vid beställning på fredagen så att jag kunde betala bagaren direkt på morgonen.

Priset jag betalade för brödet var nästan halva priset som stod i butik och jag sålde de för det dubbla, vem betalar inte lite extra för färskt bröd på dörren en lördagsmorgon?

Efter två leveranser så berättade jag detta för min dåvarande bästa kompis på samma gata om min lyckade buisness och han ville såklart vara med på detta.
Bra sa jag och berättade att han fick göra samma sak fast i 3 nya föreningar, men att jag skulle få 30% av de han fick ihop då jag hade ordnat allt med bagaren själv, han gick med på denna deal och woops, så drog jag in 30% mer.

Detta pågick under ca 1 år och redan i början så gick snacket bland grannarna och det blev fler och fler som var sugna så när det gick som bäst så sålde vi över 100 frallor varje lördag morgon.

Kommer ihåg att det var riktigt kul, speciellt då alla var så glada över vår service, så pass att det var många som ej hade jämn växel och betalade extra för de var så nöjda!

Riktigt bra affärsidé i den åldern. Själv plockade vi blommor som små och sålde hos grannarna för ett par kronor stycket.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Nu är ju jag emot allt vad barnarbete heter, så jag är inte imponerad. Aldrig skulle jag tillåta min 11-åring att springa runt och plinga på dörrar hos främmande människor.
Har du sand i fittan idag eller?
Läser man inlägget får man ju känslan att detta var på 80 talet kanske 90 talet i en mindre ort. Inte så farligt och barnarbete är det ju inte heller tal om. Det var ju ingen som tvingade denne personen att göra jobbet.
Citera
2016-03-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzo33

Mvh
Grymt driftigt!
Citera
2016-03-02, 10:43
Medlem
Disclosures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Här ser vi en klar skillnad i samhället. Dina ungar lär troligtvis bli pissluffare som går på A-kassa om de har tur medans folk som kör på TS förslag kommer bli driftiga och förhoppningsvis ha sug inför att starta eget företag och bidra till landets ekonomi i framtiden.

Jobba i tidig ålder är det bästa.
Citera
2016-03-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Läser man inlägget får man ju känslan att detta var på 80 talet kanske 90 talet i en mindre ort. Inte så farligt och barnarbete är det ju inte heller tal om. Det var ju ingen som tvingade denne personen att göra jobbet.
Detta var ca 10 år sedan då jag är 21år idag, samt att jag bodde i ett mindre finare område och ej i en betongförort. Om det gör någon skillnad får ni utgöra själva.
Citera
2016-03-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Note-it
Nu är ju jag emot allt vad barnarbete heter, aldrig skulle jag tillåta min 11-åring att springa runt och plinga på dörrar hos främmande människor.
Det var inte alls på tal om barnarbete, utan detta var helt på eget initiativ.
Kommer så klart ihåg hur jag kände, var så stolt över att jag lyckats starta upp detta själv med inte ens lite hjälp av mina föräldrar. Kan med säkerhet säga att speciellt denna erfarenhet har hjälp mig enormt i mitt arbetsliv jag haft hittills. Har på egen hand ordnat totalt 4 jobb sedan jag gick ut gymnasiet varav 1 som jag fick ut ca 30k brutto och det enda "kravet" var att man skulle vara praktisk av sig! Ingen utbildning krävdes! När jag hör om alla ungdomar som inte får jobb hur hårt de än letar eller knappt får ihop 15k förstår jag mig inte på. Det måste bero på något?

Är så tacksam nu i efterhand att mina föräldrar gav mig så stor frihet i min uppväxt.
Denna frihet medgav också i perioder problem då man inte är helt klok i denna ålder, t.ex så kunde det handla småbrott och fel umgängen, men så fort föräldrarna såg att jag var på väg i fel banor så låg de på stenhårt för att hindra det och det funkade galant!
Att hindra sina barn från att vara kreativa och lite friare är nog mer elakt än bra tycker jag.
Senast redigerad av izzo33 2016-03-02 kl. 11:54.
Citera
2016-03-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Här ser vi en klar skillnad i samhället. Folk som kör på TS förslag kommer bli driftiga och förhoppningsvis ha sug inför att starta eget företag och bidra till landets ekonomi i framtiden.
Jag håller helt med, tror sådana erfarenheter i tidig ålder ger en annan syn på arbete, som troligen kommer hjälpa stort i äldre år. När jag berättar mina planer på eget företag m.m till mina polare så skrattar de nästan åt mig och tror jag kommer att misslyckas. Jag frågar de om de har några planer för att tjäna stora pengar och INGEN har några planer på varken utbildning eller bättre jobb utan de kommer sitta med sina lågavlönande jobb som de inte ens trivs med resten av livet.
Jag blir nästan deprimerad om jag tänker på hur deras liv kommer att se ut. Ska bli så skönt att säga "vad var det jag sa" om 15 år, längtar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in