2016-03-02, 02:36
Medlem
Quaser4.s avatar
Hej.

Har nu flyttat till en mindre etta, i denna etta så står kyl och frys vid kokvrån. Dessa helvetesmaskiner lever om så pass att sömn är att utesluta om dom är på.

Har övervägt att prata med hyresvärd om att installera kyl och frys i förrådet istället men eftersom dom är väldigt knepiga att ha med och göra så drar jag mig för det.

Hur som haver så har jag kommit på en annan idé, eftersom jag i vanliga fall somnar mellan 11 och 03 så tänkte jag att en timer på skiten hade varit bra.

Nu till min fråga, är det hållbart för maten om jag kör kyl och frys på max hela dagen till klockan 23:00 och har dom avstängda till 03:00? Detta är då en process som kommer upprepas varje dag.

Självklart kommer dom inte öppnas och är av modell halv gammal.
Citera
2016-03-02, 03:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quaser4.
Har övervägt att prata med hyresvärd om att installera kyl och frys i förrådet istället men eftersom dom är väldigt knepiga att ha med och göra så drar jag mig för det.
Har du testat att ställa kyl&frys upp o ned ett par timmar med öppna dörrar? bör inte gå hemifrån för kompressorn har en "tendens" att skära när oljan rinner iväg

Är fötterna dåligt justerade kan det bli en del vibrationer så kolla det, om kyl&frys tystnar när du sätter handen högst upp och trycker lite så är det troligen dåligt justerat.

Citat:
Nu till min fråga, är det hållbart för maten om jag kör kyl och frys på max hela dagen till klockan 23:00 och har dom avstängda till 03:00? Detta är då en process som kommer upprepas varje dag.

Frys en petflaska med vatten på dagen och ställ i kylen över natten, flaskor med fryst vatten i frysen ökar tiden det tar innan det blir varmt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-03-02 kl. 03:14.
Citera
2016-03-02, 03:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hej.

Har nu flyttat till en mindre etta, i denna etta så står kyl och frys vid kokvrån. Dessa helvetesmaskiner lever om så pass att sömn är att utesluta om dom är på.

Hur som haver så har jag kommit på en annan idé, eftersom jag i vanliga fall somnar mellan 11 och 03 så tänkte jag att en timer på skiten hade varit bra.

Jag brukar lösa mina sådana problem genom att klippa huvudsäkringen varje gång jag går och lägger mig, men jag har ännu att finna en elektriskt kunnig nog som kan tala om för mig huruvida detta påverkar livslängden på Kyl- och Frys ännu.

TACK för att du (återupp)väckte denna fråga, "Quaser4.".
Citera
2016-03-02, 04:56
Medlem
Citat:

Kompressorn som kyler, blir varm i gengäld. Om den inte ventileras ordentligt, pga inbyggnad eller damm, så kan den försöka kompensera genom att jobba som en galning. Detta skapar både oväsen och hög elräkning.

Kanske du borde kolla med hyresvärden så det inte är något sådant problem eller annat fel på utrustningen?
Citera
2016-03-02, 07:12
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2016-03-02, 07:13
Medlem
klybans avatar
Äldre kyl/frys, de har en förmåga att leva liv mer.
Annars är öronproppar nått som kan funka för vissa.

Hög kyla på dagen, sänka till minimal på natten kanske kan funka.
Citera
2016-03-02, 07:38
Medlem
Ljudet kan komma av att kylfrys står för nära väggen, prova att vicka på den så den får frigång från väggen.
Citera
2016-03-02, 08:50
Medlem
note-its avatar
Det finns inget som hindrar dig att köpa nya vitvaror som du tar med dig när du flyttar.
Och stäng av det gamla skräpet.
Citera
2016-03-02, 09:25
Medlem
Quaser4.s avatar
Så problemet skulle vara att det tär på kylen? Förstår inte riktigt.
Citera
2016-03-02, 09:36
Medlem
Felanmäl den istället så får värden lösa problemet.
Citera
2016-03-02, 10:08
Medlem
Pankreatits avatar
Ja det kommer att tära på kylen och drar mer energi. Det kommer totalt sett få jobba hårdare än om den ligger på en konstant temeratur.

Prova först med att justera fötter och damsug. Funkar inte det felanmäl.
Citera
2016-03-02, 12:00
Medlem
St-Sixtuss avatar
Dra fram kylen så du kommer åt kompressorn.

Sedan vickar du på "blindtarmen" påfyllningsröret som kommer ut ur kompressorn FÖRSIKTIGT så gasen pyser ut. Du vill bara ha en liten brottanvisning så gasen sticker och kompressorn upphör att fungera. Kör med små, små rörelser.

Sedan kan du felanmäla och eftersom skåpet är gammalt kommer ni att få ett nytt.

Sedan kan du färga in brottanvisningen med en svart tuschpenna så den inte syns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in