2016-02-29, 23:23
Medlem
Fick i höstas eksem bakom mitt vänstra öra fast då visste jag inte att det var eksem då jag aldrig haft det innan.

Lät det va och tänkte att det skulle gå över, men nej det blev ju såklart bara mycket värre. En sköterska tittade på det i höstas och sa åt mig att smörja med receptfria krämer kortison och sånt, hjälpte ju inte.

I slutet av januari i år blev jag riktigt trött på skiten som då kliade, blödde, vätskade och stank rent ut sagt konstant. Satte sig i mitt hår och hela baksidan av örat var bara ett stort sår. Av någon anledning började det komma lite bakom mitt högra öra också.
Men jag gick till VC igen och fick komma till en läkare (som var super), hon sa att det var eksem och skrev ut Betnovat med chinoform till mig, smörjde på och det blev tipp topp. Fick också utskrivet Emovat att ta varje kväll.

Men nu jävlar har eksemet återkommit på mitt vänstra öra igen. Hur får jag bort det för gott? Har kvar lite Betnovat så tänkte slänga på lite sånt igen men orkar ju inte smörja in örat varje dag livet ut?

Tillhörande så har jag Crohns och behandlas med immunnedsättande mediciner, min tarmsköterska tror att eksemet berodde på för hög dos Remsima (droppbehandling var 6e vecka), jag låg ändå så pass bra så vi sänkte behandlingen med 200mg men skiten är ju kvar.
Har läst på FASS att eksem är biverkan, men frågan är ju om eksemet kvarstår även om jag skulle avbryta denna medicinen?

Vad säger folket?
Citera
2016-02-29, 23:29
Medlem
Pest eller kolera? Du äter mediciner för crohns som ger dig eksem, tar du bort medicinen där så lär eksemet gå bort, men hur mår din mage då?
Verkar ju vettigare med en sundare mage och eksem som går att behandla än tvärtom?
Citera
2016-02-29, 23:30
Medlem
drArsMoriendis avatar
Avsluta inte din Chronsmedicinering utan att tala med läkare om alternativ först.

Syftet med eksembehandling är att behandla det rätt så hårt när det blossar upp tills inflammationen går ned ("lägga locket på"), och sedan antingen avsluta all behandling eller ha en mycket mildare underhållsbehandling när eksemet är borta. Eksemet är som en ond inflammatorisk cirkel, som kanske kan förebyggas med underhållande medel.

Som det låter på din beskrivning är det inte något problem med betnovatkuren då den fungerar, men du kan tala med en läkare om underhållsbehandling mellan eksemattackerna.
Citera
2016-02-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Pest eller kolera? Du äter mediciner för crohns som ger dig eksem, tar du bort medicinen där så lär eksemet gå bort, men hur mår din mage då?
Verkar ju vettigare med en sundare mage och eksem som går att behandla än tvärtom?

Well min mage mår ändå kasst trots mediciner, min tarmläkare vet inte vad han ska mer göra för mig och kirurgerna vill inte snitta mig heller så ja. Inte känt någon förbättring av just droppbehandling på mer än 1 år så därför jag är i tankarna att sluta med den, men gör ju förstås inget sådant utan samtal med min tarmläkare.

Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Avsluta inte din Chronsmedicinering utan att tala med läkare om alternativ först.

Syftet med eksembehandling är att behandla det rätt så hårt när det blossar upp tills inflammationen går ned ("lägga locket på"), och sedan antingen avsluta all behandling eller ha en mycket mildare underhållsbehandling när eksemet är borta. Eksemet är som en ond inflammatorisk cirkel, som kanske kan förebyggas med underhållande medel.

Som det låter på din beskrivning är det inte något problem med betnovatkuren då den fungerar, men du kan tala med en läkare om underhållsbehandling mellan eksemattackerna.

Nej jag avslutar inget själv, allt går genom min kära tarmläkare först.
Tack för svaret! Eftersom jag aldrig haft eksem innan så har jag ingen aning hur det ska te sig eller behandlas. Emovaten skulle ju vara min underhållsbehandling men eksemet kom ju tillbaka så snabbt igen? Jag följde ju läkarens ordinationer men kanske skulle jag haft Betnovaten lite längre eftersom örat såg helt bedrövligt ut så 2 veckor kanske var för kort tid då måntro?
Citera
2016-03-01, 00:06
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letto
Nej jag avslutar inget själv, allt går genom min kära tarmläkare först.
Tack för svaret! Eftersom jag aldrig haft eksem innan så har jag ingen aning hur det ska te sig eller behandlas. Emovaten skulle ju vara min underhållsbehandling men eksemet kom ju tillbaka så snabbt igen? Jag följde ju läkarens ordinationer men kanske skulle jag haft Betnovaten lite längre eftersom örat såg helt bedrövligt ut så 2 veckor kanske var för kort tid då måntro?
Det beror på vad för sorts eksem det är och vilken dosering vi talar om. I min föreställningsvärld skulle eksemet försvinna med den starkare kuren och därefter skulle man kunna ha emovat i det här fallet vid behov. Om eksemet försvinner på 2 veckor är det nog ingen vits med att använda betnovat längre än så.

Man löper alltid en risk att eksem återkommer säsongsmässigt, men målet är att fördröja det så långt som möjligt. Det skulle inte vara konstigt att om det är ditt första "återfall" så hade du bara otur en gång, men om det visar sig att det recidiverar ofta och tätt inpå varandra så bör man höra med läkaren om en plan med att utöka behandlingen. Allting behöver inte heller vara kortisonpreparat, utan det finns otroligt mycket krämer och råd om irritanter mm. att tillgå.
Citera
2016-03-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Det beror på vad för sorts eksem det är och vilken dosering vi talar om. I min föreställningsvärld skulle eksemet försvinna med den starkare kuren och därefter skulle man kunna ha emovat i det här fallet vid behov. Om eksemet försvinner på 2 veckor är det nog ingen vits med att använda betnovat längre än så.

Man löper alltid en risk att eksem återkommer säsongsmässigt, men målet är att fördröja det så långt som möjligt. Det skulle inte vara konstigt att om det är ditt första "återfall" så hade du bara otur en gång, men om det visar sig att det recidiverar ofta och tätt inpå varandra så bör man höra med läkaren om en plan med att utöka behandlingen. Allting behöver inte heller vara kortisonpreparat, utan det finns otroligt mycket krämer och råd om irritanter mm. att tillgå.

Tack snälla för svaren! Börjar bli lite klokare på detta nu.

Slänger in tre bilder jag tagit under förloppet ifall någon är intresserad på hur det såg ut, dock dålig kvalité på 2 utav dom då det inte är så lätt att fota sig själv bakom örat.
Såhär började det med att se ut, mest där uppe.
Bild1
Sen förflyttades det neråt öronsnibben och blev värst där.
Bild2
Till sist var hela baksida öra ett stort stinkande sår men fortfarande värst längst ned och det är på det stället det har återkommit.
Bild3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in