Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Visst r det frjvligt?
Det faller, precis som du skriver, tillbaka p att all varseblivning av vrlden blir solipsistisk. Vi r och skapar allt som upplevelser av och inom oss sjlva, vilket knns absurt. Vi kan inte heller visa att det inte r s, verkar det som.
Vad innebr det att existera som en upplevelse? Var existerar vi? Var existerar upplevelser?
Att det r frjvligt, det kan man klart sga.
Om vi tnker oss hur vi upplever vr omvrld t.ex. "jag knner att det luktar surstrmming.." Det r min upplevelse, men det behver ju inte vara s att jag VERKLIGEN knner en lukt av surstrmming. Det kan ju vara en hink med rutten mrt som har legat och gassat i solen. Okej, r min upplevelse falsk? Nej, den r helt klart sann n fast det var en hink mrt istllet fr surstrmming.
Och vad innebr d vr upplevelse av oss sjlva? I princip samma sak skulle jag sga. Jag kanske upplever att jag finns och att jag existerar men i sjlva fallet kanske jag inte finns eller det r ngot helt annat som existerar.
Jag skulle sga att vi existerar i vrt eget medvetande, i vr upplevelse till vr existens. Men det r vad jag upplever och hur man nu ska kunna bevisa ngot som sant eller falskt r extremt svrt, frmodligen omjligt. Jag kanske egentligen inte ens veta om mina upplevelser existerar.
EDIT: Nu mrkte jag att mitt resonemang i frsta stycket egentligen r totalt vrdelst efter min slutsats i det sista stycket..