• 8
  • 9
2016-04-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Visst r det frjvligt?

Det faller, precis som du skriver, tillbaka p att all varseblivning av vrlden blir solipsistisk. Vi r och skapar allt som upplevelser av och inom oss sjlva, vilket knns absurt. Vi kan inte heller visa att det inte r s, verkar det som.

Vad innebr det att existera som en upplevelse? Var existerar vi? Var existerar upplevelser?

Att det r frjvligt, det kan man klart sga.

Om vi tnker oss hur vi upplever vr omvrld t.ex. "jag knner att det luktar surstrmming.." Det r min upplevelse, men det behver ju inte vara s att jag VERKLIGEN knner en lukt av surstrmming. Det kan ju vara en hink med rutten mrt som har legat och gassat i solen. Okej, r min upplevelse falsk? Nej, den r helt klart sann n fast det var en hink mrt istllet fr surstrmming.

Och vad innebr d vr upplevelse av oss sjlva? I princip samma sak skulle jag sga. Jag kanske upplever att jag finns och att jag existerar men i sjlva fallet kanske jag inte finns eller det r ngot helt annat som existerar.

Jag skulle sga att vi existerar i vrt eget medvetande, i vr upplevelse till vr existens. Men det r vad jag upplever och hur man nu ska kunna bevisa ngot som sant eller falskt r extremt svrt, frmodligen omjligt. Jag kanske egentligen inte ens veta om mina upplevelser existerar.

EDIT: Nu mrkte jag att mitt resonemang i frsta stycket egentligen r totalt vrdelst efter min slutsats i det sista stycket..
Senast redigerad av Harden91 2016-04-07 kl. 23:08.
Citera
2016-04-07, 23:18
Medlem
Citat:
Vad innebr det att existera som en upplevelse? Var existerar vi? Var existerar upplevelser?

Det r just sdana frgor, stllda under meditation, som kan f en att bryta igenom vrlden av koncept. D frsvinner tron p den dualism som ter sig verklig nr vi upplever tillvaron filtrerad genom ider av "yttre" och "inre", "sjlv" och "vrld", "jag" och "du" etc.

Kontemplera t.ex. "Hur stort r jaget?".

Frst och frmst gller det d att identifiera var i kroppen det som kallar sig "jag" befinner sig. Ju mer man letar, desto mer uppenbart blir det emellertid att det inte existerar ngot sdant som ett fixt "jag" ngonstans i medvetandeinnehllet eller i kroppen, vilken r blott en liten delmngd av medvetandeinnehllet. Den som entrget undersker detta sprsml under meditation kommer i sinom tid att uppfatta "jag" och "vrld" samt alla vriga dualistiska frestllningar som innehll i medvetandet skapat av samma substans.

gat som ser och det sedda r ett och samma - och det blir upplevelsemssigt verkligt fr den som bryter sig igenom den fixa idn om "jag". Medvetandet upplevs drefter som en totalitet, snarare n som ngot fragmentariskt.
Citera
2016-04-07, 23:45
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det r just sdana frgor, stllda under meditation, som kan f en att bryta igenom vrlden av koncept. D frsvinner tron p den dualism som ter sig verklig nr vi upplever tillvaron filtrerad genom ider av "yttre" och "inre", "sjlv" och "vrld", "jag" och "du" etc.

Kontemplera t.ex. "Hur stort r jaget?".

Frst och frmst gller det d att identifiera var i kroppen det som kallar sig "jag" befinner sig. Ju mer man letar, desto mer uppenbart blir det emellertid att det inte existerar ngot sdant som ett fixt "jag" ngonstans i medvetandeinnehllet eller i kroppen, vilken r blott en liten delmngd av medvetandeinnehllet. Den som entrget undersker detta sprsml under meditation kommer i sinom tid att uppfatta "jag" och "vrld" samt alla vriga dualistiska frestllningar som innehll i medvetandet skapat av samma substans.

gat som ser och det sedda r ett och samma - och det blir upplevelsemssigt verkligt fr den som bryter sig igenom den fixa idn om "jag". Medvetandet upplevs drefter som en totalitet, snarare n som ngot fragmentariskt.
Jag gillar dig, ankjvel. Du tnker inte som andra.

Jag har inte kommit s lngt med meditation att jag kan slppa tanken p dessa fixpunkter som du radar upp men jag hoppas att jag kan gra det en dag. Om det r s att upplevelsen och kategoriseringen av universum r en illusion, vad r vi i sdana fall? Existerar vi endast som illusioner? En falsk avgrnsning i vra hjrnor? Du skriver att medvetandet upplevs som en totalitet efter denna insikt. Upplever du att alla mnniskor delar ett och samma medvetande? Jag var inne lite p det frut i ett inlgg, fast i ett annat sammanhang:
Citat:
Om jag bara r en upplevelse fr mig sjlv; vad r jag d fr andra? r jag samma upplevelse? r vi en och samma betraktare?
Om jag r en frestlld, falsk del av ett komplett medvetande; vad r jag d fr andra? r jag samma falska medvetande? r vi ett och samma medvetande?
Citera
2016-04-08, 00:48
Medlem
Citat:
Om det r s att upplevelsen och kategoriseringen av universum r en illusion, vad r vi i sdana fall? Existerar vi endast som illusioner? En falsk avgrnsning i vra hjrnor?

Wei Wu Wei, en taoistisk 1900-talsskribent, uttryckte det shr: We ourselves are not an illusory part of Reality; rather are we Reality itself illusorily conceived. Olika traditioner beskriver det hela olika och oavsett s r denna typ av insikter ingenting som kan frmedlas tillfredsstllande i ord, det mste sjlv upplevas fr att kunna frsts p djupet.

Det ironiska med kontemplativa- och upplysningstraditioner r att de frsts ordentligt - retroaktivt - frst nr de inte lngre behvs.
Citera
2016-05-19, 21:59
Medlem
starke_adolfs avatar
Hur stller ni er till att vnda p Descartes pstende? "Jag r, allts tnker jag" r inte varat en frutsttning fr tanken och inte tvrtom?

Finns det inte ngon filosof som diskuterat varat, Heidegger? r det ngon som kortfattat kan frklara vad Heidegger menar med det?

nnu en invndning mot Descarte: Hur kan jag frskra mig om att det r jag som tnker?
Citera
2016-05-19, 22:28
Medlem
starke_adolfs avatar
Felpost.
Citera
2016-05-19, 22:29
Medlem
starke_adolfs avatar
Felpost.
Citera
  • 8