Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Visst är det förjävligt?
Det faller, precis som du skriver, tillbaka på att all varseblivning av världen blir solipsistisk. Vi är och skapar allt som upplevelser av och inom oss själva, vilket känns absurt. Vi kan inte heller visa att det inte är så, verkar det som.
Vad innebär det att existera som en upplevelse? Var existerar vi? Var existerar upplevelser?
Att det är förjävligt, det kan man klart säga.
Om vi tänker oss hur vi upplever vår omvärld t.ex. "jag känner att det luktar surströmming.." Det är min upplevelse, men det behöver ju inte vara så att jag VERKLIGEN känner en lukt av surströmming. Det kan ju vara en hink med rutten mört som har legat och gassat i solen. Okej, är min upplevelse falsk? Nej, den är helt klart sann än fast det var en hink mört istället för surströmming.
Och vad innebär då vår upplevelse av oss själva? I princip samma sak skulle jag säga. Jag kanske upplever att jag finns och att jag existerar men i själva fallet kanske jag inte finns eller det är något helt annat som existerar.
Jag skulle säga att vi existerar i vårt eget medvetande, i vår upplevelse till vår existens. Men det är vad jag upplever och hur man nu ska kunna bevisa något som sant eller falskt är extremt svårt, förmodligen omöjligt. Jag kanske egentligen inte ens veta om mina upplevelser existerar.
EDIT: Nu märkte jag att mitt resonemang i första stycket egentligen är totalt värdelöst efter min slutsats i det sista stycket..