• 1
  • 2
2005-11-18, 18:51
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tycker vattnet i huvudstaden smakar mycket bättre än i Uppsala. Skulle vara intressant att ta del av en omfattande lista av vilka kommuner som har det "godaste" vattnet.
Apropå Uppsala (och Bromma, som också nämns ovan) hittade jag denna notis, visserligen från 2003, men iaf:

Ur: Ludvika Tidning (nyhetsartikel 2003-09-25)

"När Carlsberg i våras upptäckte att de i sin källa till Brommabryggeriet hade höga halter uran i vattnet, bytte de genast vattenkälla och tar nu vattnet till Vichy Nouveau från Göteborg.

Brommavattnet hade så höga halter uran att de ligger i klass med det sämsta dricksvattnet, Uppsala kommuns kommunala vatten. Det vattnet har så hög uranhalt att det ligger över ett kommande gränsvärde. Livsmedelsverket vill sätta det så högt att man undviker njurskador."

http://www.uppsala.se/uppsala/templa...____12910.aspx
Citera
2005-11-18, 19:13
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Apropå Uppsala (och Bromma, som också nämns ovan) hittade jag denna notis, visserligen från 2003, men iaf:

"När Carlsberg i våras upptäckte att de i sin källa till Brommabryggeriet hade höga halter uran i vattnet, bytte de genast vattenkälla och tar nu vattnet till Vichy Nouveau från Göteborg.

Brommavattnet hade så höga halter uran att de ligger i klass med det sämsta dricksvattnet, Uppsala kommuns kommunala vatten. Det vattnet har så hög uranhalt att det ligger över ett kommande gränsvärde. Livsmedelsverket vill sätta det så högt att man undviker njurskador."

Tackar för informationen. Att det var så illa ställt med Uppsalas kalkvatten trodde jag aldrig. Dock har jag läst att de genomför förbättringar och vattnet kommer bli mjukare efter årsskiftet. Skall bli spännande att se och smaka ifall förändringarna resulterar i ett godare vatten.
Citera
2005-11-18, 20:24
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

Om ni flanerar på Stockholms gator och ser nån jävel som är självlysande så är det förmodligen jag av denna information att döma
Citera
2005-11-19, 08:31
Medlem
CharlieRs avatar
Var inte Nynäshamn bäst?
Hur som, så tycker jag sällan att vatten är äckligt. Det är heller inte väldigt mycket bättre på vissa ställen. Inom Sverige alltså.
Citera
2005-11-19, 08:52
Medlem
Bingolikets avatar
Hörde att man i Stockholm tillsätter kemekalier i vattnet.Låter inte hälsosamt.
Citera
2005-11-19, 10:33
Medlem
Agent Coopers avatar
Det godaste kranvattnet jag har druckit. Drack jag i Luleå. Så satans gott vatten. Förmodligen för att det var så isandes kallt.
Citera
2005-11-20, 14:15
Medlem
Karlskoga har underbart vatten, det kommer från samma rullstensås där man hämtar Loka-vatten.
Med andra ord: Loka direkt i kranen (visserligen utan kolsyra).
Citera
2005-11-20, 18:16
Medlem
Truxas avatar
Jag skriver under på att Göteborg har det godaste vattnet!

Där jag bor nu får vi vattnet från sjön Lygnern, och det smakar inte alls som det goda göteborgsvattnet.
Citera
2005-11-21, 07:33
Medlem
jokers avatar
Sämsta vattnet finns i Skövde, Göteborg och delar av Linköping. Klor=Blä!

Skövde kan iallafalla skryta att man åtminstone har EN sak gemensamt med New York, hehe.

Gott vatten finns lite varstans, men Skutskär är värt att nämna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in