• 1
  • 2
2005-11-16, 22:36
Medlem
M2ks avatar
Sveriges godaste kranvatten kommer från Göta älv och Lilla Edet. Det tyckte en enig jury vid riksfinalen i Stockholms stadshus på onsdagen.

"Ett vatten i världsklass med elegant, frisk fjällbäckskänsla. Kort sagt: Livets vatten", löd motiveringen. Juryn bestod av fem vinskribenter, en systembolagsanställd, en krögare, en professor i rättsmedicin och en kulturjournalist. Tävlingen arrangerades av Svenskt Vatten, de svenska kommunala VA-förvaltningarnas branschorganisation i samarbete med en känd mattidning och Sveriges kommuner och landsting.

Förra året, första året tävlingen arrangerades, vann Härryda tävlingen om Sveriges godaste kranvatten. I år kom Göteborg femma så nog finns det bra dricka i Västsverige. Kranvattnet i Vimmerby kom tvåa i årets tävling, vattnet i Hammarö vid Vänern trea och vattnet i Gällivare fyra. 178 kommuner deltog i tävlingen.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=243636

Undrar var Fjollträsk hamnade? Det vattnet är nog lite unket i smaken...
Citera
2005-11-16, 23:12
Medlem
Har druckit kranvatten på alla möjliga håll i Sverige och jag kan inte säga att jag tycker det smakar så väldigt olika. Eller så har jag fuckade smaklökar.
Citera
2005-11-16, 23:43
Medlem
I uppsala och Norrtälje smakar vattnet svavel och bajs.

Vattnet i Stockholm kan smaka lite olika i olika förorter men det går alltid att dricka.
Citera
2005-11-17, 14:50
Medlem
Mysonoxens avatar
Här i Bromma är det nätt och jämt drickbart.

Bland de godaste dricksvattnen jag testat var på ett hotell i Nordnorge där vattnet smakade som källvatten. Rejält kallt var det också.

Västkusten har som sagt bättre kvalitet än här.

Men vi ska ändå vara glada över vattnet i hela landet om man jämför med t.ex. utomnordiska länders klor- och nitratgroggar.
Citera
2005-11-17, 21:54
Medlem
Hunk Goldens avatar
i min kommun blandas det i källvatten ett antal procent, resten ärvänervatten... resulterar i ett relativt "mjukt" vatten som man kan tvätta bilen i utan att det blir massa kalkfläckar på den... sammtidigt är det riktigt gott, kommunen har även en tappstation som man kan tappa upp rent källvaten ur... populärt bland dom som brygger öl eller vin.. eller bara fylla på vattenflaskan när man är och cyklar..

kan sägas att det vatten som dricks nedåt göta älv inte är nått vidare... först har det druckits av folk i vänersborg..avloppet går ut (renat visserligen) i göta älv. sedan tas det upp i Trollhättan.. renas, passerar 50 000mäniskor...tebax i göta älv...likaså i Lilla Edet tror jag, osv på sin väg längre ner i götaälvdalen... hehe.. det är seriös återvinning..
Citera
2005-11-17, 23:22
Medlem
Skoff har fel... I uppsala smakar vattnet Gott... Specielt om man dricker det kalkrika oavhärdade råvattnet... Dock så är det väldigt olika vad folk tycker... Mycket har det nog att göra med vilken typ av vatten man är uppväxt på... Någon svavelsmak har jag aldrig upplevt, vad det gäller det andra påståendet kan jag inte yttra mig då jag endast smakat uppsalavatten och inte fekalier.
Citera
2005-11-18, 07:49
Medlem
alrunans avatar
I mitt kyffe i Borås är vattnet vedervärdigt äckligt! I Vimmerbytrakten är det bra mycket bättre, det kan jag hålla med om. Där kan man dricka vatten till maten för glatta livet!

Det godaste vatten jag druckit var i en liten stugby några mil ifrån Idre. Mitt ute i skogen. De hade nog egen brunn. Det var säkert 15 år sen, men jag kommer fortfarande ihåg hur gott det var.
Citera
2005-11-18, 12:38
Medlem
User: Unknowns avatar
Ger inte så mycket för det där testet. Vattnet från Hammarö (som ligger en mil från Karlstad) kommer ju från Karlstad, och Karlstad gick inte vidare i tävlingen. Skulle Karlstad-vattnet alltså bli så mycket bättre av att rinna i en mil rostiga rör?
Citera
2005-11-18, 12:40
Medlem
462s avatar
trollhättan har ett mycket säreget och, enligt mitt tycke, gott vatten.
Citera
2005-11-18, 12:41
Medlem
Sun Rulers avatar
Tycker vattnet i huvudstaden smakar mycket bättre än i Uppsala. Skulle vara intressant att ta del av en omfattande lista av vilka kommuner som har det "godaste" vattnet.
Citera
2005-11-18, 18:33
Medlem
danielebs avatar
Här i Motala, där vi tar vattnet direkt från Vättern, har vi fint vatten. Jag bodde en period i Malmö och där smakade ju vattnet apa och innehöll otroliga mängder kalk.
Citera
2005-11-18, 18:49
Medlem
snuttes avatar
Vattnet här i Malmö innehåller stora mängder kalk och är ingen direkt höjdare. Bästa vattnet jag smakat var nog uppe i härjedalen, det var mumma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in