2016-02-28, 10:35
Medlem
Maackans avatar
Det brjade med att jag kommer hem frn semester p 1,5 mnad i asien och startar bilen som har sttt utomhus under hela vintern och hr att den lter lite konstigt men tnker inte mer p det.
Kr en liten bit och mrker att elektroniken brjar lgga av inuti samt massa lampor p instrumentpanelen lysa.
Lyckas tillslut ta mig hem,bilen orkar knappt pressa sig upp fr backen hemma,ppnar motorhuven och ser egentligen inget som ser konstigt ut dock var det lite mrkt och kunde inte se s noggrant men lite konsultation med polare s kommer vi fram till att det r batteriet.
Dan efter ker vi och kper nytt bilbatteri och kopplar in,bilen startar ganska omgende men nu lyser en rd fast batterilampa p instrumentpanelen,snabb syn i garhandboken visar att det troligtvis r ngot fel i bilens laddningssystem.
r ingen expert p bilar men ngot sger mig att detta r inget bra.
ter en svng till Mekonomens butik dagen efter och dem mter med sina mtare att den inte ger laddstrm till batteriet.
Troligtvis har generatorn pajjat och dem ger adress till en mindre verkstad i lokalomrdet.
Vl dr sger mekanikern/garen:Generatorn! mste byta!
Hur kan du veta det undrar jag kanske bara r kolet eller laddrelt som har gett upp eller ngon kabel som har rgat,han synar insidan och vi kan nu se att generator remmen har gtt av och han frsker lossa generatorn som sitter stenhrt.
S min frga vad kan ha hnt? har generator gett upp helt och remmen gtt pga den frusit fast eller liknande? gr det att laga eller r det kpa en ny generator? vad kostar en begagnad jmfrt med en ny generator?
Nn som har haft liknande problem?
Hur lnge gr det att kra p bilens batteri utan laddning frn generatorn? 70Ah varta tror jag det var.
Bilen r en Suzuki Sx4 rsmodell 2007.
Senast redigerad av Maackan 2016-02-28 kl. 10:41.
Citera
2016-02-28, 12:34
Medlem
morkfromorks avatar
Dina polare och mekaniker verkar inte veta ett skit om bilar...

Prova att vrida generatorn fr hand, gr den runt? byt rem, det kanske inte var mer n s.

Gr den inte runt har kanske lagret skurit, eller frusit invndigt.
Citera
2016-02-28, 13:00
Medlem
Maackans avatar
Det var min tanke ocks att inte hela generatorn bara skurit knall och fall.
Vi har testat den gr inte runt.
Om s r fallet r det vrt att laga eller kan det komma att kosta lika mkt som en begagnad generator?
Citera
2016-02-28, 13:56
Medlem
morkfromorks avatar
Kan iofs finns flera skl till att den inte gr runt, men skuret lager lr ju vara en trolig orsak.

Lagret i sig kostar nog inte mycket men att byta den kan vara knepigt d den kan vara pressad p plats, sedan kan utrymmet dr lagret ligger vara skadat om det trasiga lagret har tvingats runt... Jag skulle nog kollat om det finns en utbytes hos bosch, de tar din gamla och du fr en renoverad mot en avgift.
Citera
2016-02-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Det var min tanke ocks att inte hela generatorn bara skurit knall och fall.
Vi har testat den gr inte runt.
Om s r fallet r det vrt att laga eller kan det komma att kosta lika mkt som en begagnad generator?

Kan du laga sjlv s r ju ett lager eller 2 inte direkt dyrt. Kan du inte laga sjlv s finns det ju firmor som hller p med startmotorer och generatorer o.s.v. Dessa brukar inte kosta alltfr mycket. De kan ju skert laga din generator vilket lr bli billigare men oftast s fr du en likadan som r renoverad med garanti. Lagar du din s kommer de bara byta lager t.ex. om det r felet.

En begagnad kostar vl runt 2000:- s borde vl vara vrt att laga om man vill komma undan billigare.

Lycka till.
Citera
2016-02-29, 16:32
Medlem
Avva66s avatar
Kp en utbytes generator om det r mjligt, det r enklast.
Citera
2016-03-02, 12:27
Medlem
Maackans avatar
Tack fr svar.
Var nere p en serisare verkstad i mndags och dem synade den och generatorn har gtt t helvete s fr byta hela generatorn,troligtvis har det trngt in vta och det har frusit.
Kalaset gr p drygt 4000 kr fanna ingen inbytesgenerator s fick bli en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in