2016-02-27, 22:19
Medlem
TheJesterRaces avatar
Hej!

Är inne på att köpa en bil för 80-100.000 sek. En BMW med stor motor.

Har aldrig tidigare ägt en bil i den prisklassen och kör idag en riktig gammal skrothög som snart rasar ihop gissar jag.

Arbetar heltid tillsvidare och har ut ca 20.000 i månaden. Fasta utgifter är i runda slängar 8-10.000.

Har 300.000 på sparkontot som jag tänkte lägga på bil bla. och vill helst kontanta den. Som jag nu "kan" tror jag.

Problemet är att jag vet att bilar är förknippat med värdeminskning och kostnader till och med när de står stilla.

Så vad tror ni? Ekonomiskt självmord?
Citera
2016-02-27, 22:28
Medlem
störst värdeminskning blir de ju när man köper helt ny bil (sjunker ju rejält av att bara köras ut från firman). köper du en redan uttagen bil får du mer bil för pengarna o en BMW är ju hyfsad kvalité på så det är en bra bil att lägga pengarna på.
nackdelen är att den är lätt att smälla på vintern men dit är det ju långt och du ska ju ha den försäkrad.
Citera
2016-02-27, 22:41
Medlem
Kolla i bilforumet vad däck service och försäkring kostar på ett hum för din modell. Själva inköpet har du ju råd med men kostnader utöver bensin kan ju dra iväg.
Citera
2016-02-27, 23:16
Medlem
Kom ihåg att ju större motor desto högre fordonsskatt. Du kan söka på regnumren på Transportstyrelsen för att se skatten. Du kan vidare söka på olika försäkringsbolags webbsidor för att se vad bilen skulle kosta att försäkra. Tänk på att om du ska köpa en relativt ny och fin bil vill du absolut helförsäkra den, och det kan dra iväg rejält om du är under 30 och köper en motorstark bil.

Använd jämförelsesajter som Insplanet på egen risk. Ofta måste man fylla i personuppgifter och ofta teletrakasserar de en efter att man redan fått reda på det man ville veta via deras webbsida.

I övrigt har du ungefär samma inkomst som jag även om jag inte hade i närheten av lika mycket sparat. Jag köpte en liten Peugeot 207 från 2012 med 1.4 liters motor. Den har väldigt låg skatt på 888 kr om året och en årsskatt på runt 4000. Det är jag väldigt nöjd med, men min ekonomi ligger ändå relativt på gränsen men det är delvis för att jag slösar på annat. Jag fick ta lån på bilen och betalar 1600 i månaden i avbetalning. Då är jag också över 30. Mina fasta utgifter per månad ligger på cirka 8-9000 efter bilköpet.
Senast redigerad av Grillo 2016-02-27 kl. 23:21.
Citera
2016-02-27, 23:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesterRace
Hej!

Har aldrig tidigare ägt en bil i den prisklassen och kör idag en riktig gammal skrothög som snart rasar ihop gissar jag.

Arbetar heltid tillsvidare och har ut ca 20.000 i månaden. Fasta utgifter är i runda slängar 8-10.000.

Har 300.000 på sparkontot som jag tänkte lägga på bil bla. och vill helst kontanta den. Som jag nu "kan" tror jag.

Problemet är att jag vet att bilar är förknippat med värdeminskning och kostnader till och med när de står stilla.

Det är ju inte en fråga om att ha råd eller inte råd, det är en fråga om vad man prioriterar. Man måste helt enkelt jämföra med andra alternativ och komma fram till om man uppfattar det köp man tänkt göra som värt det i jämförelse med alternativen.

Så här skulle i alla fall min jämförelse se ut: En bil för 100 000 kr. För att räkna ut vad den kostar per år måste jag lägga ihop den årliga värdeminskningen med kostnader för bränsle, försäkringar, reparationer, tillbehör jag köper, försäkringar m.m. MEN, sen till det måste jag även lägga eventuella förluster jag gör genom att inte istället lägga de 100 000 kronorna på ett annat alternativ. För mig vore alternativet investering i aktier. Då kan man tänka sig en avkastning på kanske 5-7% per år. En avkastning på 7% per år innebär med ränta-på-ränta-effekten att pengarna fördubblas på 10 år. Det skulle i så fall innebära att på 10 år så är kostnaden för bilen, om jag väljer att köpa den...ja, vad ska vi gissa att den är värd om 10 år?...10 lax kanske...och till det har vi de årliga kostnaderna, vilka sammantaget på så många år blir en minst lika stor summa. Jag gissar att kostnaden för bilen på 10 års sikt landar nånstans mellan 200 och 300 000 kronor, köpet inräknat. Det kan då alltså jämföras med de 100 000 jag gissningsvis skulle plussat på aktieköpen om de avkastat som genomsnitt. En skillnad mellan de två alternativen på 400 till 500 000 alltså

Som du kan se bygger beräkningen ovan på en rad antaganden, men den visar ändå vikten av att räkna på alternativen, och den visar vilka oerhörda skillnader man får på sikt genom att välja att konsumera eller investera.
Citera
2016-02-27, 23:43
Medlem
Testa bilsvar.se och titta om du hittar din modell. Tycker kalkylerna på den sidan verkar ganska vettiga.
Citera
2016-02-27, 23:49
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesterRace
Hej!

Vet ej säkert, men du verkar ha dålig koll på din ekonomi om du säger att fasta utgifter i runda slängar är 8-10 000. När det gäller fasta utgifter bör du ha koll ner till hundralapparna.

Jag föreslår att du styr upp saker och ting och skaffar dig lite bättre koll innan du gör några stora affärer.
Citera
2016-02-29, 01:49
Medlem
hejLarss avatar
Du skriver att du har 300.000 på sparkonto som du vill använda bl.a till att köpa bil. Bilen i fråga ska kosta mellan 80-100k. Hur skulle detta bli ett ekonomiskt självmord? Långt ifrån alla har ens pengar att casha en bil
Citera
2016-02-29, 11:00
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejLars
Du skriver att du har 300.000 på sparkonto som du vill använda bl.a till att köpa bil. Bilen i fråga ska kosta mellan 80-100k. Hur skulle detta bli ett ekonomiskt självmord? Långt ifrån alla har ens pengar att casha en bil

Det missade jag. Onödig tråd alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in