Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-27, 20:31
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Hej,

jag har en Macbook Pro (mid-2012) som har blivit fruktansvärt långsam. Jag försökte uppgradera från Yosemite till El Capitan för ca 2 veckor sedan men fick avbryta uppdateringen. Har sedan dess testat att återskapa från Time Machine men datorn är fortfarande långsam. Får ideliga badbollar och enkla uppgifter tar fruktansvärt lång tid.

Har kollat batteristatus och den är OK, har kontrollerat skiva i Skivverktyg men den hittar inga fel.

När jag kollar lagring ser det väldigt märkligt ut, allt står som "Övrigt". Kan inte erinra mig om att det varit på detta viset tidigare. Se bifogade bilder.

Ber om ursäkt om detta ska ligga i "Programvara - Mac OS", en liten fingervisning om min datorkompetens är att jag inte har kunskap nog att avgöra vilket forum som passar bäst. Använder mest datorn till att kolla porr/facebook och stalka gamla ex.
Citera
2016-02-27, 21:13
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Hej,
<text>
Hej SingMeToSleep

Varför "fick du avbryta uppdateringen"?
Har du provat att uppdatera igen?
Din Yosemite - är den nyinstallerad eller en uppdatering från tidigare Mavericks (och ännu längre)?
Citera
2016-02-27, 21:21
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hej SingMeToSleep

Varför "fick du avbryta uppdateringen"?
Har du provat att uppdatera igen?
Din Yosemite - är den nyinstallerad eller en uppdatering från tidigare Mavericks (och ännu längre)?

Hejsan!

Uppdateringen stod och tuggade, jag lämnade den över natten (15 timmar+ allt som allt). Kan inte minnas om datorn var seg eller inte innan jag uppdaterade, tyvärr. Har inte uppdaterat efter det då jag är orolig för att prestandaproblemen ska hänga med.

Jag har uppdaterat OS X sedan jag köpte den. Tror det var Lion eller mountain Lion på den när jag köpte den.
Citera
2016-02-27, 23:21
Medlem
Installera om OS. Passa då på att nedgradera os till något äldre, som Lion eller motsvarande. Dom nya OS är skit som trögar ner datorn medvetet (så att du ska köpa en ny)

Hade Yosemite, datorn var seg utav helvete. Nedgraderade till det OS den blev levererad med (Mountin Lion) och vips blev den supersnabb.
Citera
2016-02-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Installera om OS. Passa då på att nedgradera os till något äldre, som Lion eller motsvarande. Dom nya OS är skit som trögar ner datorn medvetet (så att du ska köpa en ny)

Hade Yosemite, datorn var seg utav helvete. Nedgraderade till det OS den blev levererad med (Mountin Lion) och vips blev den supersnabb.

Trådskaparen ska inte lyssna på sådant här skitsnack som i citatet ovan, det är helt enkelt nonsens.

Nyare OS kan förvisso sätta högre krav på en dators hårdvara av helt naturliga skäl, vilket även gör att ju äldre dator ju högre risk att man till slut har en för gammal dator för de nyaste OS’en. Men det är duktigt konspiratoriskt att tro att Apple med avsikt skulle se till att nya OS sabbar äldre datorer.

Jag har själv en MBP 15” från 2009 som känns lika rapp som när den var ny om inte rappare t o m, detta fast jag alltid har uppdaterat till senaste OS X, och idag kör jag El Capitan 10.11.4beta utan några som helst problem
Citera
2016-02-28, 07:54
Moderator
Rassas avatar
Tyvärr får en del personer (eller rättare sagt deras datorer) problem efter uppgradering från tex. Mountain Lion till El Capitan, dom bli långsamma av någon anledning. Att då dra slutsatsen att det nya systemet medvetet skulle vara gjort för att göra datorn långsammare är givetvis felaktigt. De allra flesta får inga sådana problem alls vid uppgradering.

TS: Ett förslag på åtgärd: Se till att du har en backup med TimeMachine, gärna fler än en backup. Starta om datorn med Cmd-R nedtryckt. Välj Skivverktyg, och radera Macintosh HD. Avsluta Skivverktyg och installera sedan OS X. Direkt när ominstallationen är klar, skapa ett tillfälligt användarkonto som heter tex. "Test," återskapa inget från TimeMachine i det här läget.

Logga in på det nuåya kontot, starta Appstore och kör uppgraderingen till El Capitan. Om det installationen går bra, och du kan logga in på datorn efteråt, starta på nytt om den med Cmd-R nedtryckt för att starta på återställningspartitionen, radera Macintosh HD och installera sedan om OS X på nytt. Nu får du en fräsch installation av El Capitan. Välj att återställa all din data från TimeMachine under uppstarten av datorn. Nu bör allt vara ok.

Jag för en liten känsla av att det kan vara något fel på hårddisken, men har vi tur är det något med filsystemet som försvinner vid raderingen.
Citera
2016-02-28, 21:17
Medlem
lasternassummas avatar
Många råd...

Här är mina:

– Ta reda på varför datorn är långsam.
Starta Aktivitetskontroll (finns i mappen Verktygsprogram i Programmappen).

– Innehåll - Alla processer.

Processor
Sortera efter % processor, högst först.
Är det något som upptar en stor del av tillgänglig processorkapacitet?

Minne
Helst ska använt vara mindre än fysiskt. Hur mycket har du?

Hårddisk
Data lästa/sek och data skrivna/sek ska vara nära noll när du inte gör något.

Förhoppningsvis har du hittat något som gör datorn långsam.

Om inte, överväg att göra en "clean install", dvs. gör en backup på
hela hårddisken, gör en formattering och nyinstallation på datorn
och läs tillbaka ditt konto och dina program med flyttassistenten
(i verktygsprogram).

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här