2016-02-27, 12:46
Medlem
skippers avatar
A) Man kan ha massvis med olika konton på banken och namnge som "Semester", "Bilen", "Huset", "Barnen" etc.

B) Eller så har man ett enda konto "Sparande" där man lägger allt sitt sparande i och plockar från detta när det behövs.

C) Som B men man har en separat räkningsbok där olika utgifter för kommande året budgeteras och räknas sedan av från sparkontot.

Själv kör jag på B, har ingen budget satt för de olika utgifterna. Använder Tink ibland och blir alltid förvånad hur jäkla mycket som ligger i går till Alkohol&Tobak...

Hur finmaskig budget gör ni själva?
Citera
2016-02-27, 12:55
Medlem
Om du kör B, så har du ju ingen budget.
Citera
2016-02-27, 12:59
Medlem
Jag använder YNAB och har ca 25 budgetposter, 10 av dem för vardagliga inköp, de andra för räkningar. Tink trackar vad du historiskt sett gjort, YNAB avgör vad du kommer att göra.
Citera
2016-02-27, 13:01
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du kör B, så har du ju ingen budget.

Det tål ju förvisso också att diskuteras, men jag menar nog att det är en budget i dess allra mest förenklade form, och måhända kanske mest för våra extravaganta utgifter.

"En budget är mest allmänt en prognos över framtida planerade ekonomiska händelser."

Hur gör du din budget?

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag använder YNAB och har ca 25 budgetposter, 10 av dem för vardagliga inköp, de andra för räkningar. Tink trackar vad du historiskt sett gjort, YNAB avgör vad du kommer att göra.

Man kan i Tink lägga upp budgetposter som sedan stäms av mot utfall, jag har ett 10-tal sådana poster men använder de aldrig så tillvida om "Restaurang"-posten för månaden är fylld avstår jag inte från restaurang.
Senast redigerad av skipper 2016-02-27 kl. 13:03.
Citera
2016-02-27, 14:54
Medlem
Vetares avatar
Använder också YNAB, tycker det är väldigt smidigt. Vi går igenom vår budget 1 gång per månad och diskuterar ändringarna som vi gör under månaden. Vi har alltid varit sparsamma och ser YNAB som ett hjälpmedel för att se till att våra pengar fokuseras mot våra prioriteringar.

Glömde nämna att vi har ca 30 budgetposter. Alla månadsräkningar under en och samma kategori. Övriga är tex hussparande, bilsparande, bilreparationer, livsmedel etc. Vi har 1 gemensamt bankkonto, 1 sparkonto och 1 ISK.
Senast redigerad av Vetare 2016-02-27 kl. 14:58.
Citera
2016-02-27, 15:57
Medlem
Själv så lägger jag 30% av lönen på räkningar, 35% på sparkontot och 35 % på vardagen.
Månaden efter tar jag ut de 5 % jag har kvar på sparkontot efter att jag som vanligt fuckat upp och plockat ut under månaden. Kan då spara 35%, betalat räkningar med 30 % och leva som en kung med mina starka 40%.
Brukar få ut runt 16 000 :- i lön
Citera
2016-02-27, 16:22
Medlem
Jiiimboohs avatar
Om jag hade gjort en detaljerad budget hade jag ändå aldrig följt den. Istället för jag över pengar jag inte tror att jag kommer behöva till ett sparkonto och/eller ett investeringssparkonto kort tid efter löning. Då kan jag inte slösa för mycket utan att föra tillbaka pengar igen. Om jag för tillbaka pengar för att slösa på lyxkonsumtion skulle jag få dåligt samvete, men samtidigt finns möjligheten att föra tillbaka pengar om en kris skulle uppstå. (Sparkontot har fria uttag.) Den planen räcker för mig.

Lönen varierar, men jag är inte rik.
Citera
2016-02-27, 16:39
Medlem
rolemodels avatar
Har swedbank och ser ju allt vad jag gör av med i deras "utfifts kollen" i appen. Smidigt och funkar bra för mig.

Är väl inte durekt en budget per se men man håller reda på var slantarna går och vet nu ju exakt hur mycket som går åt varje månad så att man efter allt är betalt har 8kkr kvar på kontot, resten sparas. Sen är det bara att leva efter det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in