2016-02-27, 10:25
Medlem
Kanske lite märklig fråga, men med tanke på min Aspberger är det förståeligt: vad menar någon när denne säger "ta hand om dig"? Eller "sköt om dig"? Är det så att personen är rädd för att man ska skada sig själv eller hamna i missbrukarkretsar eller vad är det frågan om? Det är ju en omtanke, men skulle uppskatta om någon kunde förklara lite tydligare
Citera
2016-02-27, 10:28
Medlem
Shoffens avatar
Det är ett sätt (i min mening) att säga till någon att man älskar den och är rädd om den personen för den personen har en stor betydelse för en själv. Det är inte ett kärleksfullt jag älskar dig jag menar då. Utan ett som man kan säga till vem som hellst man tycker mycket om i sin familj eller vänkrets. Så skulle jag tolka det.
Citera
2016-02-27, 10:31
Medlem
FruStormuftis avatar
Det är en vanlig och vänlig hälsningsfras som används när man skiljs åt. Istället för "hej då", "vi ses", "ha det bra" så säger man kanske "sköt om dig", betyder att man vill vara lite personlig och omtänksam mot den andre.
Citera
2016-02-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuspatte
Kanske lite märklig fråga, men med tanke på min Aspberger är det förståeligt: vad menar någon när denne säger "ta hand om dig"? Eller "sköt om dig"? Är det så att personen är rädd för att man ska skada sig själv eller hamna i missbrukarkretsar eller vad är det frågan om? Det är ju en omtanke, men skulle uppskatta om någon kunde förklara lite tydligare

Det är ju sällan SÅ specifika situationer. Ursprunget är väl att det är underförstått att man tänker så mycket på att hjälpa andra, att man inte sköter om sig själv tillräckligt.

Så den omtänksamma uppmaningen säger: det är bra att du hjälper andra, men se till att du sköter om dig själv också. Också du är viktig och värd mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in