2016-02-26, 22:21
Medlem
Jag str fast mellan tv val just nu. Jag vill lsa till bde civilekonom och jurist men kan inte bestmma mig riktigt, och drfr vnder jag mig till er kra flashbackare.

Nr jag sger civilekonom d menar jag att lsa 4 r i streck dvs Civilekonomprogrammet.

Jag vill lsa civilekonom pga fljande anledningar:
  • kan jobba internationellt i framtiden
  • Gillar ekonomi och har lst det i gymnasiet.
  • Jag ser en ljusare framtid som en civilekonom

jag vill lsa till att bli jurist pga:
  • lskar det!
  • Jag vet vad arbetsuppgifterna r till skillnad en civilekonom som kan jobba inom allt
  • - Man kan bara jobba i sverige (om man inte lser lagarna "utanfr" sklart)
  • ...
Citera
2016-02-26, 22:30
Medlem
Du gillar ekonomi men du lskar juridik. Mitt frslag r: vlj juridik
Citera
2016-02-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proxymania

Hr gillas det snabba svar! Tack! Men det r lite svrare n det. Vill verkligen lsa bda
Citera
2016-02-26, 22:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
Hr gillas det snabba svar! Tack! Men det r lite svrare n det. Vill verkligen lsa bda

Det r i princip mjligt att lsa tv program parallellt, frutsatt att man har tillrcklig studiekapacitet. Det kan mjligen bli administrativt krngel att bli antagen till tv program p samma universitet, men bland de som lser ekonomi p HHS s r det ngorlunda vanligt frekommande att lsa ett annat program parallellt. Vissa lser d juristprogrammet p SU.

Det r dock inte mjligt att bli antagen till tv program till samma termin, utan man fr brja p ett program frst och sedan ska ett program till infr en senare termin.
Citera
2016-02-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ls bda.
Citera
2016-02-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det r i princip mjligt att lsa tv program parallellt, frutsatt att man har tillrcklig studiekapacitet. Det kan mjligen bli administrativt krngel att bli antagen till tv program p samma universitet, men bland de som lser ekonomi p HHS s r det ngorlunda vanligt frekommande att lsa ett annat program parallellt. Vissa lser d juristprogrammet p SU.

Det r dock inte mjligt att bli antagen till tv program till samma termin, utan man fr brja p ett program frst och sedan ska ett program till infr en senare termin.

Jag vill komma ut i arbetslivet s snabbt som mjligt och inte sitta och spendera massor av r p att utbilda mig till 2 grejer som jag inte senare kommer kunna jobba med. Man kan ju tex inte vara en klagare och en civilekonom samtidigt?
Citera
2016-02-26, 22:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jag vill komma ut i arbetslivet s snabbt som mjligt och inte sitta och spendera massor av r p att utbilda mig till 2 grejer som jag inte senare kommer kunna jobba med. Man kan ju tex inte vara en klagare och en civilekonom samtidigt?

Som sagt s handlar det allts om att lsa tv program samtidigt, inte frst det ena och sedan det andra. Om du sker till juristprogrammet frst s kan du i princip bli klar med bda programmen p totalt 4,5 r, om du har tillrcklig studiekapacitet att hlla 200% studietakt och klara alla kurser.

Om du vill bli klagare r det dock hyfsat meningslst att ta ut en ekonomexamen. Att ta ut dubbelexamen r mer vettigt om du r intresserad av exempelvis investment banking eller management consulting.

Du br allts i frsta hand fundera ver om det r "rena" juristjobb du r intresserad av eller om du ven funderar kring den typen av jobb dr det faktiskt kan ha ett vrde att ha dubbla examina.
Citera
2016-02-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Som sagt s handlar det allts om att lsa tv program samtidigt, inte frst det ena och sedan det andra. Om du sker till juristprogrammet frst s kan du i princip bli klar med bda programmen p totalt 4,5 r, om du har tillrcklig studiekapacitet att hlla 200% studietakt och klara alla kurser.

Om du vill bli klagare r det dock hyfsat meningslst att ta ut en ekonomexamen. Att ta ut dubbelexamen r mer vettigt om du r intresserad av exempelvis investment banking eller management consulting.

Du br allts i frsta hand fundera ver om det r "rena" juristjobb du r intresserad av eller om du ven funderar kring den typen av jobb dr det faktiskt kan ha ett vrde att ha dubbla examina.

Tack fr hjlpen, uppskattas verkligen! Jag r intresserad av "rena" jurist jobb samtidigt som jag r intresserad av "rena" ekonom jobb.
Citera
2016-02-26, 23:12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Tack fr hjlpen, uppskattas verkligen! Jag r intresserad av "rena" jurist jobb samtidigt som jag r intresserad av "rena" ekonom jobb.

Du kan ju alltid ska till bda programmen (till olika terminer) och jmfra hur du upplever studierna p respektive program i praktiken fr att drefter vlja ett av programmen ifall du upplever det som fr mycket att lsa bda parallellt.

Jag skulle inte tro att du fr ngon konkret anvndning fr en dubbelexamen varken inom "rena" juristyrken eller inom "rena" ekonomyrken, utan det r snarare i sdana jobb som kombinerar delar av bda mnena som det kan ha visst vrde. Som jag skrev r det i frsta hand investment banking (och relaterade verksamheter som private equity) samt management consulting som matchar den beskrivningen.
Citera
2016-09-03, 21:45
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Jag r Civilekonom, (redovisning) men har ven magisterexamen i affrsjuridik. Problemet r att jag inte kan jobba som jurist fastn jag skulle vilja gra det efter ver 10 r som ekonom d jag jobbat med bde fastighetsekonomi men ven en det fastighetsjuridik och teknik.

Med facit i hand skulle tagit en jur.kand. och lst 4 terminer fretagsekonomi lite senare. D hade jag varit bde jurist och ekonom. Idag r jag "bara" redovisningsekonom med juridiska kunskaper.
Citera
2016-09-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proxymania
Hr har TS faktiskt svaret. Det r inte alls mer komplicerat n s.

Dessutom examineras det otroligt mnga ekonomer s fr att ha en bra arbetsmarknad framfr sig mste man utmrka sig genom bra skola, bra betyg, bra arbetslivserfarenhet o.s.v. medan "alla" jurister fr jobb.
Citera
2016-09-03, 23:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hr har TS faktiskt svaret. Det r inte alls mer komplicerat n s.

Dessutom examineras det otroligt mnga ekonomer s fr att ha en bra arbetsmarknad framfr sig mste man utmrka sig genom bra skola, bra betyg, bra arbetslivserfarenhet o.s.v. medan "alla" jurister fr jobb.

Han har ocks fel i att man definitivt r bunden tlll Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in