2016-02-26, 20:41
Medlem
Citat:
Boråsare hjärnskadad efter trafikolycka i Thailand

Boråsaren Marcus Millberg, 30, kämpar för sitt liv efter en mopedolycka i Thailand. Trots allvarliga hjärnskador dröjde det 1,5 dygn innan vården inleddes.

Nu har vänner startat en insamling för att få hem honom.

[...]

– I måndags sa de att chansen för överlevnad var tio procent. Nu pratar de om 30-40 procents chans. Det har inte tillkommit nya blödningar och svullnaden har lagt sig lite, säger Magnus Millberg.

Vård av oförsäkrade utlänningar är mycket dyr i Thailand, och familjens samlade miljon rinner ut i rask takt. Exempelvis är dygnstaxan för respiratorvård 30 000 kronor och en av operationerna kostade 160 000 kronor.

– Imorgon flyttas Marcus av ett läkarteam i ambulanstransport till ett bättre sjukhus i Bangkok. När de är framme kommer mer än hälften av pengarna vara slut. Jag vet inte hur länge de räcker, säger Magnus Millberg.

[...]

– Jag är en skötsam medborgare som har drivit företag och betalat skatt i hela mitt liv. Jag har aldrig fått en spänn från myndigheterna, men när vi behöver hjälp så får vi ingenting. De skiter fullständigt i oss, säger Magnus Millberg.

Marcus vänner Frida Reis och Carl Blomberg startade igår en insamling via eventet "Låt sången höras, hjälp vår vän" på Facebook.

– Det är det minsta vi kan göra för att hjälpa Marcus och familjen, säger Frida Reis.

http://www.bt.se/boras/borasare-hjar...ka-i-thailand/

En mardröm för alla föräldrar... Vad kan Marcus familj göra för att återse sin son i livet igen?
Citera
2016-02-26, 20:49
Medlem
Luftwaffless avatar
Tragiskt som bara den men vaddå oförsäkrade?
Citera
2016-02-26, 20:55
Medlem
Odödlig klassiker!

Sverige är hemskt, vi drar!
Aj aj aj, hjälp mig Sverige!

Stå ditt kast!
Citera
2016-02-26, 20:58
Medlem
Boråsaren kan ju va en turk som heter Marcus eller ?
Citera
2016-02-26, 21:05
Medlem
Pungsnoppens avatar
De får skylla sig själva om de inte ordnar med försäkringar.

Har man inte lärt sig att världens soptipp Sverige ger enbart gratis hjälp till välfärdsökare och andra parasiter Max 50kr för vård?

Tror familjen att andra länder ska bekosta andra länders medborgare som Sverige?
Är dom så dumma i huvudet?
Tror de att Sverige ska lägga skattepengar på deras son när det finns regler mm om försäkringar?

Tyvärr. Stå ert kast och se på medans Sverige lägger 150+ miljarder per år på folkbytet, välfärdsökarna får mycket men er son inte ett smack.

Förlåt självklart får er son hjälp när och om ni lyckas ta han till Sverige (akuten tar 400kr från medborgare). Som det verkar att han inte varit försäkrad eller rätt försäkrad. Då får man bekosta kalaset själv, Sverige har fullt upp med att lägga 150+miljarder på välfärdsökare, lägg därtill alla andra parasiter som har medborgarskap som får gratis pengar lär vara 500miljarder kanske.
Senast redigerad av Pungsnoppen 2016-02-26 kl. 21:18.
Citera
2016-02-26, 21:15
Medlem
DirtyJobs avatar
Tragiskt men när fan ska folk lära sig att teckna försäkringar, fattar inte hur folk vågar åka utan.
Hoppas ändå att det löser sig för dom.
Citera
2016-02-26, 21:38
Medlem
Det upprepas om och om igen från såväl medier som UD att om man reser utomlands så gör man det på egen risk och under eget ansvar. Tyvärr händer sådant här ändå. Det är olyckligt och beklagligt och sorgligt för de inblandade, men det är varken tragiskt eller en angelägenhet för den svenska staten. Den här situationen uppstod på grund av vårdslöshet. Var och en får så klart hjälpa om de vill, men jag nödgas avstå, jag har nog med att ta ansvar för mig själv och mina barn och många andra.
Citera
2016-02-26, 22:20
Medlem
Körde hyrmoped i Thailand, utan hjälm, utan försäkring, och beskrivs av en vän som "Han gör det han vill. Bryr sig inte om vad folk tänker. Han tycker om det så han kör!"

Stabilt.

Hoppas familjen lyckas skrapa ihop tillräckligt mycket pengar för att få hem sin son/vän vid liv, men situationen är helt klart ingen annans ansvar och nej, ingen annan skall behöva betala pengarna för det här.
Citera
2016-02-26, 22:20
Medlem
Giant Squids avatar
Jävligt trälig historia. Men man måste ta reda på vad som gäller om man råkar illa ut utomlands. Det är bara att belåna/sälja bostad för anhöriga för att få ihop stålarna innan man börjar skrammla från andra alt, låna från maffian.
Citera
2016-02-26, 22:30
Medlem
AmaiLius avatar
Tragiskt såklart även om det var dumt att åka moped utan hjälm och försäkring i Thailand. Själv har jag sjukförsäkring och räknar med att vården kommer funka ungefär lika bra i Sverige som i Thailand.
Citera
2016-02-26, 22:41
Medlem
Familjen vädjar om hjälp?

De har ett sommarhus i Thailand, villa utanför Borås/Ulricehamn.
Verkar som detta är sommarhuset i Thailand https://www.facebook.com/photo.php?f...e=3&permPage=1

Företag som senaste 3 åren har omsatt mellan 8,4 --> 11,2 miljoner per år med vinstmarginal på 5% --> 10,67%.
Summa tillgångar i företaget över 4 548 000 kr.
http://www.allabolag.se/5563896355/Hemo_AB

En miljon skakar denna familj fram på mindre än 24 timmar.

Har man råd att köpa ett sommarställe i Thailand så borde man förstå att betala/förnya försäkringen när inbetalningsavin dyker ner i brevlådan.
Senast redigerad av Azimut68 2016-02-26 kl. 22:48.
Citera
2016-02-26, 22:42
Medlem
arakas avatar
Samma visa varje år. Att köra moppe i främmande land utan hjälm och försäkring med X antal cervezas innan för västen är inte det smartaste valet man kan göra. Påminner om vintersäsongen i sverige när de första halkolyckorna rasslar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in