Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-23, 21:33
  #3637
Avstängd
Judesvinet666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ska köpa en Pro Controller men visar det sig att den är helt oduglig för FPS så kommer jag nog hoppa Metroid Prime och Doom Eternal också vilket är lite tråkigt.

Om någon har tips om lite äventyr/Mysterium spel man kan lira i timmar så hojta till!
Liter handlar det om vana också. Det optimala sättet att sikta på med en kontroll är att göra grovjobbet med högerstyrspak, och sedan kombinera det med rörelsekontrollen. Dvs att man styre siktet över långa distanser med spaken, och sedan finjusterar man med sina egna rörelser. Fungerar utmärkt.
Citera
2023-10-23, 23:21
  #3638
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judesvinet666
Herregud vad sjuk i huvudet du är Alla har en Pro Controller till Switch, den kan du spela med i Table Tob-läget, alltså när du inte sitter vid tv:n. Sluta sprid skit nu och tänk dig för innan du uttalar dig igen.
Vem är det som är sjuk i huvet egentligen? Ditt svar har inget med mitt inlägg och göra. Mitt inlägg handlade om Joy Consen som frågan var riktad mot hur dom är med FPS spel. Fan har pro controllerna table top kompatibilitet med skiten å göra.

Sen nej alla har inte en pro kontroll. Uppenbarligen från både frågeställaren och mig själv. Alla vill inte vara Nintendos bitch och köpa tillbehör som borde varit där från början. En bra kontroll.

Men utifrån ditt inlägg och döma undrar jag om du ens själv vet vad du snackar om.
Citera
2023-10-24, 12:36
  #3639
Avstängd
Judesvinet666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vem är det som är sjuk i huvet egentligen? Ditt svar har inget med mitt inlägg och göra. Mitt inlägg handlade om Joy Consen som frågan var riktad mot hur dom är med FPS spel. Fan har pro controllerna table top kompatibilitet med skiten å göra.

Sen nej alla har inte en pro kontroll. Uppenbarligen från både frågeställaren och mig själv. Alla vill inte vara Nintendos bitch och köpa tillbehör som borde varit där från början. En bra kontroll.

Men utifrån ditt inlägg och döma undrar jag om du ens själv vet vad du snackar om.
Alla vet att joy cons är skit. Nintendos sämsta kontroller någonsin vad gäller byggkvalitet. Men Switch tvingar dig inte att spela med joy cons, du kan använda pro också. Och du kan köra med Pro både i tv-läget och i table top. Det finns alltså ingenting att gnälla på, din lilla rostbiffsfitta
Citera
2023-10-24, 19:08
  #3640
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judesvinet666
Liter handlar det om vana också. Det optimala sättet att sikta på med en kontroll är att göra grovjobbet med högerstyrspak, och sedan kombinera det med rörelsekontrollen. Dvs att man styre siktet över långa distanser med spaken, och sedan finjusterar man med sina egna rörelser. Fungerar utmärkt.
Jag fattar men om man fokuserar hårt på höger styrspak och kontrollerar rörelse med vänster styrspak, vad ska man då göra för att skjuta/hoppa/ladda/ducka??

Då måste man ju styra exakt hur man vill ha siktet mot sin fiende och när man gjort det så släpper man spakarna för att skjuta och hoppa med högertummen men då har den man skjuter redan bytt plats och skjutit ihjäl en innan man hunnit mecka med spakarna för att få in ett nytt sikte..
Citera
2023-10-25, 23:06
  #3641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Fan vad jag älskar min nyinköpta Switch Oled!

Älskar den verkligen.. Är lite skraj för att köra fps-spel.
Tankade nyss Quake II men har inte hunnit testa än.

Hur tycker ni det är att spela FPS-Spel på en konsol som Switch?
Både i handhållna-läget och kontroll till TV läget tänkte jag.
Switchen är bra men det är trist att så mycket dåligt optimerade spel och shovelware tillåts i e-shop.
Jag har spelat Doom (2016), Wolfenstein 2, Bioshock och Metro på Switchen - det funkar riktigt bra. Att spela fps på konsol är dock som du själv märkt rätt bökigt jämfört med mus och tangentbord. När det gäller t ex Metroid Prime Remastered så är motion control helt värdelöst i praktiken även om det är coolt i teorin. Metroid Prime är för övrigt ett sjukt överskattat spel.
Citera
2023-10-25, 23:52
  #3642
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jag fattar men om man fokuserar hårt på höger styrspak och kontrollerar rörelse med vänster styrspak, vad ska man då göra för att skjuta/hoppa/ladda/ducka??

Då måste man ju styra exakt hur man vill ha siktet mot sin fiende och när man gjort det så släpper man spakarna för att skjuta och hoppa med högertummen men då har den man skjuter redan bytt plats och skjutit ihjäl en innan man hunnit mecka med spakarna för att få in ett nytt sikte..
Du har alltså inga andra fingrar än dina tummar? Eller missuppfattar jag något? Du skjuter såklart med ditt pekfinger/långfinger ( medt troligt förstnämnda) och styr rörelse och sikte med tummarna. Ser inte problemet. Annat än joyconsens dåliga knappar och styrspakar.
Citera
2023-10-26, 01:27
  #3643
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Du har alltså inga andra fingrar än dina tummar? Eller missuppfattar jag något? Du skjuter såklart med ditt pekfinger/långfinger ( medt troligt förstnämnda) och styr rörelse och sikte med tummarna. Ser inte problemet. Annat än joyconsens dåliga knappar och styrspakar.
Jo det är klart men ja jag är nog bara sjukt ovan att köra mer än bara tummarna på kontrollen.
Pekfingrarna brukar jag ha till L och R bara.

Ska försöka lära mig, ger det en chans. Känns det obekvämt efter en vecka så lägger jag nog ner FPS på Switchen.
Citera
2023-10-26, 07:27
  #3644
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jo det är klart men ja jag är nog bara sjukt ovan att köra mer än bara tummarna på kontrollen.
Pekfingrarna brukar jag ha till L och R bara.

Ska försöka lära mig, ger det en chans. Känns det obekvämt efter en vecka så lägger jag nog ner FPS på Switchen.

Spela FPS på Switch handheld är inte särskilt bekvämt, nej. Prova kör tabletop, eller på TV:n. Fördel som sagt också att köpa en Pro Controller för när man lirar hemma vid TV:n.
Citera
2023-10-26, 09:09
  #3645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Spela FPS på Switch handheld är inte särskilt bekvämt, nej. Prova kör tabletop, eller på TV:n. Fördel som sagt också att köpa en Pro Controller för när man lirar hemma vid TV:n.
Vad är det som gör att det blir så obekvämt just när man håller i konsolen enligt dig? För små tumspakar? För liten skärm? Något annat?
Citera
2023-10-26, 09:22
  #3646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Vad är det som gör att det blir så obekvämt just när man håller i konsolen enligt dig? För små tumspakar? För liten skärm? Något annat?

Spakarna på original-joycon kontrollerna blir väldigt små för mig, det är helt kaos.
Går man däremot över till deras Pro kontroller så är det lite mer hanterbart. Kör dessa till bokstavligen allt
Citera
2023-10-26, 09:27
  #3647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumindalen11
Spakarna på original-joycon kontrollerna blir väldigt små för mig, det är helt kaos.
Går man däremot över till deras Pro kontroller så är det lite mer hanterbart. Kör dessa till bokstavligen allt
Nu har jag inga jättelabbar till händer själv så kanske därför jag inte känner samma besvär men tyckte inte det var några problem att köra t ex Killzone på Playstation Vita back in the days och de spakarna är ju, ja, rätt mycket mindre än Joy Cons motsvarigheter.

Visst finns det bekvämare kontroller men möjligheten att kunna ligga i sängen eller sitta i ett flygplanssäte och spela gör att jag kan godta rätt mycket kompromisser - men det är bara att acceptera att andra är större finsmakare än jag
Citera
2023-10-26, 18:22
  #3648
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Vad är det som gör att det blir så obekvämt just när man håller i konsolen enligt dig? För små tumspakar? För liten skärm? Något annat?

Tycker mest det är obekvämt med tyngden och storleken på konsolen, man blir trött i händerna. I mer lågintensiva spel funkar det bättre spela handheld, men i FPS där man hela tiden använder knappar & spakar intensivt så tröttar det ut händerna snabbt. Är helt okej däremot att spela FPS även med joy-cons när man spelar tabletop. Bäst är ju dock förstås Pro Controller då den har skönare "avtryckare" och bättre travel på spakarna.

Det är också något med avståndet som det blir mellan labbarna när man spelar med en stor konsol mellan händerna, känns som man får sämre kontrollkänsla på nått sätt än när man kör med en traditionell handkontroll där händerna är tätt tillsammans.
__________________
Senast redigerad av Rasande-Rose 2023-10-26 kl. 18:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback