2016-02-26, 15:33
Medlem
Drabbades av en hjärtmuskelinflammation för 6 månader sen och har varit på kontroller sedan dess, allt ser bra ut. Däremot har jag märkt att min hjärtrytm är ganska konstig. Den kan vara ganska hög så att jag känner den när jag sitter och inte anstränger mig (dock känner jag den oftast inte under ansträngning förutom vanligt). Ibland när jag sitter ner kan det kännas som att jag tappar andan för en sekund och hjärtat slår väldigt konstigt. Som att den stannar upp för någon sekund?

Är detta något farligt som bör kollas upp? Har som sagt gjort ultraljudsundersökningar och röntgenundersökningar samt tagit EKG. Allt har läkt ut förutom att jag har ett litet "märke" på hjärtat som många får efter en hjärtmuskelinflammation men den ska inte påverka något. Enligt läkaren har jag en naturligt hög hjärtfrekvens under vila på runt 80-90 slag, men sen har jag inte heller varit aktiv under några år så den kanske har gått upp? Har hört att otränade personer har väldigt hög hjärtfrekvens under vila.

Som sagt känns som att min hjärtrytm är konstigare än vanligt sen jag insjuknade.
Senast redigerad av Assdefender 2016-02-26 kl. 15:36.
Citera
2016-02-26, 15:42
Medlem
Snusar?
Snus kan höja pulsen med 10-20 slag/min.
Citera
2016-02-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Snusar?
Snus kan höja pulsen med 10-20 slag/min.

Varken snusar eller röker. Dricker dock en kopp kaffe varannan morgon eller så. Men det gjorde jag också innan jag blev sjuk och kände inte att något var onormalt med min hjärtrytm som nu.
Citera
2016-02-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Varken snusar eller röker. Dricker dock en kopp kaffe varannan morgon eller så. Men det gjorde jag också innan jag blev sjuk och kände inte att något var onormalt med min hjärtrytm som nu.

Inte vet jag, men:

"Pulsen kan variera mycket i olika situationer. När man anstränger sig ökar pulsen. Pulsen blir också högre om man är stressad eller är rädd för något. I en sådan situation kan en puls runt 100 slag per minut vara helt normalt. När man har ont eller när man har feber blir pulsen också högre. Kaffe, nikotin och en del läkemedel kan höja pulsen, men det finns också läkemedel som sänker pulsen."

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ulsen/?ar=True

Samt, om man är HSP så kan man vara känsligare för kaffe, jag kan få riktig ångest av kaffe.
Citera
2016-02-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Inte vet jag, men:

"Pulsen kan variera mycket i olika situationer. När man anstränger sig ökar pulsen. Pulsen blir också högre om man är stressad eller är rädd för något. I en sådan situation kan en puls runt 100 slag per minut vara helt normalt. När man har ont eller när man har feber blir pulsen också högre. Kaffe, nikotin och en del läkemedel kan höja pulsen, men det finns också läkemedel som sänker pulsen."

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ulsen/?ar=True

Samt, om man är HSP så kan man vara känsligare för kaffe, jag kan få riktig ångest av kaffe.

Jag vet, men inget av det här förklarar varför jag flera gånger varje dag känner att jag tappar andan och som att hjärtat slutar slå. Jag drack kaffe förut också men då hände aldrig det här. Har min hjärtrytm blivit rubbad av min då pågående hjärtmuskelinflammation och är det farligt är frågan? Dessutom har jag haft ångest sen jag var liten och vet hur det känns. Det är inte ångest den här gången.
Citera
2016-02-26, 17:22
Moderator
Låter som att de kan vara extraslag/att hjärtat hoppar ett slag så att nästa blir hårdare. Kan bli som du beskriver det, dock kan detta bara konstateras med EKG (ev om du tar pulsen när detta fenomen inträffar. Handlar det om något enstaka extraslag då och då gör det inte nämnvärt men om det är ofta bör du kolla upp det. Ångest/stress kan stressa hjärtat så att du får fler extraslag (stress som i en stressig vardag eller mycket att tänka på).

Om du är orolig så boka tid på vårdcentralen, blodprover kommer visa om det är hjärtpåverkan och får du ligga uppkopplad ett litet tag borde man fånga lite extraslag. Om inte annat så kan det bedöma ifall det är hjärtat eller någonting annat som är grundorsaken till ditt obehag.
Citera
2016-02-26, 19:59
Har du förmaksflimmer??? Kollat upp det??

Citat:
Drabbades av en hjärtmuskelinflammation för 6 månader sen och har varit på kontroller sedan dess, allt ser bra ut. Däremot har jag märkt att min hjärtrytm är ganska konstig. Den kan vara ganska hög så att jag känner den när jag sitter och inte anstränger mig (dock känner jag den oftast inte under ansträngning förutom vanligt). Ibland när jag sitter ner kan det kännas som att jag tappar andan för en sekund och hjärtat slår väldigt konstigt. Som att den stannar upp för någon sekund?

Är detta något farligt som bör kollas upp? Har som sagt gjort ultraljudsundersökningar och röntgenundersökningar samt tagit EKG. Allt har läkt ut förutom att jag har ett litet "märke" på hjärtat som många får efter en hjärtmuskelinflammation men den ska inte påverka något. Enligt läkaren har jag en naturligt hög hjärtfrekvens under vila på runt 80-90 slag, men sen har jag inte heller varit aktiv under några år så den kanske har gått upp? Har hört att otränade personer har väldigt hög hjärtfrekvens under vila.

Som sagt känns som att min hjärtrytm är konstigare än vanligt sen jag insjuknade.
Citera
2016-02-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellyz
Har du förmaksflimmer??? Kollat upp det??

Ingen aning. Och ja, jag har gjort massa EKG utan att visa något. Enligt min läkare "en liten avvikelse" - alltså inget drastiskt eller så. Förmaksflimmer drabbar väl bara folk över 40? Är 20 och aldrig haft problem med hjärtat förutom hjärtmuskelinflammationen i höstas.

Tog en del blodprover för en månad sen inkl sköldkörteln och allt såg bra ut.
Senast redigerad av Assdefender 2016-02-26 kl. 23:17.
Citera
2016-02-27, 16:35
Moderator
Citat:
Ingen aning. Och ja, jag har gjort massa EKG utan att visa något. Enligt min läkare "en liten avvikelse" - alltså inget drastiskt eller så. Förmaksflimmer drabbar väl bara folk över 40? Är 20 och aldrig haft problem med hjärtat förutom hjärtmuskelinflammationen i höstas.

Tog en del blodprover för en månad sen inkl sköldkörteln och allt såg bra ut.

Om du har förmaksflimmer skulle de ha sagt det när du tog EKG. Sedan brukar du kunna känna det om du tar pulsen. Det slår rätt ojämnt om du har förmaksflimmer, alltså att det kan vara några slag som kommer i snabb takt sedan är det ett uppehåll innan nästa slag kommer osv. Vad jag tror om du tagit flera EKG är att det är extra slag. Alla har det men om du är stressad eller har påfrestning på kroppen så kan du få fler extraslag (Förmaksflimmer kan drabba folk i unga år men är inte lika vanligt).
Citera
2016-02-27, 16:50
Bannlyst
Snälla nån.. sitter du och lyssnar på din egen hjärtrytm?

Den här låten går om och om igen varje 15 år.. jag kommer ihåg det för en fjortis tipsade mig om det och tyckte att den var så bra.. Ja! Det tyckte jag ochså när jag var fjortis.

https://www.youtube.com/watch?v=MQlJ3vOp6nI
Senast redigerad av megasaurus 2016-02-27 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in