2016-02-26, 15:00
Medlem
vianetts avatar
Hej,

Jag har en bil med motorvärmare och jag tror den är på 600 Watt. Hade först tänkt köpa en kupévärmare från Biltema som är på 1400W men såg nu att det står i kontraktet att man Max får ha elapparater på sammanlagt 1500Watt.

Då det blir 600W + 1500 W = 2100W vilket överskrider 1500W så får jag inte ha den. Betyder det att jag måste nöja mig med en på 700 W från Biltema? Vad händer om jag använder den trots det?

Finns det någon annan som har såna begränsningar, vad kör ni för Watt på er kupévärmare?

Lånat konto!
Citera
2016-02-26, 15:29
Medlem
Barney Calhouns avatar
Kanske dom säkrat den med en 6 amps säkring, då kan du inte ta ut mer än 1500w.
Ett sätt för dom att hålla nere strömförbrukningen där elen är inräknat i hyran av platsen.
Kolla säkringen, är det en 10:a så kan du nog strunta i bestämmelsen.
Citera
2016-02-26, 15:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Hej,

Jag har en bil med motorvärmare och jag tror den är på 600 Watt. Hade först tänkt köpa en kupévärmare från Biltema som är på 1400W men såg nu att det står i kontraktet att man Max får ha elapparater på sammanlagt 1500Watt.

Då det blir 600W + 1500 W = 2100W vilket överskrider 1500W så får jag inte ha den. Betyder det att jag måste nöja mig med en på 700 W från Biltema? Vad händer om jag använder den trots det?

Finns det någon annan som har såna begränsningar, vad kör ni för Watt på er kupévärmare?

Lånat konto!

Biltema har en på 950 watt och den funkar nog bra ihop med 600 watts motorvärmare. 1550 watt totalt ligger inom toleranserna och bör funka bra med 6A säkring så länge det inte är för varmt ute eller om säkringen sitter för varmt till (säkringen brukar sitta i laddstolpen).
Citera
2016-02-26, 15:43
Medlem
vianetts avatar
Tack för era svar. Elen är inte inräknat i hyran. Jag ska kolla säkringen, ifall den är 6 A då blir det att köpa 950W. Vet inte hur säkringen brukar se ut, så hoppas det står tydligt 6 A eller 10 A
Citera
2016-02-26, 17:14
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Tack för era svar. Elen är inte inräknat i hyran. Jag ska kolla säkringen, ifall den är 6 A då blir det att köpa 950W. Vet inte hur säkringen brukar se ut, så hoppas det står tydligt 6 A eller 10 A
Är det gamla porslinssäkringar ser du det på färgen i botten. 10A är röd. 6A är grön.
Citera
2016-02-26, 18:16
Medlem
Citat:

Betalar du en avgift för p-platsen samt dessutom för den el som bilens uppvärmning förbrukar?
Citera
2016-02-26, 21:36
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Är det gamla porslinssäkringar ser du det på färgen i botten. 10A är röd. 6A är grön.

Länk till bilden: Imgur

Om jag förstår det rätt så är det en 16A säkring, sedan en 10A (rött färg, och fick C10 som 10A när jag googla) för varje uttag.

Maximal watt per denna enhet: 16A = 3680W
Maximal watt per uttag: 10A = 2300W

Så frågan är, vad ska jag göra, köpa en 1400W eller vara laglydig och köpa en 900W istället? Vad skulle ni gjort? Vore bra med 1400W då här uppe i norr så brukar det bli rejält med minusgrader.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Betalar du en avgift för p-platsen samt dessutom för den el som bilens uppvärmning förbrukar?

Det stämmer! Hoppas bara att kilowatt priset är rimlig utan påslag.
Citera
2016-02-26, 22:05
Medlem
Köp den stora kupevärmaren. Borde väl vara 2 effektval även på biltemas värmare?

Att tänka på om du inte har tak över bilen är att mycket kupevärmareffekt isar ner bilen utav helvete om det snöar och är 0-10 kallgrader nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in