• 1
  • 2
2016-02-25, 18:28
Medlem
Hej jo bilen står på parkeringen med körförbud. Grejen är att just nu har jag all tid i världen men är pank.

Sommar däck på och dom är det nog en millimeter på- Ungefär två millimeter på vinterdäcken. Ena vinterdäcket är slitet till en millimeter på ena kanten.

Har inte riktigt råd nu att byta både vinter ock sommardäck. Skall inte köra nu utan bara besikta den för att det finns tid nu att fixa saker om det behövs---Skall slänga på nya sommardäck däck nästa månad.

Är det någon mening att besikta den nu? vad får man då, blir det en sån där anmärkning att man måste byta på eget ansvar eller får man körförbud?
Citera
2016-02-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Hej jo bilen står på parkeringen med körförbud. Grejen är att just nu har jag all tid i världen men är pank.

Sommar däck på och dom är det nog en millimeter på- Ungefär två millimeter på vinterdäcken. Ena vinterdäcket är slitet till en millimeter på ena kanten.

Har inte riktigt råd nu att byta både vinter ock sommardäck. Skall inte köra nu utan bara besikta den för att det finns tid nu att fixa saker om det behövs---Skall slänga på nya sommardäck däck nästa månad.

Är det någon mening att besikta den nu? vad får man då, blir det en sån där anmärkning att man måste byta på eget ansvar eller får man körförbud?

Det låter som att vinterdäcken bör du inte visa upp. Exakt bedömning av däcken är svår att göra, är alla sommardäck under 1,6 mm?
Citera
2016-02-25, 18:40
Medlem
P55s avatar
Citat:

Ska det vara nån jävla ordning i det här samhället och löst folk som inte vet hur dom ska göra så rekommenderar jag dig att låta bilen stå till dess att du har däck så att du kan besikta bilen. Och man slänger inte på däck!
Citera
2016-02-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det låter som att vinterdäcken bör du inte visa upp. Exakt bedömning av däcken är svår att göra, är alla sommardäck under 1,6 mm?

Alla sommardäcken under 1,6 tyvärr...

Vad blir det då?
Citera
2016-02-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ska det vara nån jävla ordning i det här samhället och löst folk som inte vet hur dom ska göra så rekommenderar jag dig att låta bilen stå till dess att du har däck så att du kan besikta bilen. Och man slänger inte på däck!

Jo jag själv slänger på dem på runt 35 -40 minuter inklusive rota fram fälgkors och sånt---Då tar jag det ganska lugnt också.

Oftast så går det fint att besikta och få en vad det nu kallas? man måste fixa på eget ansvar. Besiktade polarens bil för nån månad sedan och ena framlyktan dog. Vi behövde inte komma tillbaka och visa upp något, vi åkte raka vägen till affär och sen hem och kompisen satte i lampan själv dan efter. Inget man måste visa upp för besiktningen igen det är eget ansvar-

Samma sak hoppas jag händer på mina däck... vill bara se om bilen är ok i övrigt för småsaker kan jag fixa själv undre tiden nu när jag har all tid i världen att göra det. Det blir sprillans nya sommardäck nästa månad. Skall inte köra runt med den mer än till verkstad...

Vill bara veta om det är någon mening att göra på det här viset

Jag vill inte lägga pengar på vinterdäck eftersom att jag inte kommer köra något den här vintern och förmodligen inte nästa heller.
Senast redigerad av Brodrude 2016-02-25 kl. 19:02.
Citera
2016-02-25, 19:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Vill du absolut få bilen besiktigad så köp ett begagnat vinterdäck (minst 1.6 mm mönsterdjup) + att du slänger på dom tre andra vinterdäcken. Då har du 4 godkända däck (minst 1.6 mm mönsterdjup) och då bråkar inte bilprovningen med dig av den orsaken.
Citera
2016-02-25, 19:05
Medlem
Skall inte vinterdäck ha 3 mm?

Fråga två... Vad tycker dom utifall jag kommer med sprillans nya sommardäck? Säger att den skall hem och stå på parkeringen? jag vill bara besikta för att se om det finns allvarliga fel att åtgärda.

Jag tror jag gör så.
Senast redigerad av Brodrude 2016-02-25 kl. 19:09.
Citera
2016-02-25, 19:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det behövs inte när du besiktigar bilen. Kravet är då 1.6 mm.
Citera
2016-02-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det behövs inte när du besiktigar bilen. Kravet är då 1.6 mm.

Aha ok... Tack tror jag då fixar nya sommardäck innan besiktningen tack för svar?
Senast redigerad av Brodrude 2016-02-25 kl. 19:20.
Citera
2016-02-25, 19:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Fråga två... Vad tycker dom utifall jag kommer med sprillans nya sommardäck? Säger att den skall hem och stå på parkeringen? jag vill bara besikta för att se om det finns allvarliga fel att åtgärda.

Jag tror jag gör så.

Besiktningsorganet bryr sig inte om du kör med sommar- eller vinterdäck. Däremot kommer kanske polisen att bry sig om du kör med sommardäck om det är vinterväglag.
Citera
2016-02-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Besiktningsorganet bryr sig inte om du kör med sommar- eller vinterdäck. Däremot kommer kanske polisen att bry sig om du kör med sommardäck om det är vinterväglag.

Tack... ja det är inte alls långt jag har kanske 1600 meter till besiktningen så den risken vågar jag ta. Dessutom så är väglaget torr asfalt just nu. Termometern visar skivade stund +1,1 i dag var det +10. Blir nog lika fint i morgon.

Vad säger dom om 1 mm sommardäck då? Blir det en tvåa eller etta tro?
Senast redigerad av Brodrude 2016-02-25 kl. 19:20.
Citera
2016-02-25, 19:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Aha ok... Tack tror jag då fixar nya sommardäck innan besiktningen tack för svar?

Däckens mönsterdjup måste vara minst 1.6 mm oavsett om du besiktigar bilen med sommardäck mitt i vintern eller med vinterdäck mitt i sommaren.

Det är endast polisen som bryr sig om ifall du kör med sommardäck när det är vinterväglag. Även om dina sommardäck har ett mönsterdjup på 30 mm så är dom inte lagliga enligt polisen om det snöar.
Senast redigerad av Moltas666 2016-02-25 kl. 19:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in