2016-02-25, 03:46
Bannlyst
Kan detta vara något att rekommendera?

En proteindryck innehåller ju det mesta kroppen behöver, dessutom en massa viktiga aminosyror som inte är så lätta att få i sig vid vanlig mat. Nu menar jag inte att skippa frukosten och köra protein instället, men säg en laddning precis efter man vaknat upp.

Jag har själv kört på detta på sistone och energinivåerna under dagarna är helt annorlunda.
Känner mig mycket piggare från morgon till kväll.

Vad säger ni?
Citera
2016-02-25, 04:19
Medlem
Observerads avatar
Visst, så länge du får i dig en allsidig kost så är det inga som helst problem. Bara man inte börjar ersätta en massa måltider, då lär det bli svårt att få i sig den mängd kalorier som krävs för att växa. Men det visste du nog redan. Kör hårt!
Senast redigerad av Observerad 2016-02-25 kl. 04:24.
Citera
2016-02-25, 05:41
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Visst, så länge du får i dig en allsidig kost så är det inga som helst problem. Bara man inte börjar ersätta en massa måltider, då lär det bli svårt att få i sig den mängd kalorier som krävs för att växa. Men det visste du nog redan. Kör hårt!
Precis brukar själv ta en redig "protein shake" varje morgon inget med med det
Citera
2016-02-25, 07:00
Medlem
Att äta riktigt mat är väl ändå bättre? Proteinpulver är ju ett kostTILLSKOTT.
Citera
2016-02-25, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Att äta riktigt mat är väl ändå bättre? Proteinpulver är ju ett kostTILLSKOTT.

Självklart, men varför inte garantera att man får i sig princip alla vitaminer, mineraler och aminosyror under dagen genom en liten shake som tar 1 min att förbereda? Jag är säker på att de flesta människor inte får i sig allt som behövs varje dag, även om de äter tillräckligt.
Citera
2016-02-25, 10:39
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Självklart, men varför inte garantera att man får i sig princip alla vitaminer, mineraler och aminosyror under dagen genom en liten shake som tar 1 min att förbereda? Jag är säker på att de flesta människor inte får i sig allt som behövs varje dag, även om de äter tillräckligt.

Jag gillar inte riktigt meningen "En proteindryck innehåller ju det mesta kroppen behöver" från din förstapost. Detta är inte precis sant, snarare tvärtom. Mat innehåller tusentals vitaminer/mineraler/enzymer som inte ens är kartlagda, kosttillskott kommer aldrig aldrig aldrig någonsin kunna innehålla allt man behöver.

Även om inte proteindrycken innehåller allt tycker jag det är en god idé att göra som du gör, jag gör det själv. Protein kan vara bra för kroppen efter en fasta under natten, och vitaminerna och allt det där kan man lika gärna få i sig någon annan gång under dagen. Om du har en "inbyggd multivitamin" i ditt proteinpulver är det väl en bonus antar jag.
Citera
2016-02-25, 11:30
Medlem
ps870s avatar
Jag kör det till frukost och lunch mån- fre.
Jag gör en shake med pulver (Herbalife måltidsersättning) + yoghurt eller kvarg, frysta bär och ibland ägg
Mättar bra och jag känner mig klart piggare framförallt på fm mot tidigare då jag åt frukost med mörkt bröd.
Citera
2016-02-25, 13:07
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Är det verkligen vanligt proteinpulver du dricker på morgonen? I min värld är det tämligen näringsfattigt.

Du skriver också att alla aminosyror inte är så lätta att få i sig. Är du vegetarian/vegan? Annars bör inte aminosyrorna vara något större bekymmer ifall du äter riktig mat och inte bara godis.
Citera
2016-02-25, 15:01
Medlem
Varför äter du inte 4 stekta ägg till frukost? Kräver bara 1 minuts arbete ungefär.

Du täcker in hela dagsbehovet av de flesta vitaminer och mineraler. Dessutom får du i dig en massa högvärdigt protein och bra fetter. Ett mellanstort ägg kostar mindre än 2 kr. En kopp kaffe på det så klarar du dig till lunch.

Proteinpulver innehåller inte alls så mycket näring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in