• 1
  • 2
2016-02-24, 23:09
Bannlyst
Nu sitter jag på helspänn inför min första "riktiga" löning sedan Jesus gick i shorts. Problemet ser ut som följer:

Jag har en kommande betalning märkt "lön" på ca 500 spänn som är daterad till 25:e, så kommer om typ 50 minuter gissar jag, men jag har ingen "kommande" lön från min arbetsgivare, som borde skicka ut femsiffrigt... Finns det chans att det poppar in vid 12-slaget, eller ska jag behöva tjata på chefen ett tag?

Vad är praxis? Kan inte vänta och se, orkar inte med spänningen
Citera
2016-02-24, 23:15
Medlem
Sthlmsdudes avatar
Hej, kan inte svara på vad praxis är gällande detta men kan säga att man normalt inte kan se att en betalning är på ingång om det inte är till företag, BG. Du ser fortfarande inte vem den är ifrån förräns det är klart

Där jag jobbar varierar det lite beroende på vilken bank man har som löntagare, kan vara som senast cirka 12-13.00 den kommer samma dag.
Citera
2016-02-24, 23:21
Medlem
trattfans avatar
På de olika jobb jag har haft så står det alltid innan hur mycket jag får. Någon gång på dagen 24e brukar det ploppa upp "Inkommande belopp xx tusen".
Citera
2016-02-24, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
På de olika jobb jag har haft så står det alltid innan hur mycket jag får. Någon gång på dagen 24e brukar det ploppa upp "Inkommande belopp xx tusen".
Precis! Så brukar man få det vid 12-slaget. Nu blir jag lite orolig...
Citera
2016-02-24, 23:27
Medlem
Sthlmsdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Precis! Så brukar man få det vid 12-slaget. Nu blir jag lite orolig...

Ska inte säga att ni har fel men jag har aldrig sett detta, varken via mobil eller internetbank.. Är det nytt?

Du bör ju fått ett lönebesked om inte annat
Citera
2016-02-24, 23:28
Medlem
Sthlmsdudes avatar
Kan tilläggas att jag har Handelsbanken.
Citera
2016-02-24, 23:30
Medlem
Smatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Nu sitter jag på helspänn inför min första "riktiga" löning sedan Jesus gick i shorts. Problemet ser ut som följer:

Jag har en kommande betalning märkt "lön" på ca 500 spänn som är daterad till 25:e, så kommer om typ 50 minuter gissar jag, men jag har ingen "kommande" lön från min arbetsgivare, som borde skicka ut femsiffrigt... Finns det chans att det poppar in vid 12-slaget, eller ska jag behöva tjata på chefen ett tag?

Vad är praxis? Kan inte vänta och se, orkar inte med spänningen

Allra första lönen glömmer man aldrig och den är speciell. Minns min första.

Som svar på din fråga; första lönen syns 00:01. Sedan när du jobbat i några månader och lönen kommer fortlöpande så kommer lönen börja dyka upp inom 24 tim mot löningsdagen.
Citera
2016-02-24, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmsdude
Ska inte säga att ni har fel men jag har aldrig sett detta, varken via mobil eller internetbank.. Är det nytt?

Du bör ju fått ett lönebesked om inte annat
Intressant, jag har alltid sett det oavsett.
Hoppas på din version nu om en halvtimme då
Citera
2016-02-24, 23:32
Avstängd
Jag har Nordea, och där syns kommande lönebelopp den 23:e, om utbetalningen är den 25:e.
Citera
2016-02-24, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter
Allra första lönen glömmer man aldrig och den är speciell. Minns min första.

Som svar på din fråga; första lönen syns 00:01. Sedan när du jobbat i några månader och lönen kommer fortlöpande så kommer lönen börja dyka upp inom 24 tim mot löningsdagen.

Åfan. Är det alltid så? Kommer ju göra på mig av lättnad om så är fallet
Citera
2016-02-24, 23:35
Medlem
Inte på banken men på lönespecen syns den för mig :-P
Citera
2016-02-24, 23:37
Bannlyst
Jag har fast lön, bör jag fortfarande räkna med att få spec? I sådana fall är jag körd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in