2016-02-24, 21:14
Medlem
Efter att ha känt mig rätt så värdelös och i princip hela livet känt att jag inte har varit som ''alla andra'' började jag för ett tag sen kolla upp lite vad som kan ligga till grunden för detta.

Efter några samtal med min bästa vän och lite googlande kom jag fram till att mycket av det som står om ADD stämmer ganska bra in på hur jag är som person.
Som liten tror jag inte att det gick ett enda samtal utan att fröken påpekade att jag hade väldigt svårt att koncentrera mig på lektionerna, och jag minns att mamma alltid blev galen på mig för att jag skulle avbryta henne i princip varje gång hon pratade med någon,eller att jag aldrig lyssnade på henna även fast jag hörde vad hon sa första gången. Jag minns också att pappa alltid skrattade åt att jag gick och dagdrömde som att jag var i en annan värld på väg hem från skolan.

Jag har aldrig varit speciellt bra på att städa, diska tvätta eller att betala räkningar eftersom att jag alltid lyckas hitta något annat som direkt slukar mitt intresse. I dagens läge så mår jag så dåligt över att det fortfarande är så och jag får ångest så fort jag vet att någon ska komma hem till mig, eller när jag skjuter upp räkningarna tills det dimper ner en påminnelse i brevlådan.
Jag lagar sällan mat för jag vet hur lätt det är att jag tappar fokus och bränner vid något och när jag väl gör det och ska ha matlåda med mig till jobbet dagen efter blir det inte så för jag fastnar vid något annat och glömmer maten framme över natten.

Samtidigt som hjärnan säger att åt mig att ''kom igen nu förfan! ta tag i dig själv'' så blir det aldrig så.

Väl på jobbet lägger jag bort verktyg hela tiden och ofta så tappar jag fokus på det jag håller på med för att sedan ha jättesvårt att komma igång med det igen. Jag har svårt att komma ihåg vad kollegor förklarar sen när jag väl ska utföra det ,och får fråga flera gånger trots att jag vet att jag har hört att han pratat med mig. det har bara inte fastnat. Jag kan ta mått 2 gånger och ändå glömt bort det när det väl är dags att kapa något.

Jag brukar påbörja projekt hela tiden för att 3 dagar senare ha avslutat det och börjat med nästa.

Jag är så fruktansvärt jävla less på att som 26åring ha svårt med dessa simpla saker som alla andra verkar ha så lätt för och jag vill därför söka hjälp men är rädd att framstå som en idiot.

Så om någon har bra tips på hur man på bästa sätt går till väga så mottar jag dom mer än gärna!

förlåt för långt inlägg men var tvungen att få ur mig allt bara
Citera
2016-02-24, 21:21
Medlem
loliravers avatar
Ring psyket och säg du vill ha en utredning om ADD
Citera
2016-02-24, 21:22
Bannlyst
wow 1 inlägg på sex år tyder ju verkligen på att du har ADD, mitt tips , beställ en resa till Pattaya
Citera
2016-02-24, 21:27
Medlem
tjorven20s avatar
Jag har ADD på papper efter undersökning när jag var 13 år och du har garanterad det med om det är så som du beskriver. jag har också haft exakt samma problem som ditt exempel: mäta plankor och sedan glömmer man måtten, det har hänt mig också när jag var och byggde hus med farsan. , jag vet inte om det är ADD eller är man bara människa?

jag har haft jätte svårt att avsluta uppgifter, jag får en ide, börjar med den iden, sen halvvägs kommer man på en bättre ide och börjar på det nästa utan att man någonsin avklarar något. märkte det verkligen när jag lekte i 3dmax.

men på sistone har jag blivit lite självmedveten och försöker istället organisera mina projekt och tänker länge på ifall det är något annat som skulle vara bättre att göra så jag kan lika gärna göra det och bestämmer mig innan jag påbörjar något.

tex, jag har hängt på duolingo.com där man lär sig andra språk och jag har lyckats att inte påbörja något annat språk och jag är snart helt avklarad med italienskan.
Citera
2016-02-24, 21:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vårdcentralen kan skriva remiss till psyk.
Citera
2016-02-25, 20:15
Medlem
Gå till öppenpsyk direkt utan att passera VC och få en massa andra bakterier på vägen till psyk!

Har själv add och vet vad det innebär.
Citera
2016-02-25, 22:21
Medlem
Kan man bara kontakta dom och säga att misstänker add?
Citera
2016-02-25, 22:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiver1337
Kan man bara kontakta dom och säga att misstänker add?
Hur skulle du annars göra? måste börja nånstans.
Citera
2016-02-25, 22:57
Medlem
Det bästa är att kontakta vårdcentral eller växel tror jag, och sen kan ni beställa tid där. Det kan ju vara bra att kontakta vården om hela livet blir totalt skit p.g.a. okänd orsak i.a.f. Men det är möjligt att vården talar om för er att det inte alls rör sej om ADD utan nåt helt annat. Det är inte heller alltid så lätt att få hjälp eftersom det är många som har problem, många vill ha hjälp p.g.a. olika diffusa psykiska problem.

Personer med ADD brukar väl vara ganska "låga" och trötta typer och ni kanske istället är hyperaktiv eller har ADHD-liknande personlighet om ni avbryter när andra pratar och påbörjar en massa projekt och så? Men nu gissar jag bara vilt, och jag är inte alls speciellt kunnig inom området.

Jag brukar tyvärr också vara slarvig och glömsk, t.ex. glömmer att knyta skorna och lever ibland i min egen skit p.g.a. tänker på annat och så, har varit så till och från under hela livet. Men det är många som är litegrann så. Skolans teoretiska moment har jag oftast inte haft några större problem med när studiemiljön var/är någorlunda lugn och fokuserad. Om man är normalbegåvad så flyger man ofta under bokstavsdiagnos-radarn trots att man själv tycker att det liknar nån bokstavsdiagnos.
Senast redigerad av MrNoShow 2016-02-25 kl. 23:10.
Citera
2016-02-26, 19:19
Medlem
Jag har nyligen blivit diagnostiserad med add och varit sjukskriven en längre tid pga detta. Men jag gjorde så att jag tog kontakt med öppenpsyk direkt. Fått väldigt bra hjälp i mitt fall iallafall (Så som jag upplever det) lycka till!

Alltså jag råder dig i att strunta helt och hållet i VC! (Där du kan riskera att få en massa flera sjukdomssymtom) om du besöker detta ställe också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in