Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-02-24, 18:29
Medlem
Cliffhangers avatar
Hej!

Jag har tummen mitt i handen vad det gäller datorer, därför ställer jag min fråga här: hur ska jag bära mig åt för att uppgradera en fullt fungerande vintage early 2008 iMac?

Tog mig till närmsta MacForum. Fick uppgifter om 2-200 pin PC2-6400 DDR2 800MHZ

Fattar nada av det. De säger i alla fall att det går att byta ut till ett kort med 2 och ett med 4 för maximalt minne, men att p.g.a. min dator är vintage så lagerförs det ej.

De verkade inte särdeles benägna att hjälpa mig. Företagspolicyn är nämligen att enkom kränga nya äppleprodukter.

Så hur vet jag vilka ramminneskort jag ska inköpa (d.v.s. märket på produkten och var?) och vem i mellersta delen av Svea rike kan utföra bytet?

Tacksam för hjälp. Varför byta ut något som fungerar?

Mvh/C
Citera
2016-02-24, 19:01
Moderator
Rassas avatar
Tror inte att de är ovillga att hjälpa dig, den typen av minnen är gamla och knappt nåt som efterfrågas längre, så det finns ingen större anledning att ha dessa på lager. På Dustin hittade jag dessa: https://www.dustin.se/search/pc6400/hardvara/datorkomponenter/ram-minnen/so-dimm-ddr-2/

Att byta minnen är enkelt, det gör du själv: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+20-Inch+EMC+2133+and+2210+RAM+Replacement/990
Citera
2016-02-24, 19:14
Medlem
Cliffhangers avatar
Tack! Ser enkelt ut. Nu en dum fråga: hur behåller jag det jag har på datorn när jag byter minneskort???

Nu talar vi MacForum Karlstad och det fanns inte en tillstymmelse till servicevänlighet.
Citera
2016-02-24, 19:41
Moderator
Rassas avatar
Allt du har på datorn ligger på hårddisken och påverkas inte när du byter RAM-minne. Stäng av datorn, dra ur alla kablar, lägg den med skärmen nedåt och följ instruktionerna från ifixit.
Citera
2016-02-24, 19:44
Medlem
Cliffhangers avatar
Du är en ängel! Tack för hjälpen! <3
Citera
2016-02-24, 20:03
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffhanger
Tack! Ser enkelt ut. Nu en dum fråga: hur behåller jag det jag har på datorn när jag byter minneskort???

Nu talar vi MacForum Karlstad och det fanns inte en tillstymmelse till servicevänlighet.
Får jag fråga varför du vill uppgradera ditt RAM-minne, när du inte ens har en aning om vad de fyller för funktion? Har du dåligt med utrymme på datorn, eller? I och med att du talar om minneskort, som används för lagring, i så fall är det inte RAM-minnet som är problemet.
Citera
2016-02-24, 21:20
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Får jag fråga varför du vill uppgradera ditt RAM-minne, när du inte ens har en aning om vad de fyller för funktion? Har du dåligt med utrymme på datorn, eller? I och med att du talar om minneskort, som används för lagring, i så fall är det inte RAM-minnet som är problemet.

Håller med, låter som om vad TS egentligen är ute efter är att öka på storleken på sin hårddisk.

Här är en länk till ifix som har step by step utförande, så att du inte behöver kasta pengar på problemet.
Citera
2016-02-25, 12:39
Medlem
Cliffhangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Håller med, låter som om vad TS egentligen är ute efter är att öka på storleken på sin hårddisk.

Här är en länk till ifix som har step by step utförande, så att du inte behöver kasta pengar på problemet.

Så är det naturligtvis! Men skulle vilja snabba upp hastigheten lite också. Har inte det sistnämnda att göra med ramminnet?
Citera
2016-02-25, 12:40
Medlem
Cliffhangers avatar
Citat:
Får jag fråga varför du vill uppgradera ditt RAM-minne, när du inte ens har en aning om vad det fyller för funktion? Har du dåligt med utrymme på datorn, eller? I och med att du talar om minneskort, som används för lagring, i så fall är det inte RAM-minnet som är problemet.

Se svar till ovanstående.
Citera
2016-02-25, 14:27
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Se svar till ovanstående.
Köp en ny dator istället. Det är otroligt kostsamt att uppgradera DDR2, när det är en så pass gammal minnes-typ. Även om det är en enkel, om än kostam process att byta ut hårddisk samt arbetsminne, så känns det inte som att du skall ge dig in på det, om du inte kan urskilja lagring från RAM.
Citera
2016-02-25, 15:48
Medlem
Cliffhangers avatar
Citat:
Köp en ny dator istället. Det är otroligt kostsamt att uppgradera DDR2, när det är en så pass gammal minnes-typ. Även om det är en enkel, om än kostam process att byta ut hårddisk samt arbetsminne, så känns det inte som att du skall ge dig in på det, om du inte kan urskilja lagring från RAM.

Tack för svar! Problemet är att jag inte har råd att köpa en ny Mac.
Citera
2016-02-25, 16:00
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Tack för svar! Problemet är att jag inte har råd att köpa en ny Mac.

Köp fjolårets begagnad eller spara ihop pengar!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in