2016-02-24, 12:09
Medlem
Hubert Dreyfus r en heideggerian och har i decennier brkat med forskare i AI om att det inte gr att skapa ngot liknande mnskligt utan att ta hnsyn till alla kontexter i mnniskans livsvrld. Jag har hrt han sga bland annat att han tvivlade p sjlvkrande bilar och snt. Men det finns nu. Som jag frstr det r AI regelbaserat och kontextfritt. Det r allts inte en holistisk verktygsfrstelse bland annat.

Kolla in detta klippet frn Boston Dynamics.

https://www.youtube.com/watch?v=rVlhMGQgDkY

Jag har inte studerat srskilt noggrant Dreyfus argumentation, men det verkar som att det finns en jmlike i AI till mnniskans verktygsfrstelse. Robotarna utfr ju samma sysslor!
Citera
2016-02-24, 12:24
Medlem
Om man menar stark artificiell intelligens s r vi fortfarande lngt drifrn. Och det r oftast stark AI man menar. Vi har haft maskiner som kan utfra sysslor i flera hundra r men vi r fortfarande lika lngt ifrn att skapa stark AI.

Ett stt att uttrycka det r i Heideggerska termer med verktygsfrstelse. Sjlv vill jag sga att mnniskan r universums centrum och om vi verkligen skapade intelligenta robotar s skulle dessa istllet bli universums centrum. Det r ett annat stt att uttrycka hur lngt vi r ifrn det "mlet".

Vi vet inte ens om mnniskan har en sjl och om det skulle krvas i maskinerna.
Citera
2016-02-24, 12:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Varfr tror denne Hubert att AI mste vara 'mnsklig'? Det finns sannolikt mngder av intelligenta omnskliga civilisationer i universum. Bde sdana som vuxit fram genom evolution och sdana som drefter tagit ver med olika teknologier, allts AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in