2016-02-24, 11:24
Medlem
Hej!
Jag har en fundering kring svenska språket, som många vet så är svenska språket uppbyggd med många olika regler för att vi ska kunna förstå oss på varför vi skriver som vi gör och hur vi ska kunna bygga upp våra meningar korrekt . Alla ordklasser som vi har måste vi först kunna förstå oss på dem för att kunna anpassa och bygga våra meningar.
Men nu kommer min fråga, Hur visar man att orden tillhör olika ordklasser? Mitt svar kring den fråga är att kolla på böjningen, dvs händelsen på orden. Sedan tänker jag på vad som kommer föra eller efter orden.
Citera
2016-02-24, 17:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Låter som en nödlösning för den som inte förstår ordklasserna. Och metoden leder nog mest fel.
Citera
2016-02-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Låter som en nödlösning för den som inte förstår ordklasserna. Och metoden leder nog mest fel.
Tolka det du säger" att jag är ute och cyklar" ...Har faktiskt läst grammatik nu i två terminer men tack för ditt svar
Citera
2016-02-25, 10:19
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theinterestedone
...
Men nu kommer min fråga, Hur visar man att orden tillhör olika ordklasser? Mitt svar kring den fråga är att kolla på böjningen, dvs händelsen på orden. Sedan tänker jag på vad som kommer föra eller efter orden.
Ja, nästan varje ordklass har sina egna ändelser.
Man kan också få veta vilken ordklass tillhör ordet genom att ställa frågor.
Vad? Vem? = subjekt
Hurudan? = adjektiv
Vad har hänt? Vad pågår? Vad gör man? = verb
Hur? = adverb
o.s.v
Citera
2016-02-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Ja, nästan varje ordklass har sina egna ändelser.
Man kan också få veta vilken ordklass tillhör ordet genom att ställa frågor.
Vad? Vem? = subjekt
Hurudan? = adjektiv
Vad har hänt? Vad pågår? Vad gör man? = verb
Hur? = adverb
o.s.v
Det var utifrån den här meningen som jag började bli fundersam,
Riksdagen beslutade om nya regler för beskattning av småhus. De beslutade reglerna börjar gälla vid halvårsskiftet.

Det första beslutade tycker jag att det är en verb.
Medan den andra beslutande anser jag att det är particip.
Men Hur visar man att orden tillhör olika ordklasser? Jag utgår från det som sker i meningen. Förstår du vad jag menar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in