Citat:
Ursprungligen postat av
Ålen
Det är inte ens en pumphävert, vilket är ett måste om man vill slippa kladd och onödiga risker att få en infekterad bryggd, eller hydrometer med i det kittet. Dra åt helvete. Riktigt jävla uselt. Köp grejerna du behöver löst, och som någon nämnde, det är inte värt slitet på så liten volym. Kom ihåg att det blir mycket spill också. Sätt dig in i de basic grejer du behöver för att brygga BIAB och kör därifrån. Köksbryggeriet är jävla ocker, och tro mig, du vill ha en pumphävert. Att få allt i ett i nåt kit är inte smma sak som att det går smidigt under själva göromålen med din bryggning, och det är där du kommer vilja att det flyter på lätt.
Det här behöver du:
Basmalt
Humle
Jäst
Kastrull
BIAB-påse (finns att köpa färdig eller så kan man göra en egen av tylltyg man köper på IKEA)
Hydrometer
Termometer
2 st jäshinkar (en att jäsa i och en att föra över till när du flaskar. Den flaskar med får gärna ha tappkran, så sätter du bara på en flaskfyllare på kranen. Skitsmidigt.)
Kapsyleringsapparat (Greta funkar utmärkt)
Kapsyler
Kanske har jag glömt något, men tror inte det.
Så klart får du köra Köksbryggeriet, men jag har hundratal bryggningar bakom mig, och även till nybörjare råder jag, håll er borta från Köksbryggeriet.
Är inte heller jätteimpad av Köksbryggeriet, instämmer till fullo med det du skriver. BIAB är en utmärkt metod att börja med. Inget fusk med extrakt, man brygger på riktigt, men behöver ingen särskilt dyrbar, avancerad eller utrymmesslukande utrustning. Utrustningen är också lätt att bygga ut om man senare vill börja brygga på mer traditionellt sätt.
Vill flika in med ett par punkter till utrustningslistan:
* Snåla inte med grytan. En gryta av god kvalitet på 25 liter eller mer kostar förvisso en del, räkna med i alla fall en tusenlapp för en med riktig botten som ger det rätta slags rullande koket. Det suger att sitta med en för liten gryta, eller det absolut billigaste pressade plåt-alternativet med millimetertunn botten som inte ger något bra kok.
* Två jäshinkar är ett
måste, snåla inte på den punkten heller! Det är lätt att stå där i hembryggningsbutiken, se kostnaderna sticka iväg, och fundera på om man verkligen behöver en till. Det behöver man...
* Lägg till en flaska Star San eller annat steriliseringsmedel till listan. En blomspruta underlättar appliceringen.
* En vörtkylare är inte nödvändig, men trevlig att ha. Snabb nedkylning av vörten efter koket minskar infektionsrisken. Den enklaste varianten kan tillverkas av några meter mjukglödgat kopparrör som rullas till en spole som går ner i grytan, och ansluts till kallvatten via slang.
* Någon slags kross eller kvarn för malt är mycket användbar. Förvisso finns många maltsorter att köpa färdigkrossade, men utbudet blir ganska begränsat ändå. Att investera i något sådant breddar möjligheterna markant, speciellt när det kommer till specialmalter.
Det enklaste alternativet är förmodligen att skaffa en majskvarn. De är inte optimala, i och med att de mal malten som motsats till krossar den och därmed alstrar en del damm, men de är tillräckligt bra. Kan fås för en femhundring eller så.
Är man inte rädd för att bygga lite, så har jag sett valsverk på Aliexpress för dryga femhundringen. Till dessa måste man dock bygga någon slags tratt och ett mottagningskärl. Den händige slår lätt ihop en tratt i tunnplåt, och mottagningskärlet fixar vem som helst, stärk upp locket på en vanlig jäshink med en bit plywwod, och montera valsverket på den.