2016-02-24, 10:54
Medlem
alroberts avatar
Hej! Jag tänkte till våren nu att brygga min första gång, har kollat runt lite och sett lite olika kit man kan köpa, men snubblade på köksbryggeriet och deras kit verkar rätt seriösa och väldigt simpla, är det någon man skulle satsa på? Är somsagt helt novice inom detta. Är det rätt kit att starta på? Skulle väll issåfall ta deras american pale ale eller ipa.
Citera
2016-02-24, 18:52
Medlem
StigAllans avatar
https://www.youtube.com/watch?v=vMEaTIP_B2A
Här brygger han med Köksbryggeriets grejer.
Citera
2016-02-24, 20:46
Medlem
hesons avatar
Inte det billigaste kittet direkt men ser seriöst och smidigt ut så det är nog ett bra nybörjar kit.
Citera
2016-02-24, 20:58
Medlem
gr6810s avatar
Fem liter öl är för lite att få ut för tiden man lägger ner på att brygga tycker jag, jag skulle föreslå att du köper en billig stor kastrull och kör brew in a bag på minst tio liter. Det är ett bra sätt att starta och kräver ingen jättestor investering för att börja.
Citera
2016-02-25, 14:02
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
https://www.youtube.com/watch?v=vMEaTIP_B2A
Här brygger han med Köksbryggeriets grejer.

jag har kollat lite videos och det verkar väldigt simpelt, men det gör det ju med vilken tutorial som helst, så jag tänkte om ni har några åsikter om just det kitet och varför jag ska använda det eller något annat. (är somsagt helt novice så har aldrig hållt på med sådant)

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Inte det billigaste kittet direkt men ser seriöst och smidigt ut så det är nog ett bra nybörjar kit.

Tänkte köpa det stora kitet med 10L, för allt man får plus receptet så tycker jag inte 999kr är så farligt, jag ska även brygga tillsamans med en bekant så pengarna i sig är inte problemet, utan ifall det är ett bra kit att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Fem liter öl är för lite att få ut för tiden man lägger ner på att brygga tycker jag, jag skulle föreslå att du köper en billig stor kastrull och kör brew in a bag på minst tio liter. Det är ett bra sätt att starta och kräver ingen jättestor investering för att börja.

ska köra på 10L kittet, vill helst ha alla saker i ett kit utan att behöva hålla på och köpa delar för sig just för att försäkra mig om att det blir bra första gången och allt allting funkar tillsamans. Jag ska inte göra detta för att spara in pengar på mitt öldrickande, utan för att ha gjort sin egen öl man kan smutta på i sommar.
Citera
2016-02-25, 19:47
Medlem
Ålens avatar
Det är inte ens en pumphävert, vilket är ett måste om man vill slippa kladd och onödiga risker att få en infekterad bryggd, eller hydrometer med i det kittet. Dra åt helvete. Riktigt jävla uselt. Köp grejerna du behöver löst, och som någon nämnde, det är inte värt slitet på så liten volym. Kom ihåg att det blir mycket spill också. Sätt dig in i de basic grejer du behöver för att brygga BIAB och kör därifrån. Köksbryggeriet är jävla ocker, och tro mig, du vill ha en pumphävert. Att få allt i ett i nåt kit är inte smma sak som att det går smidigt under själva göromålen med din bryggning, och det är där du kommer vilja att det flyter på lätt.

Det här behöver du:

Basmalt
Humle
Jäst
Kastrull
BIAB-påse (finns att köpa färdig eller så kan man göra en egen av tylltyg man köper på IKEA)
Hydrometer
Termometer
2 st jäshinkar (en att jäsa i och en att föra över till när du flaskar. Den flaskar med får gärna ha tappkran, så sätter du bara på en flaskfyllare på kranen. Skitsmidigt.)
Kapsyleringsapparat (Greta funkar utmärkt)
Kapsyler

Kanske har jag glömt något, men tror inte det.

Så klart får du köra Köksbryggeriet, men jag har hundratal bryggningar bakom mig, och även till nybörjare råder jag, håll er borta från Köksbryggeriet.
Senast redigerad av Ålen 2016-02-25 kl. 19:54.
Citera
2016-02-25, 19:57
Medlem
Ålens avatar
Ungefär så här gjorde jag första gången. Blev jättbra öl. Mycket pedagogisk video om du inte vill brygga helmalt första gången. Inte mycket grejer han använder: https://www.youtube.com/watch?v=qCW-SVPCw4Y
Citera
2016-02-26, 01:56
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Det är inte ens en pumphävert, vilket är ett måste om man vill slippa kladd och onödiga risker att få en infekterad bryggd, eller hydrometer med i det kittet. Dra åt helvete. Riktigt jävla uselt. Köp grejerna du behöver löst, och som någon nämnde, det är inte värt slitet på så liten volym. Kom ihåg att det blir mycket spill också. Sätt dig in i de basic grejer du behöver för att brygga BIAB och kör därifrån. Köksbryggeriet är jävla ocker, och tro mig, du vill ha en pumphävert. Att få allt i ett i nåt kit är inte smma sak som att det går smidigt under själva göromålen med din bryggning, och det är där du kommer vilja att det flyter på lätt.

Det här behöver du:

Basmalt
Humle
Jäst
Kastrull
BIAB-påse (finns att köpa färdig eller så kan man göra en egen av tylltyg man köper på IKEA)
Hydrometer
Termometer
2 st jäshinkar (en att jäsa i och en att föra över till när du flaskar. Den flaskar med får gärna ha tappkran, så sätter du bara på en flaskfyllare på kranen. Skitsmidigt.)
Kapsyleringsapparat (Greta funkar utmärkt)
Kapsyler

Kanske har jag glömt något, men tror inte det.

Så klart får du köra Köksbryggeriet, men jag har hundratal bryggningar bakom mig, och även till nybörjare råder jag, håll er borta från Köksbryggeriet.

Är inte heller jätteimpad av Köksbryggeriet, instämmer till fullo med det du skriver. BIAB är en utmärkt metod att börja med. Inget fusk med extrakt, man brygger på riktigt, men behöver ingen särskilt dyrbar, avancerad eller utrymmesslukande utrustning. Utrustningen är också lätt att bygga ut om man senare vill börja brygga på mer traditionellt sätt.

Vill flika in med ett par punkter till utrustningslistan:

* Snåla inte med grytan. En gryta av god kvalitet på 25 liter eller mer kostar förvisso en del, räkna med i alla fall en tusenlapp för en med riktig botten som ger det rätta slags rullande koket. Det suger att sitta med en för liten gryta, eller det absolut billigaste pressade plåt-alternativet med millimetertunn botten som inte ger något bra kok.

* Två jäshinkar är ett måste, snåla inte på den punkten heller! Det är lätt att stå där i hembryggningsbutiken, se kostnaderna sticka iväg, och fundera på om man verkligen behöver en till. Det behöver man...

* Lägg till en flaska Star San eller annat steriliseringsmedel till listan. En blomspruta underlättar appliceringen.

* En vörtkylare är inte nödvändig, men trevlig att ha. Snabb nedkylning av vörten efter koket minskar infektionsrisken. Den enklaste varianten kan tillverkas av några meter mjukglödgat kopparrör som rullas till en spole som går ner i grytan, och ansluts till kallvatten via slang.

* Någon slags kross eller kvarn för malt är mycket användbar. Förvisso finns många maltsorter att köpa färdigkrossade, men utbudet blir ganska begränsat ändå. Att investera i något sådant breddar möjligheterna markant, speciellt när det kommer till specialmalter.

Det enklaste alternativet är förmodligen att skaffa en majskvarn. De är inte optimala, i och med att de mal malten som motsats till krossar den och därmed alstrar en del damm, men de är tillräckligt bra. Kan fås för en femhundring eller så.

Är man inte rädd för att bygga lite, så har jag sett valsverk på Aliexpress för dryga femhundringen. Till dessa måste man dock bygga någon slags tratt och ett mottagningskärl. Den händige slår lätt ihop en tratt i tunnplåt, och mottagningskärlet fixar vem som helst, stärk upp locket på en vanlig jäshink med en bit plywwod, och montera valsverket på den.
Citera
2016-03-04, 16:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
...
...
(Tillägg på vart man kan hitta tyll)
Tyll går hitta i vart enda sybutik som säljer tyg, allt från superfinmaskigt till rätt glest och ofta väldigt billigt.
Så slipper man leta upp ett IKEA.
Det är endast vissa konstiga mönster i tyllet, som kan få det kosta lite mer.
Köper man en meter, så har man så det räcker för livet i princip.
Skulle väl vara om man slänger efter varje gång man använder, vilket går då det är såpass billigt.
Men göra rent det är busenkelt, det är bara skaka till en gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in