2016-02-24, 10:49
Medlem
usb3s avatar
Om du sitter och läser IRM varje dag kan du nog ha den vrångbilden av SD och deras väljare. Annars är nog den typiska SD väljaren någon som oroar sig över hur utgiftsområdet för migration tillåtits skena okontrollerat och hur detta kan påverka övriga delar i trygghetssystemet.
Citera
2016-02-24, 10:51
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men just definitionen av en sekt haltar ju något när inte gräsrötterna agerar efter hur ledningen agerar.
Hade det varit en sekt så hade ju ledningens beslut försvarats till 100%, men så verkar ju inte vara fallet.

Det Alberto-del-Rio ger uttryck för här är det som i George Orwells bok 1984 kallas för "dubbeltänk.

Citat:
SD:are är sekterister för att de blint följer ledningen, och detta bevisas genom att de inte blint följer ledningen.

Och Oceanien har alltid varit i krig med Eurasien för övrigt.
Senast redigerad av Y2W 2016-02-24 kl. 11:04.
Citera
2016-02-24, 10:56
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej, det tror jag inte.

Däremot finns ofta "sekt-tänket" hos en del personer i den typen av grupper där man upplever att man är i (växande) minoritet och i något av ett underläge.
Sen om det är apple-användare, got-kids, cannabisaktivister eller sverigedemokrater spelar mindre stor roll.

Det är dock möjligt att just dessa sd-anhängare som har sekt-tänktet/vi-mot-dom-inställningen syns mer än andra på nätet generellt och flashback specifikt. Men på det stora hela så är antagligen sverigedemokrater ungefär samma skrot och korn som folk rent generellt (de har bara en enligt mig felaktig problemanalys och banal lösningar på vissa problem).

Dock är det nog så (som du antyder) att en del SD:are i större del än folk i andra partiet identifierar sig med sitt partival och känner stolthet för sina representanter (även om man själva inte är aktiva i partiet).

Jag kan förstå att i en tid då politikerföraktet hela tiden växer och lojaliteten mellan väljare och partier hela tiden minskar så kan det finnas PK-människor som dels inte begriper den lojalitet många SD-väljare känner till partiet, men också ser på denna relation med mycket stor avundsjuka.
Citera
2016-02-24, 11:03
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Om du sitter och läser IRM varje dag kan du nog ha den vrångbilden av SD och deras väljare. Annars är nog den typiska SD väljaren någon som oroar sig över hur utgiftsområdet för migration tillåtits skena okontrollerat och hur detta kan påverka övriga delar i trygghetssystemet.

LO-finansierade IRM, där kan man verkligen tala om sket. Där hatar man allt SD säger oavsett vad det gäller, och visar det sig att SD inte har sagt det IRM påstår (det händer ganska ofta) så förklaras det bort ett "Ja men SD menade nog så ändå, eller något ännu värre".

Ett exempel på den riktiga politiska sekterism IRM står för är ju detta citat från dom om SD:

Citat:
SD vill ha ett folk, en kultur och ett kön.

SD vill alltså ha "ett kön", det är sånt man använder LO-medlemmarnas pengar till att sprida.

OKUNNIGHET ÄR STYRKA!
Citera
2016-02-24, 11:24
Medlem
Drullknulls avatar
Enligt den tidigare sverigedemokraten Daniel Assai är partiet en sekt:

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Assai
Vänskapskorruptionen är utbredd och inom SD saknas vilja att på allvar ta itu med rasismen. Partiet är en sekt som bedrar svenska folket.

Källa
Citera
2016-02-24, 11:33
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Enligt den tidigare sverigedemokraten Daniel Assai är partiet en sekt:

Källa

Jo att inkompetenta människor som inte kan göra karriär och sedermera får lämna blir bittra och tar sig friheter med sanningen är ju helt ovanligt. Tvärtom, Assai är ju en ökänd mytoman som la ner den mesta av sin tid i SD på att sprida påståenden som helt enkelt inte stämde, hans favoritnummer var att överdriva sin egen betydelse (främst i SD men även om sin tid i M och korta mellanspel i arbetslivet).

En riktig höjdare var ju att Assia direkt efter valet 2010 (när SD kom in i riksdagen) utsåg sig själv till Kanslichef i riksdagen och hörde av sig till de opolitiska byråkraterna och började kräva ditten och datten. Frågan är idag svårt för Assia nu för tiden, i vissa intervjuer så tvingas han erkänna att han aldrig varit "Kanslichef", men så kan det gå två dagar och han ger en intervju till en mer okunnig journalist - och då påstår han att han var "Kanslichef" igen. Det är lite svårt att använda honom som ett sanningsvittne så att säga.

Sedan finns det visst nepotism och vänskapskorruption i SD (även om det är något ganska nytt), men det är ju något som finns i alla partier och företag så att det skulle tyda på någon "sekterism" är ju bara okunnigt att påstå.
Citera
2016-02-24, 12:16
Medlem
Bajsfacistens avatar
Frågar du mig så är samtliga partier organisationer med sektliknande drag, men nej inga är några sekter. Kommer du inte ihåg M under Reinfeldt styre? Själv så tycker jag mig ändå om något parti ska anklagas för sekterim så är det S.

- Partiledningen i Stockholm utesluter alla som inte följer en rätta linjen i invadringsfrågan.

- Samtliga alternativmedia som finns, som Avpixlat, Fria Tider, Exponerat och SD-kuriren, ljuger, sprider lögner orkestrerat av Putin själv.

- "Alla opinionsundersökningar visar på alldeles för låga siffror på S."

- "Det kommer bli gaskammare om SD kommer till makten."
Citera
2016-02-24, 12:52
Medlem
Svenskares avatar
Sekt och sekt skulle jag inte vilja säga, jag menar de var redan från början mentalt utmanade. Så jag vet inte om sekten har gjort så mycket i det här fallet.

Hur som har det hat som delgivits dem under denna längre tid satt sina spår i varje SD-medlem. Hatet utifrån formar stark sammanhållning i den egna gruppen och uppmuntrar till vaksamhet från dess ledare att utesluta s.k. säkerhetsrisker illa kvickt, vilket då bara lämnar kvar de obegåvade som inte vet om något annat vilket i slutändan begränsar valmöjligheterna hos medlemmarna, vilket i sin tur då kan upplevas sektlikt utifrån ett allmänt perspektiv.

Om man slutar att hata vissa grupper med ytterlighetsåsikter så slutar de i sinom tid att tro på tramset självmant. Det är den politiken som jag tror Sveriges regering har försökt köra med Islam. Dock har Sverigedemokrater och andra människor med begränsat intellekt lyckat få fram ett fåtal terrorister med sitt hat. Och givetvis kan denna handlingen också tillägnas vänstersidans sympatisörer som nu har lyckats forma en högersekt med sitt hat. Så hat hat och hat för hela slanten, och vi kan förvänta oss mer därtill i framtiden, det kan jag nästan garantera.
Senast redigerad av Svenskare 2016-02-24 kl. 12:54.
Citera
2016-02-24, 13:03
Medlem
hgfdsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Sekt och sekt skulle jag inte vilja säga, jag menar de var redan från början mentalt utmanade. Så jag vet inte om sekten har gjort så mycket i det här fallet.

Hur som har det hat som delgivits dem under denna längre tid satt sina spår i varje SD-medlem. Hatet utifrån formar stark sammanhållning i den egna gruppen och uppmuntrar till vaksamhet från dess ledare att utesluta s.k. säkerhetsrisker illa kvickt, vilket då bara lämnar kvar de obegåvade som inte vet om något annat vilket i slutändan begränsar valmöjligheterna hos medlemmarna, vilket i sin tur då kan upplevas sektlikt utifrån ett allmänt perspektiv.

Om man slutar att hata vissa grupper med ytterlighetsåsikter så slutar de i sinom tid att tro på tramset självmant. Det är den politiken som jag tror Sveriges regering har försökt köra med Islam. Dock har Sverigedemokrater och andra människor med begränsat intellekt lyckat få fram ett fåtal terrorister med sitt hat. Och givetvis kan denna handlingen också tillägnas vänstersidans sympatisörer som nu har lyckats forma en högersekt med sitt hat. Så hat hat och hat för hela slanten, och vi kan förvänta oss mer därtill i framtiden, det kan jag nästan garantera.
att hela tiden anspela på att ren "intellekt"~ är en evolutionär framgångs-saga. -pfft. hur vet du det!?

ni kan väl ta dom "smartaste" människorna på jorden och utveckla era samhällen. n get the fuck out. (???) ett iq-test ifrån och du är en hårsmån ifrån paradiset.

-"svenskare"

eller kommer ni bara spela ut varandra då tills ni tröttnar?`idiot.'¨
Senast redigerad av hgfdsa 2016-02-24 kl. 13:33.
Citera
2016-02-24, 13:28
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgfdsa
att hela tiden anspela på att ren "intellekt"~ är en evolutionär framgångs-saga. -pfft. hur vet du det!?

ni kan väl ta dom "smartaste" människorna på jorden och utveckla era samhällen. n get the fuck out. (???) ett iq-test ifrån och du är en hårsmån ifrån paradiset.

-"svenskare"

eller kommer ni bara spela ut varandra då tills ni tröttnar?`idiot.'¨

idiot

idiot

Haha, förlåt mig? Men känner vi varandra, vad an allt detta uppdämt hat som du ger utlopp för?
Citera
2016-02-24, 13:29
Medlem
hgfdsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Haha, förlåt mig? Men känner vi varandra, vad an allt detta uppdämt hat som du ger utlopp för?
svara på frågan. - anti-intellektuelle horunge.
Citera
2016-02-24, 13:35
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgfdsa
svara på frågan. - anti-intellektuelle horunge.

Du får nog vara lite mer specifik, är jag rädd. Mitt intellekt är som sagt begränsat och kan inte svara på något som jag inte vet. Och om det finns teorier om evolutionära framgångssagor kopplade till "ren(t) intellekt?" om jag nu tolkat dig korrekt så får du först och främst ge mig lite kött på benen beträffande detta fenomen så ska vi se om jag kan svara.

Men ge mig gärna svar på min fråga då också, vad an detta utspel, min vän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in