2016-02-23, 22:26
Medlem
Jletos avatar
Hej Kära flashbackare!
Ny här så om mod tycker att tråden passar bättre någon annanstans så får ni gärna omdirigera mig!

När jag fyllde 18 så fick jag tillgång till ett konto där det fanns aktier som hade sparats ihop till mig. Kontot skrevs över på mig men under insyn av en släkting. När de skrevs över var det tänkt att pengarna skulle användas till studier tills den dagen då jag fyllde 25, stod med på ett eget avtal som släktingen gjort.
När det upptäcktes dock att jag gjort ett uttag på 2000kr (som bara gick till levnadskostnader inte studier) som fanns på likviditetskontot så bestämde dom sig dock för att jag inte längre var mogen att hantera det själv. Så de kom med ett avtal där det stod att hälften av allting skulle delas upp mellan mina föräldrar & jag skulle inte längre stå kvar som ''ägare''. Problemet är bara att jag vid tillfället då avtalet skrevs på var under påverkan. Kände mig tvingad vid tillfället att skriva på samt så kommer jag inte ihåg så mycket. Känner i efterhand att det var ett dåligt val av mig då det kommer dröja ett väldigt långt tag tills jag återfår alla mina aktier då mina föräldrar inte godtycker med den livsstilen jag lever.
Jag undrar då om det finns någonting jag kan göra för att återfå det som en gång var mitt. Rent juridiskt så vet jag inte om det finns någon möjlighet för mig att hävda mig genom att kontakta en advokat.
Väldigt tacksam för svar för är väldigt fundersam..
Citera
2016-02-23, 22:40
Bannlyst
orkar inte läsa, men om du skrivit på något du ångrar för att du varit påverkad så får du nog skaffa en advokat...annars kommer ingen tro det bara är mer desperat försök att smita
Citera
2016-02-23, 22:48
Medlem
Jletos avatar
För att klargöra så är det ingen försök att smita undan. Har gjort behandlingar pga beroende men är idag clean. Det var jag dock inte under den perioden. Det kan jag bevisa.
Citera
2016-02-23, 23:00
Medlem
ta tag i ditt liv, lev rätt och riktigt och sen när du är 27-30 år så kommer du ha mer glädje av dessa pengarna
Citera
2016-02-23, 23:09
Avstängd
Det finns kanske en anledning till att dina föräldrar inte tyder du är kapabel att sköta aktieinvesteringar, nämligen för att du har missbruksproblem, och lägger alla pengar du har i händerna på saker som förstör ditt liv. Självklart vill dom inte att du ska ha tillgång till den möjligheten. Bevisa att du kan vara ren och sök hjälp om du har fortsatt beroendeproblematik.
Citera
2016-02-23, 23:24
Medlem
Kaustis avatar
Lycka till att, som drogberoende, bevisa att anledningen till att du skrev på pappret var att du var "under påverkan". Du kan kontakta en advokat om du vill, det är helt okej. Däremot kommer ingen köpa din story.
Citera
2016-02-24, 07:21
Medlem
Du ska vara tacksam att du har föräldrar som sparat pengar åt dig och agerar när du visat att du inte är kapabel att hantera tillgångarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in