• 1
  • 2
2005-11-16, 14:00
Medlem
Morbror_tucks avatar
ok tack
jag ska kolla in biblioteket och se ifall de har ngon bok om mnet.
Citera
2005-11-16, 22:06
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror_tuck
..........snackade han Bullshit? har aldrig hrt talas om ngon tystledare, och jag har googlat med hittat 0 resultat. vet ni om det finns "tysta ledare" och vad str det fr?
brjade i slutet p terminen undra om han var mytoman, fr han verkade snacka mycket skit.

r det mig ni snackar om ?

Mytoman =
Citera
2005-11-17, 20:18
Medlem
Morbror_tucks avatar
ifall du har ver 300 kusiner, it's you
Citera
2005-11-17, 20:44
Bannlyst
Inom socialpsykologin (hur du beter dig i en grupp, pverkas av andra individer etc) talar man om ett antal olika ledarroller. Ingen av dem heter just tyst ledare, men du kanske kan komma fram till vilken det r din lrare syftar p;

Formell: En person som blivit utsedd till ledare, t.ex. rektorer, politiker, chefer etc.
Informell: Tja.. helt enkelt en person som leder en grupp utan att riktigt ha blivit utsedd till ledare.

Instrumentell ledarstil: En instrumentell ledare r huvudsakligen inriktad p att gruppen skall prestera s goda resultat som mjligt
Emotionell ledarstil: Mer inriktad p gruppens vlmende

Auktoritr ledare: Delar ut detaljerade order, ger kritik &berm etc. Styr ensam gruppen, t.ex. diktatorer
Demokratisk ledare: Precis vad det lter som.. en ledare som fattar sina beslut beroende p vad majoriteten nskar.
"Lt-g-ledare": Lt-g-ledaren berttar i princip endast vad en uppgift gr ut p, kommer inte med egna tankar &frslag etc. Agerar endast nr denne blir tillfrgad.

Jag vet inte om detta r till ngon som helst hjlp, men kanske..
Citera
2005-11-17, 22:13
Medlem
Morbror_tucks avatar
Tackar fr svaret.
jag skulle anta att jag passar bst in p emotionell och kanske "ltg"ledare rollen utav de alternativen.

jag har hittat lite engelskfakta om "quiet teacher" nu (s dum jag var och skte endast p svenska frut) och i engelskan verkar det vara ett ganska vanligt utryck. den som r intresserad, googla bara p quiet teacher. jag fick en ganska bra frklaring vad e tystledare stod fr, men inte hur jag trnar mig till en bttre.
Citera
2005-11-17, 22:22
Medlem
Subb[a]s avatar
Tror definitivt att det finns ngot som en tyst-ledare och det r antagligen nra beslktat till hela alfa-hanne begreppet.
Citera
2005-11-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror_tuck
ok tack
jag ska kolla in biblioteket och se ifall de har någon bok om ämnet.

Skriv gärna i tråden om du hittar någon bok eller annat material.

Edit: Såg nu att du hittat info via google
Citera
2005-11-19, 23:35
Medlem
Morbror_tucks avatar
hr r ngra sjyssta lnkar jag hitta

http://changingminds.org/disciplines...iet_leader.htm

http://hbswk.hbs.edu/pubitem.jhtml?id=2766&t=leadership
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera