• 1
  • 2
2005-11-16, 13:07
Medlem
Morbror_tucks avatar
Jag hade en lrare fr ett tag sen som sa att jag var en "tyst ledare"
ngon slags ledar profil. man kunde aldrig bli en, utan var fdd till det, och det brukar finnas unegfr en i varje skolklass. enligt honom var "tysta ledaren" ett knt begrepp.

snackade han Bullshit? har aldrig hrt talas om ngon tystledare, och jag har googlat med hittat 0 resultat. vet ni om det finns "tysta ledare" och vad str det fr?

brjade i slutet p terminen undra om han var mytoman, fr han verkade snacka mycket skit.
Citera
2005-11-16, 13:12
Medlem
Nomoss avatar
vad tror du sjlv d? r du en ledartyp?
Citera
2005-11-16, 13:12
Medlem
Monikas avatar
Inte vet jag m han ljg, men det finns ngot som kan kallas tysta ledare. I en skolklass, t ex finns det ofta ngon som vid frsta anblicken r den som tar mest plats och bestmmer. Lite pajasartat ofta. Men tittar man lite nrmre ser man att det finns ngon bakom. Nr ngot sgs sker alla den tysta ledarens blick fr att lsa av vad den sger. Skrattar den, skrattar de andra, ser den kritisk ut reagerar de andra kritiskt. Typ s.
Citera
2005-11-16, 13:25
Medlem
Morbror_tucks avatar
det var ngot snt han snackade om. jag r inte den sjlvskre ledaren, som str i centrum precis. men han nmnde det dr med blicken.

vi gjorde ett par tester, och det var just ngot med gon kontakt som avsljade att jag var en tyst ledare. det intressanta var att han sa att man kan trna upp den egenskapen, men hur sa han inte.
Citera
2005-11-16, 13:26
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror_tuck
det var ngot snt han snackade om. jag r inte den sjlvskre ledaren, som str i centrum precis. men han nmnde det dr med blicken.

vi gjorde ett par tester, och det var just ngot med gon kontakt som avsljade att jag var en tyst ledare. det intressanta var att han sa att man kan trna upp den egenskapen, men hur sa han inte.

Varfr skulle man vilja trna upp den egenskapen?
Citera
2005-11-16, 13:32
Medlem
Morbror_tucks avatar
Att ha en stark ledar profil r positivt, i jobb sammanhang, eller fr andra kan det vara bra fr lumpen etc.

det r ju som sagt en ledarprofil. jag ser ingen negativt med att vara en ledare.
Citera
2005-11-16, 13:35
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Att ha en stark ledar profil r positivt, i jobb sammanhang, eller fr andra kan det vara bra fr lumpen etc.

det r ju som sagt en ledarprofil. jag ser ingen negativt med att vara en ledare.

Att vara en BRA ledare r positivt. Det gr att trna upp. En bra ledare blir en stark ledare. En stark men dlig ledare r vrdelst. En stark men omedveten ledare likas.
Citera
2005-11-16, 13:38
Medlem
Morbror_tucks avatar
d r det vl bra att frska trna upp egenskapen och bli en stark och bra (tyst)ledare
Citera
2005-11-16, 13:42
Medlem
Monikas avatar
Citat:
d r det vl bra att frska trna upp egenskapen och bli en stark och bra (tyst)ledare

Ja, det r det vl. Men det r viktigare att vara bra n stark som ledare, tyker jag. Det r viktigt att gra skillnad p det fr att ska makt fr maktens skull r inget vidare. Jag pstr inte att du gr det, allts, men man ska vara frsiktig nr det kommer till sdant. En bra ledare slpper fram andra och ser till att alla mr bra i en grupp p det att resultat uppns. En stark ledare sker resultat men struntar kanske i gruppen. Bra ledare r ovanligare n starka.
Man ska inte lta sig frfras av maktbegr.
Citera
2005-11-16, 13:55
Medlem
Morbror_tucks avatar
okej. en stark ledare lt mer som den kaxige, som str i centrum och stter sig sjlv fre andra. men jag r inte s, fr jag r snll

naemen serist, jag brukar stta andra personer fre mig. s jag kan vara lite fr oegoistisk och det kan ocks vara negativt. lagom r alltid bst.
inte fr jag siktar att bli ngon stor ledare dr hundratals mnniskor str under mig, utan jag tnkte mig mer som butikschef p pressbyrn

Men har du ngra tips vart jag kan lsa mer om ledarprofiler som "tysta ledaren" och hur jag kan trna upp den egenskapen?
Citera
2005-11-16, 13:57
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Men har du ngra tips vart jag kan lsa mer om ledarprofiler som "tysta ledaren" och hur jag kan trna upp den egenskapen?

Tyvrr inte p rak arm. Sk runt lite p ntet. Ska tnka/blddra i bokhyllorna och se om jag kommer p ngot.
Citera
2005-11-16, 14:00
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
okej. en stark ledare lt mer som den kaxige, som str i centrum och stter sig sjlv fre andra. men jag r inte s, fr jag r snll

naemen serist, jag brukar stta andra personer fre mig. s jag kan vara lite fr oegoistisk och det kan ocks vara negativt. lagom r alltid bst.
inte fr jag siktar att bli ngon stor ledare dr hundratals mnniskor str under mig, utan jag tnkte mig mer som butikschef p pressbyrn

jag tror att det r svrdefinierbart, det ligger i personligheten, vissa mnniskor utstrlar en riktigt positiv aura utan att egentligen gra mycket vsen av sig. r du intelligent, sjlvsker och trevlig blir du ofta omtyckt, visar du p en stabil sjlvklarhet i ditt handlande bidrar det skert till folks syn p dig som en trygg ledare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in