2016-02-23, 15:35
Medlem
Dexters avatar
Tangentbordet på frugans laptop kan inte skriva ö/Ö. Själva knappen fungerar dock på andra språk, t ex om jag lägger in engelsk tangentbordsmappning.

Några idéer om vad det kan bero på?
Citera
2016-02-23, 16:01
Medlem
mau5s avatar
ALT + Shift brukar byta språk har jag för mig. Eller så ser du den lilla ikonen längst ner till höger (det brukar stå SV eller ENG). Tryck där och ändra till SV
Citera
2016-02-23, 16:36
Medlem
Dexters avatar
Jag har inga problem att byta språk, problemet är att när jag väljer svenskt språk fungerar inte knappen till höger om L, alltså svenskt ö/Ö. Dock fungerar samma knapp om jag väljer engelskt språk, men på blir det kolon :/;
Citera
2016-02-24, 04:12
Medlem
Rixxzs avatar
Vilket OS?
Citera
2016-02-24, 09:17
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxz
Vilket OS?

Windows 7, datorn är en HP probook 4310s (gammal, men funkar bra till det jag använder den till)
Citera
2016-02-24, 10:08
Medlem
d00rkeys avatar
Det räcker (väl?) inte med att bara byta språk. Du måste (nog) också byta tangentbordslayout till svensk.

Har inte Windows 7 själv längre, men det bör väl vara samma (eller ungefär samma) som i Windows 10. Alltså: Kontrollpanelen - Klocka, språk och nationella inställningar - och sedan (under Språk) Byt inmatningsmetod.
Citera
2016-02-24, 11:58
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det räcker (väl?) inte med att bara byta språk. Du måste (nog) också byta tangentbordslayout till svensk.

Har inte Windows 7 själv längre, men det bör väl vara samma (eller ungefär samma) som i Windows 10. Alltså: Kontrollpanelen - Klocka, språk och nationella inställningar - och sedan (under Språk) Byt inmatningsmetod.

Möjligen uttryckte jag mig otydligt. Jag har givetvis svensk tangentbordslayout när jag provar att skriva ö, men den knappen är helt död när jag har svensk layout. Å och Ä fungerar helt som det ska. Byter jag till engelsk tangentbordslayout fungerar knappen helt perfekt (fast då blir det givetvis kolon/semikolon).
Citera
2016-02-24, 13:46
Medlem
Dexters avatar
Testade just med externt tangentbord och Ö fungerar inte på det heller. Alltså något i Windows som krånglar.
Citera
2016-02-24, 16:21
Medlem
ev blivit något fel i registret . men det är lite vanskligt att rota där

ev testa en systemåterställning

Med vänlig hälsning
t

tillägg fann detta http://www.sweclockers.com/forum/tra...-den-repeteras
Senast redigerad av tergo 2016-02-24 kl. 16:24.
Citera
2016-02-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Testade just med externt tangentbord och Ö fungerar inte på det heller. Alltså något i Windows som krånglar.

Funkar det att skriva <alt>-0246? Håll alt-nedtryckt och skriv 0246 på numeriska tangentbordet.
Citera
2016-02-24, 20:49
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
ev blivit något fel i registret . men det är lite vanskligt att rota där

ev testa en systemåterställning

Med vänlig hälsning
t

tillägg fann detta http://www.sweclockers.com/forum/tra...-den-repeteras

Exakt samma på min maskin. Om jag håller inne ö så skriver den öööööööö. Just nu håller jag på att uppgradera till Windows 10 på maskinen. Funkar inte ö där så testar jag registerhacket. Stort tack för att du hjälpte till med detta!

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Funkar det att skriva <alt>-0246? Håll alt-nedtryckt och skriv 0246 på numeriska tangentbordet.

Funkar inte. Men se inlägget ovan. Testar det om inte uppgraderingen till Windows 10 funkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in