• 1
  • 2
2016-02-23, 11:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
På förekommen anledning vill jag informera om innehållet i nedan länk:

https://nakedsecurity.sophos.com/201...-with-malware/

Linux Mint sits firmly at the top of the last year’s worth of stats in the Distrowatch list, making it almost certainly the most popular and widely-deployed distro for end-users.

Citat:
Here’s what seems to have happened, according to the commendably prompt and open disclosure of Mint’s founder and project leader, Clement Lefebvre, better known as Clem.
Hackers got in and modified a PHP script that was part of a WordPress installation used by the Mint project.
If you used Mint’s download page to find your way to your download of choice, the malicious PHP script would redirect you to an imposter site.
The only affected downloads were the versions known as Linux Mint 17.3 Cinnamon edition. (Each edition has its own look and feel; others versions include MATE, KDE and Xfce, none of which were affected.)
• The imposter server contained both 32-bit and 64-bit versions of Cinnamon, but only the 64-bit version is known to have been hacked.

Citat:
In short: if you’re a Mint user, and you downloaded a Mint 17.3 Cinnamon ISO over the the weekend, and you didn’t validate the ISO’s checksum against an officially published list, and you installed the ISO, you probably have malware on your computer.

Se länken för information om hur ni undersöker iall ni är drabbade!
Förslag ges även till en bootbar version av ett linuxbaserat virusskydd, så ni kan scanna er dator utan att installera något! (samt en länk till ett gratis virusskydd för linux-servrar och desktops!)
Citera
2016-02-23, 13:05
Medlem
salxars avatar
Ja det här är ju minst sagt skickligt av de bakom Linux Mint.
Citat:
According to the Mint blog, an easy way to see if you’re affected is to look in the directory /var/lib/man.cy: if the directory is empty, you are probably OK; if there is a file in it, you’re probably infected.
"probably OK" Jag skulle nog vilja ha mer än ett "förmodligen" om jag misstänkte att min dator är infekterad.

Själv har jag mest riktat in mig på OpenSUSE på sista tiden, då det känns lite seriösare med en helt "egen" dist än en dist som är baserad på en dist som är baserad på en dist.

Offtopic: Nisse din länk till Winguider i din signatur är fucked up.
Citera
2016-02-23, 13:07
Medlem
salxars avatar
Tydligen hackades deras forum också!

Citat:
Update. A subsequent post on the Linux Mint blog confirms the bad news that, during this attack, the Mint online forum database was stolen, including usernames, hashed passwords, and user profile information. Worse still, private posts and messages were stolen, too. Change your password, and be sure to choose one that’s different from any of your other online accounts! [2016-02-22T12:30Z]
Helt makalöst att sånt här kan hända på ett så stort forum, var är säkerheten?
Citera
2016-02-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ja det här är ju minst sagt skickligt av de bakom Linux Mint.

"probably OK" Jag skulle nog vilja ha mer än ett "förmodligen" om jag misstänkte att min dator är infekterad.

Själv har jag mest riktat in mig på OpenSUSE på sista tiden, då det känns lite seriösare med en helt "egen" dist än en dist som är baserad på en dist som är baserad på en dist.

Offtopic: Nisse din länk till Winguider i din signatur är fucked up.

Fast suse bygger väl på slackware? och är alltså en dist på en dist, som du skriver.
Mint bygger på debian, och är oxå enl din definition en dist som bygger på en dist.
Samma crap alltså?
Citera
2016-02-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Fast suse bygger väl på slackware? och är alltså en dist på en dist, som du skriver.
Mint bygger på debian, och är oxå enl din definition en dist som bygger på en dist.
Samma crap alltså?

Verkar som om de första versionerna någon gång i mitten av 90-talet byggde på Slackware. Men det verkar också vara ungefär allt.
Citera
2016-02-23, 20:04
Moderator
vhes avatar
Jag har lyckligtvis aldrig kört Mint, och ju mer jag läser om den här härvan nu ju mindre ledsen är jag över det.

Följande post på LWN ger ju inte så värst bra intryck: https://lwn.net/Articles/676664/

- De publicerar inte Security Advisories
- De blandar binärpaket från Debian och Ubuntu
- De hijackar namn på existerande binärpaket i Debian till sina egna, helt orelaterade, paket
- De låter (om jag förstår rätt, men det låter så galet att jag verkligen hoppas att jag missförstår) som om de lät download-servrarna vara uppe efter att de upptäckt att de hade haft intrång

Allt det här är helt makalöst dumt, och det sistnämnda är den digitala motsvarigheten till att låta en fotbollsmatch för knattar pågå efter att man upptäckt att fotbollsplanen råkar ligga på ett minfält.

Apropå påståendet i TS att Mint är "almost certainly the most popular and widely-deployed distro for end-users", så har Distrowatch själva följande att säga om sin statistik:

The DistroWatch Page Hit Ranking statistics are a light-hearted way of measuring the popularity of Linux distributions and other free operating systems among the visitors of this website. They correlate neither to usage nor to quality and should not be used to measure the market share of distributions. They simply show the number of times a distribution page on DistroWatch.com was accessed each day, nothing more.

Jag finner påståendet en smula anmärkningsvärt.
Citera
2016-02-23, 20:24
Medlem
Saturnuspojkens avatar
På Linuxtracker är top 10:

Top 10 Torrents
Rank Torrent
5.0000 Knoppix v7.3.0
5.0000 chakra-2014.05-descartes-x86_64.iso
5.0000 chakra-2014.09-euler-x86_64.iso
5.0000 chakra-2014.11-euler-x86_64.iso
5.0000 manjaro-kde-0.8.11-x86_64
5.0000 Calculate-14.12-amd64
5.0000 KaOS-2014.12-x86_64.iso
5.0000 manjaro-kde-15.09-i686.iso
5.0000 manjaro-kde-15.09-x86_64.iso
5.0000 manjaro-xfce-15.09-i686.iso

(Men det säger heller ingenting tror jag?)
Citera
2016-02-24, 15:20
Medlem
Det är ju ganska svårt det där med statistiken, då den eventuellt bara säger något hur många som laddat hem en viss dist, inte hur många som faktiskt har den installerad och använder på regelbunden basis.
Citera
2016-02-25, 15:26
Medlem
BeppeTurbos avatar
Tagga ner en smula TS. Så länge du inte laddat ner Linux Mint Cinnamon 17.3 den senaste tiden kan du vara lugn. Självfallet är det badwill att Linux Mint blir hackade. Jag håller med om att det är en smula anmärkningsvärt att de inte publicerar säkerhetsrådgivningar.
Citera
2016-02-25, 17:18
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Tagga ner en smula TS. Så länge du inte laddat ner Linux Mint Cinnamon 17.3 den senaste tiden kan du vara lugn. Självfallet är det badwill att Linux Mint blir hackade. Jag håller med om att det är en smula anmärkningsvärt att de inte publicerar säkerhetsrådgivningar.
Om du kollar hans tidigare inlägg ser du att han verkligen är Windowsfanboy, och det är väl precis därför han gör den här tråden. För att klanka ner på Linux. Fast oavsett vad tycker jag precis som du att det är helt otroligt att det här kunde hända, man tycker ju att de borde ha mer i huvudet hos Mint än att inte göra något åt det tidigare.
Citera
2016-02-25, 20:21
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Jag hade en Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bitars) som jag laddade ner den 15:e februari, alltså några dar innan lördagen den 20 feb, 2016 och därmed skulle min iso-fil vara säker.
Ja checksummans stämde åtminstone, men jag tyckte den kändes lite fel. Såg att Clem, på sin blogg, nämnde att ett backdoor-program använde URLen absentvodca.com. Han nämnde flera liknande som jag blockade i brandväggen, men just absentvodca.com fanns det inget ip-nr till, så jag tilldedade den värde 0.0.0.0 i /etc/hosts, alltså

0.0.0.0 absentvodca.com

Sen körde jag Wireshark och kunde se hur absentvodca accessade min dator ca 2 ggr per minut. Nu hade den en ogiltig ip-adress (0.0.0.0), så inget hände. Den ska annars ta en skärmdump som den skickar "hem".

Jag håller nu på att backa till Linux Mint 17.2 Cinnamon (64 bitars).
Citera
2016-02-25, 21:53
Medlem
BeppeTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Om du kollar hans tidigare inlägg ser du att han verkligen är Windowsfanboy, och det är väl precis därför han gör den här tråden. För att klanka ner på Linux. Fast oavsett vad tycker jag precis som du att det är helt otroligt att det här kunde hända, man tycker ju att de borde ha mer i huvudet hos Mint än att inte göra något åt det tidigare.

Jag vet att /Nisse_Hult är ett Windows-fan. Microsofts säkerhetstänkande lämnar också en hel del att önska. Jag menade bara att man inte bör göra en höna av en fjäder.
Senast redigerad av BeppeTurbo 2016-02-25 kl. 22:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in