• 1
  • 2
2016-02-23, 08:56
Medlem
Fick precis hem lönespecifikationen för ett av mina två jobb för jan månad. Där jag ser att de har dragit ungefär 10% istället för 32%, (2043.77kr brutto och 1888kr netto) vad kan det bero på? är det fel från deras sida? Tjänar inga stora pengar då jag studerar och har en del studielån.
Citera
2016-02-23, 09:29
Medlem
Ring och fråga på löneavdelningen istället för att låta alla dödsknarkarnazister sitta och spekulera?
Citera
2016-02-23, 09:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Om lönehandläggaren krånglar och inte vill göra felet ogjort och du är rädd att göra av med stålarna, så är det väl bara att göra en extrainbetalning till ditt skattekonto. Googla skattekonto och OCR så hittar du info om hur du gör en inbetalning.
Citera
2016-02-23, 09:41
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Om lönehandläggaren krånglar och inte vill göra felet ogjort och du är rädd att göra av med stålarna, så är det väl bara att göra en extrainbetalning till ditt skattekonto. Googla skattekonto och OCR så hittar du info om hur du gör en inbetalning.

Det där var faktiskt ett riktigt bra förslag på ett komplicerat problem och ett sätt att undkomma restskatt.

OnT: Ring Skatteverket, rådfråga om beloppet och betala in. Försätt dig inte i trubbel i onödan. Det brukar bita tillbaka längre fram när man inte gör rätt för sig från början.
Citera
2016-02-23, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringschefen
Fick precis hem lönespecifikationen för ett av mina två jobb för jan månad. Där jag ser att de har dragit ungefär 10% istället för 32%, (2043.77kr brutto och 1888kr netto) vad kan det bero på? är det fel från deras sida? Tjänar inga stora pengar då jag studerar och har en del studielån.

Lugn, det där löser sig senast om något år. Har själv brukat strunta i det där
och har ibland betalat för mycket skatt i förväg, ibland för lite. Bara att vänta
och se. Men var försiktig med slantarna !
Citera
2016-02-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang

Toppen, skickade precis in några hundringar. Hoppas på en lite fetare lönespec på mitt andra jobb hehe
Citera
2016-02-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Lugn, det där löser sig senast om något år. Har själv brukat strunta i det där
och har ibland betalat för mycket skatt i förväg, ibland för lite. Bara att vänta
och se. Men var försiktig med slantarna !

Du menar att man ska vänta och vara lugn för att det jämnar ut sig efter ett tag? Na
Citera
2016-02-23, 09:56
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Du menar att man ska vänta och vara lugn för att det jämnar ut sig efter ett tag? Na
ja det som händer är ju att det blir restskatt vid deklarationen...jämna ut sej
Citera
2016-02-23, 10:19
Medlem
Du har två arbetsgivare? Om så är
fallet drar dom efter skattetabellen
som det bara var en lön.

Du får slå ihop dina bruttolöner
och se i tabellen hur mycket
skatt du ska betala.
Citera
2016-02-23, 10:49
Medlem
Vanligt problem när man har flera arbetsgivare och mindre inkomster...
Antar att du brukar få restskatt? Be en av dina arbetsgivare att dra mer i skatt...
Citera
2016-02-23, 10:57
Medlem
Citat:
Är du dum? Kolla in skattetabellen och se hur mkt skatt som skall dras vid 2000 kr brutto. De har räknat helt rätt. Du betalar knappt någon skatt alls på 2000 kr brutto. runt 5 %.
Hade det varit 20000 kr brutto och de dragit 10 % hade jag varit misstänksam, men 2000 kr? Nej.
Senast redigerad av Spark7 2016-02-23 kl. 10:59.
Citera
2016-02-23, 13:40
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Är du dum? Kolla in skattetabellen och se hur mkt skatt som skall dras vid 2000 kr brutto. De har räknat helt rätt. Du betalar knappt någon skatt alls på 2000 kr brutto. runt 5 %.
Hade det varit 20000 kr brutto och de dragit 10 % hade jag varit misstänksam, men 2000 kr? Nej.

Nja, problemet är att TS har två jobb. Tjänar TS som hans nick antyder bra på det andra jobbet kan de inte gå direkt efter tabellen. TS får be arbetsgivaren dra mer, eventuellt först be om ett jämkningsbeslut från Skattemyndigheten om arbetsgivaren kräver det. Eller om TS är sparsam inte bry sig och betala in kvarskatten när den tiden kommer. Handlar det om någon tusenlapp i månaden kan det vara hanterbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in