2016-02-22, 19:00
Bannlyst
Har en lillebror som ska in i arbetslivet men som har inte jobbat något vidare tidigare så han har fabricerat en anställning på sitt CV. Han lyckades bli anställd på ett väktarbolag men blev lite nojig när kreditupplysningen kom hem och det stod att han inte skattat något överhuvudtaget.

De jag undrar är om det syns normalt på kreditupplysningen om man inte tjänat över gränsen för att skatta? Eller är han körd nu för de kommer se att han ljugit?
Personliga åsikter om att ljuga på CV undanbes för det är helt ointressant.
Citera
2016-02-22, 19:03
Medlem
Alla inkomster syns, under, över eller hur du vill. Arbetsgivaren rapporterar in, skatteverket har hand om beskattningen. Har att göra med beräkning av pensionspoäng.
Citera
2016-02-22, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Alla inkomster syns, under, över eller hur du vill. Arbetsgivaren rapporterar in, skatteverket har hand om beskattningen. Har att göra med beräkning av pensionspoäng.
Ahapp då är han körd väl antar jag, aja får säga till honom det. Tack för svar!
Citera
2016-02-22, 19:07
Medlem
Pungsnoppens avatar
Har för mig att de kollar med kreditupplysningen pga se om vederbörande har skulder eller ej.
Citera
2016-02-22, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Har för mig att de kollar med kreditupplysningen pga se om vederbörande har skulder eller ej.
Jo det var det jag tänkte men om de ser att han ej tjänat något tidigare så kanske de inte tror på att han haft tidigare anställning. Sa till honom att de bättre att han säger att han praktiserat än att erkänna då vi alla vet hur långt ärlighet tar folk i arbetslivet utan erfarenhet. Kanske även det är dumt men det ger iallafall honom någon sorts chans ifall de undrar.
Citera
2016-02-22, 20:22
Medlem
Det blir väl värre om dom ringer "arbetsgivaren" för att kolla den fejkade anställningen. Jobbet som vakt grundar sig på ärlighet och pålitlighet.
Citera
2016-02-22, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det blir väl värre om dom ringer "arbetsgivaren" för att kolla den fejkade anställningen. Jobbet som vakt grundar sig på ärlighet och pålitlighet.
Referenserna är inga problem det har redan gått igenom, har en vän som har eget företag som kunde stå som referens så det är lugnt i det fallet. Ja det är sant och det är inget jag stöttar direkt men han ansåg inte att han skulle ha en ärlig chans annars.
Citera
2016-02-22, 23:34
Medlem
joceks avatar
Om de frågar varför han inte har någon inkomst av tjänst på upplysningen kan han ju säga att han "hade stora avdrag och förluster så det blev inget kvar".
Citera
2019-04-09, 11:41
Medlem
Vad hände med din bror TS? Fick han jobbet eller annan återkoppling från AG?
Citera
2019-04-14, 18:40
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Om de frågar varför han inte har någon inkomst av tjänst på upplysningen kan han ju säga att han "hade stora avdrag och förluster så det blev inget kvar".

Nja! Inkomsterna lär synas ändå! Det är en kreditupplysning vi talar om, inte hans slutskattsedel! Och förlusterna kan man inte kvitta mot löneinkomster utan bara mot kapitalinkomster.

Däremot så tittar ju kreditupplysningen ganska långt bak i tiden så om han påstår att det var senaste året han arbetade så syns inte bluffen nu!

Tror inte han får några problem! De ville bara se att han inte var hårt skuldsatt antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in