2016-02-22, 16:58
Medlem
En bekant till mig är sjukt osäker och läser på folkhögskola och tror att Matematik B är obligatoriskt för Högskolebehörighet. Något jag tvivlar starkt på.

Vad jag tror är att han blandar ihop "Ma1a, Ma1b, Ma1c" helt knasigt. Alla tre är Matematik A. Han verkar inte förstå det nya systemet. Har förklarat för honom men han verkar inte vilja förstå.

Visst Räcker A matte för Högskolebehörighet? Sen att vissa program kräver högre Matte men ah ni fattar.
Citera
2016-02-22, 17:02
Bannlyst
Allt beror på. Ibland ges det tom dispens & krävs inte ens Matte A. Står ju rätt tydligt vad som krävs i just den kursen hen tänker söka.
Citera
2016-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmlerskan
Allt beror på. Ibland ges det tom dispens & krävs inte ens Matte A. Står ju rätt tydligt vad som krävs i just den kursen hen tänker söka.

Det visste jag inte faktiskt. Om dispens! Antar att man kanske kan söka t. ex "statsvetenskap" och sakna Matte A men alla andra kurser men ändå få en plats?

Vet inte vad min bekant vill studera till, han verkar osäker.
Citera
2016-02-22, 17:13
Medlem
Schulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Det visste jag inte faktiskt. Om dispens! Antar att man kanske kan söka t. ex "statsvetenskap" och sakna Matte A men alla andra kurser men ändå få en plats?

Vet inte vad min bekant vill studera till, han verkar osäker.

Jag föreslår att du läser lite om antagning och behörighet
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Det-har-behover-du-ha/

Grundläggande behörighet (endast matematikdelen)

Matematik 1 för dig med nyare utbildning
Om du har avslutat din gymnasieutbildning efter 1 januari 2010 måste du också visa att du har kunskaper i matematik som lägst motsvarar den svenska gymnasiekursen Matematik 1a, 1b eller 1c/kurs A.
Det här innebär att du som fått en bedömning med en högre nivå i matematik (2, 3, 4 och så vidare) har grundläggande behörighet i matematik. De flesta teoretiska gymnasieutbildningar ger behörighet i Matematik 1a, 1b eller 1c/Matematik kurs A.

Särskild behörighet
Utöver kravet om grundläggande behörighet har också många utbildningar särskilda förkunskapskrav kopplade till utbildningens innehåll. Vill du till exempel läsa en ingenjörsutbildning behöver du goda kunskaper i naturvetenskapliga ämnen, medan en blivande språkvetare behöver goda kunskaper i exempelvis franska.

Komplettera...
Citera
2016-02-22, 17:13
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Nu har du ju redan fått svar men som skrivet, det står alltid behörighetskraven till dom olika programmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in