Citat:
Ursprungligen postat av
Kimmelshow
Det visste jag inte faktiskt. Om dispens! Antar att man kanske kan söka t. ex "statsvetenskap" och sakna Matte A men alla andra kurser men ändå få en plats?
Vet inte vad min bekant vill studera till, han verkar osäker.
Jag föreslår att du läser lite om antagning och behörighet
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Det-har-behover-du-ha/
Grundläggande behörighet (endast matematikdelen)
Matematik 1 för dig med nyare utbildning
Om du har avslutat din gymnasieutbildning efter 1 januari 2010 måste du också visa att du har kunskaper i matematik som lägst motsvarar den svenska gymnasiekursen Matematik 1a, 1b eller 1c/kurs A.
Det här innebär att du som fått en bedömning med en högre nivå i matematik (2, 3, 4 och så vidare) har grundläggande behörighet i matematik. De flesta teoretiska gymnasieutbildningar ger behörighet i Matematik 1a, 1b eller 1c/Matematik kurs A.
Särskild behörighet
Utöver kravet om grundläggande behörighet har också många utbildningar särskilda förkunskapskrav kopplade till utbildningens innehåll. Vill du till exempel läsa en ingenjörsutbildning behöver du goda kunskaper i naturvetenskapliga ämnen, medan en blivande språkvetare behöver goda kunskaper i exempelvis franska.
Komplettera...