Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Att hyrfilmen i fysiskt format varit död länge vet vi, men är även köpfilmen (DVD/Blu-Ray) på väg att dö också? Häromdagen lade den ökända butiken "Subdvd" ned i Stockholm och jag antar att det inte är första eller sista butiken med det ödet. Är branschen dödsdömd eller säljs mer film än vad man kan tro?
När jag är på min större lokala butik brukar det oftast vara några enstaka där oavsett tid på dygnet. Sen så säljer vanliga butikers DVD-stånd slut förr eller senare dom också.
Själv köper jag filmer. Ganska mycket film... Det är inte direkt dyrt länge. Att betala 100 kronor för 2-3 filmer är inte särskilt farligt. Hur ser det ut för dig? Har du inte köpt en film på 10 år eller springer du ut varje helg och köper en film eller två?
Jag köper bara mina favoritfilmer på Blu-Ray, dels för att det är den bästa kvalitén man kan ha hemma, men också för att jag vet att jag ändå kommer att titta på filmen flera gånger om. Jag brukar försöka göra kap genom att köpa Blu-Ray filmer som säljs billigt, det finns många ställen som säljer nya Blu-Ray filmer för 50 spänn, det brukar för det mesta vara B-filmer som säljs för det priset nytt, men ibland har man tur och hittar riktigt bra filmer, jag hittade t ex Fight Club på Dollarstore för 50 kronor. Jag köper även en del DVD boxer, jag hittade Sagan om Ringen boxen på CDON för 300 kr för ett par år sedan, riktigt jävla bra pris.
Jag tror inte att fysiska filmer kommer att försvinna helt, det finns nog alltid filmälskare som vill ha den fysiska kopian, det finns även lite olika fördelar som inte finns på t ex Netflix och dylikt.
1. Det är bättre kvalité, trots att 4K-streaming börjar komma ut så kommer det inte fungera särskilt bra på många år tror jag, det blir nog aldrig lika bra kvalité som 4K Blu-Ray och det kommer att bli problematiskt att streama i det formatet, detta går inte för folk som inte har särskilt bra internet uppkoppling.
2. Det finns ingen risk att filmen försvinner p.g.a. komplikationer med copyright och dylikt eller problem med streamingtjänsten, om filmen samlas på nån server någonstans kan man inte lita på att filmen finns kvar imorgon. Detta är ett stort problem med Netflix, de kan omöjligt ha filmer tillgängliga för alltid, de måste hela tiden byta ut filmer. Har man en fysisk samling så äger man den tills den går sönder eller tills huset brinner ner.
3. Det finns mängder med extramaterial som man inte får om man streamar, det finns timmar av extramaterial på min LOTR box som är otroligt intressant, helt klart en av de bästa behind the scenes dokumentärerna jag sett.
Fysiska filmer kommer helt klart att minska i försäljning för varje år som går, men jag är säker på att det kommer finnas tillräckligt med behov för att filmbolagen kommer fortsätta att göra fysiska kopior.