• 1
  • 2
2016-02-22, 15:34
Medlem
Geomeisters avatar
Att hyrfilmen i fysiskt format varit död länge vet vi, men är även köpfilmen (DVD/Blu-Ray) på väg att dö också? Häromdagen lade den ökända butiken "Subdvd" ned i Stockholm och jag antar att det inte är första eller sista butiken med det ödet. Är branschen dödsdömd eller säljs mer film än vad man kan tro?

När jag är på min större lokala butik brukar det oftast vara några enstaka där oavsett tid på dygnet. Sen så säljer vanliga butikers DVD-stånd slut förr eller senare dom också.

Själv köper jag filmer. Ganska mycket film... Det är inte direkt dyrt länge. Att betala 100 kronor för 2-3 filmer är inte särskilt farligt. Hur ser det ut för dig? Har du inte köpt en film på 10 år eller springer du ut varje helg och köper en film eller två?
Citera
2016-02-22, 15:43
Medlem
Senaste filmen jag köpte var Airwolf box-dvd, mest av nostalgiska skäl. Och det var nog för snart 10 år sedan. Fördelarna med att köpa film är ju väldigt begränsade. Det är snabbare, billigare, smidigare och mer lättillgängligt att streama eller ladda ner. Dessutom är utbudet online mycket bättre. Har man ett biorum hemma så kan jag förstå att man vill visa upp fysiska omslag och så. Själv kastade jag min DVD-spelare för evigheter sen, och Bluray har jag aldrig ens tänkt tanken på.
Citera
2016-02-22, 15:58
Medlem
sportaborts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Att hyrfilmen i fysiskt format varit död länge vet vi, men är även köpfilmen (DVD/Blu-Ray) på väg att dö också? Häromdagen lade den ökända butiken "Subdvd" ned i Stockholm och jag antar att det inte är första eller sista butiken med det ödet. Är branschen dödsdömd eller säljs mer film än vad man kan tro?

När jag är på min större lokala butik brukar det oftast vara några enstaka där oavsett tid på dygnet. Sen så säljer vanliga butikers DVD-stånd slut förr eller senare dom också.

Själv köper jag filmer. Ganska mycket film... Det är inte direkt dyrt länge. Att betala 100 kronor för 2-3 filmer är inte särskilt farligt. Hur ser det ut för dig? Har du inte köpt en film på 10 år eller springer du ut varje helg och köper en film eller två?
Jag köper bara mina favoritfilmer på Blu-Ray, dels för att det är den bästa kvalitén man kan ha hemma, men också för att jag vet att jag ändå kommer att titta på filmen flera gånger om. Jag brukar försöka göra kap genom att köpa Blu-Ray filmer som säljs billigt, det finns många ställen som säljer nya Blu-Ray filmer för 50 spänn, det brukar för det mesta vara B-filmer som säljs för det priset nytt, men ibland har man tur och hittar riktigt bra filmer, jag hittade t ex Fight Club på Dollarstore för 50 kronor. Jag köper även en del DVD boxer, jag hittade Sagan om Ringen boxen på CDON för 300 kr för ett par år sedan, riktigt jävla bra pris.

Jag tror inte att fysiska filmer kommer att försvinna helt, det finns nog alltid filmälskare som vill ha den fysiska kopian, det finns även lite olika fördelar som inte finns på t ex Netflix och dylikt.

1. Det är bättre kvalité, trots att 4K-streaming börjar komma ut så kommer det inte fungera särskilt bra på många år tror jag, det blir nog aldrig lika bra kvalité som 4K Blu-Ray och det kommer att bli problematiskt att streama i det formatet, detta går inte för folk som inte har särskilt bra internet uppkoppling.

2. Det finns ingen risk att filmen försvinner p.g.a. komplikationer med copyright och dylikt eller problem med streamingtjänsten, om filmen samlas på nån server någonstans kan man inte lita på att filmen finns kvar imorgon. Detta är ett stort problem med Netflix, de kan omöjligt ha filmer tillgängliga för alltid, de måste hela tiden byta ut filmer. Har man en fysisk samling så äger man den tills den går sönder eller tills huset brinner ner.

3. Det finns mängder med extramaterial som man inte får om man streamar, det finns timmar av extramaterial på min LOTR box som är otroligt intressant, helt klart en av de bästa behind the scenes dokumentärerna jag sett.

Fysiska filmer kommer helt klart att minska i försäljning för varje år som går, men jag är säker på att det kommer finnas tillräckligt med behov för att filmbolagen kommer fortsätta att göra fysiska kopior.
Senast redigerad av sportabort 2016-02-22 kl. 16:01.
Citera
2016-02-22, 17:32
Medlem
Bret-Harts avatar
Ja det gör jag fast köper mest via nätet eller via loppisar etc
Citera
2016-02-22, 17:40
Bannlyst
Bara om dom inte finns på Piratebay. Oftast lite äldre svenska filmer.
Citera
2016-02-22, 17:42
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:

Först må jag säga att din profilbild är underbar, bästa albumet någonsin det där!

Och för att svara på frågan, nej, det gör jag inte. Har ingen DVD-spelare längre, har däremot en kassettspelare, men det är av nostalgiska skäl plus att det är ljuvligt med gammal teknik.

Streamar all film online numera, fast jag tankar aldrig, utan betalar mer än gärna om det kommer ut någon film som verkar bra. Det är inte så mycket pengar man lägger på det ändå. Jag har lämnat fysiska skivor av olika slag bakom mig, det blir ju mer och mer effektivt att lyssna på musik och kolla på film ju mer tiden går. Allt blir ju mer och mer effektivt med tiden.
Citera
2016-02-22, 18:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag köper all film förutom dom gratisexemplar jag "norpar" åt mig via mina recensionskontakter.

Skälen är enkla...

- Kvalité i första hand. Köpta filmer i Blu-ray har absolut bäst kvalité när det gäller bild och ljud. Nedladdad film tillhör pojkrumsbeteendet enligt min mening.

- Extramaterial som oftast är intressant.

Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa mina filmer på usb-sticka t ex vilket då gör att man slipper den rent fysiska skivan men ändå får full kvalité. Förutsättningen är att man kan lösa det ekonomiskt.
Citera
2016-02-22, 18:51
Medlem
chessjamts avatar
Köper filmer främst från e-butiker som Discshop, CDON och Zavvi eller Amazon om det är svårt att få tag på dem i Sverige, alt. billigare. Sen har man ju också Homeenter-rutinen. Var länge sen jag köpte något i en affär ute på stan, mest för att jag tycker att det allmänt är dyrare där än att köpa från nätet.

Väljer oftast BluRay framför DVD om inte priset är alltför högt. Man vill ju såklart ha bästa bildkvalitén på filmerna. Har jag dock filmen redan på DVD sen tidigare så måste det vara en favoritfilm som jag vill uppgradera till BluRay och/eller att det är en slags samlarutgåva för att jag ska köpa den på BluRay. Annars får det vara.

Började att ladda ner filmer från nätet så sent som ifjol först och har skamlöst laddat ner ca 600 filmer på mindre än ett år. Men så länge min fysiska filmsamling är drygt dubbelt så stor som de jag laddat ner känner jag inte så stort samvetskval. Däremot börjar min externa hårddisk snart bli full så den illegala nedladdningen lär väl avstanna inom kort för min del.
Citera
2016-02-22, 21:29
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Yes, det gör jag. Oftast så är det filmer jag vill behålla och se flertal gånger. Även dvd boxar köper jag, kul att ha omslag och extra material. Laddar däremot hem också. Anledningen till det är att det kommer snabbare ut och att filmen inte kommer till Sverige i dvd format.
Citera
2016-02-22, 21:48
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Köper filmer främst från e-butiker som Discshop, CDON och Zavvi eller Amazon om det är svårt att få tag på dem i Sverige, alt. billigare. Sen har man ju också Homeenter-rutinen. Var länge sen jag köpte något i en affär ute på stan, mest för att jag tycker att det allmänt är dyrare där än att köpa från nätet.

Väljer oftast BluRay framför DVD om inte priset är alltför högt. Man vill ju såklart ha bästa bildkvalitén på filmerna. Har jag dock filmen redan på DVD sen tidigare så måste det vara en favoritfilm som jag vill uppgradera till BluRay och/eller att det är en slags samlarutgåva för att jag ska köpa den på BluRay. Annars får det vara.

Började att ladda ner filmer från nätet så sent som ifjol först och har skamlöst laddat ner ca 600 filmer på mindre än ett år. Men så länge min fysiska filmsamling är drygt dubbelt så stor som de jag laddat ner känner jag inte så stort samvetskval. Däremot börjar min externa hårddisk snart bli full så den illegala nedladdningen lär väl avstanna inom kort för min del.
Det är den orsaken jag nästan helt slutat ladda ner. Jag har massor med filmer/serier jag inte har sett på min HD. Så nu laddar/streamar jag inte ner mer än då jag får lust se den filmen/serien. Då tycker streaming är billigt och funkar bra, och utbudet på 4k börja släppa.

Så streaming/nerladdning kommer på första plats. Bluray finns ingen orsak att köpa, mer än speciella filmer, då oftast på REA. För nerladdade filmer (>10- 30 gig) har oftast samma kvalité som Bluray i dag. Så det händer jag köper, men är sällsynt, det blir mindre o mindre av det.

Jag tro fysiskt media kommer så småningom dö ut tyvärr.
Citera
2016-02-22, 22:16
Medlem
StefPhoenixs avatar
Inte lika mycket i kvantitet som innan jag blev Cinemageddon-frälst, men tämligen regelbundet både ifrågavarande Amazon och till viss del fysiska butiker.
Citera
2016-02-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det är den orsaken jag nästan helt slutat ladda ner. Jag har massor med filmer/serier jag inte har sett på min HD. Så nu laddar/streamar jag inte ner mer än då jag får lust se den filmen/serien. Då tycker streaming är billigt och funkar bra, och utbudet på 4k börja släppa.

Så streaming/nerladdning kommer på första plats. Bluray finns ingen orsak att köpa, mer än speciella filmer, då oftast på REA. För nerladdade filmer (>10- 30 gig) har oftast samma kvalité som Bluray i dag. Så det händer jag köper, men är sällsynt, det blir mindre o mindre av det.

Jag tro fysiskt media kommer så småningom dö ut tyvärr.

Absolut inte, fysisk media blir bara mer och mer populär, ju äldre desto bättre. Filmbranschen är mer nischad än någonsin, majoriteten av det som gavs ut på DVD kommer inte ges ut på Blueray och de filmerna kommer bli mer åtråvärda för dem som vill ha tag på dem.
Tradera handel ökar mer och mer.

Det kommer alltid finnas behov av fysiska exemplar även i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in