Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-02-22, 13:16
Medlem
engronillers avatar
Vad tror ni för framtidsutsikter för detta bolag? Tydligen fått order från Kina, billig och känns som framtiden med tanke på att alla miljömuppar vill ha solenergi.
Citera
2016-02-22, 19:26
Medlem
Jag tror att företag som dessa kommer att växa mycket. Har också tagit mig en titt på SolTech Energy Sweden.
Det är väl så att solenergi är en relativt dyr bransch att verka inom med höga kostnader. Men i takt med utveckling lär vi förhoppningsvis se mer och mer av företag som dessa. Så jag tror att det är värt att investera i solenergi nu istället för att vänta.
Sedan de börsnoterades förra året om jag minns rätt har de ökat från cirka 5kr/aktie till idag cirka 27kr/aktie
Citera
2016-02-22, 20:08
Medlem
Pixm0s avatar
På lång sikt tror jag absolut på SolTech då de verkar ha en förhållandevis billig produkt av svensk kvalitet. Som jag läste någon annan stans, så har de ju i och med "Kina-dealen" försäkrat intäkterna för flera år framåt.
Citera
2016-02-23, 13:44
Förnybar energi är framtiden, inte så okänt. De lyckas uppenbarligen få in en del ordrar, de har en bra produkt. Växer stabilt, bra ledning. Är bekant med VDn och han är en mycket vettig och seriös kille. Jag ligger lång i SolTech med mycket pengar.

Senaste tidens ökning i kursen kommer från ordrar från Henanprovinsen i Kina. Kineserna vill börja satsa på förnybar energiproduktion, läste någonstans att de har satt upp mål till 2020/2025 om att sänka sitt petroleum- och kolberoende marknant, i utbyte mot solenergi framförallt. Gäller bara att ordrarna rullar in så kan vi se god utveckling under de sista åren av detta decennium. Risken att motsatsen sker finns ju.
Citera
2016-04-06, 08:46
Medlem
https://mobile.facebook.com/profile....55545767851054

Mycket på gång nu .
Citera
2016-04-25, 08:34
Medlem
Nu rör vi på oss ! Härliga nyheter :

https://www.avanza.se/placera/telegr...ver-25-ar.html
Citera
2016-04-25, 12:53
Medlem
så jävla härligt! mer solenergi åt folkeT!
Citera
2016-04-26, 10:16
Medlem
Ballooos avatar
http://www.di.se/artiklar/2016/4/25/...l-for-soltech/
Ja denna aktie tror jag starkt på i långsiktigt perspektiv.
Citera
2016-04-27, 08:17
Medlem
Kina levererar :

KINA VINSTER INDUSTRIFÖRETAG +11,1% MARS JMF MARS 2015 (Direkt)

STOCKHOLM (Direkt) Vinsterna i kinesiska industriföretag steg 11,1 procent i mars, jämfört med samma period föregående år.

Det meddelar den kinesiska statistikbyrån, rapporterar Bloomberg News.

I februari sjönk vinsterna 4,7 procent.

Under perioden januari till mars steg vinsterna 7,4 procent, jämfört med motsvarande period föregående år.
Citera
2016-05-04, 07:57
Medlem
PM från Soltech :

"BRYGGLÅN TILL KINESISKT BOLAG I VÄNTAN PÅ OBLIGATION (Direkt)
2016-05-04 07:38
STOCKHOLM (Direkt) Soltech och partnerbolaget ASP har genom ett så kallat brygglån på totalt 600.000 euro, motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor, finansierat sitt gemensamt ägda bolag ASRE i Kina. Soltechs andel av lånet är 300.000 euro.

Det framgår av ett pressmeddelande.

"Detta för att kortsiktigt tillgodose ett rådande kapitalbehov hos ASRE fram till en mer långsiktig finansieringslösning säkerställts genom en obligationsemission planerad under våren 2016", skriver Soltech.

Soltech och ASP har hittills gemensamt investerat 5 miljoner euro i eget kapital i ASRE. Soltech äger 51 procent av ASRE.

"Obligationslånet planeras att erbjudas såväl Soltechs aktieägare som externa investerare. Avsikten med finansieringen är att möjliggöra installationen av totalt 25 MW solenergikapacitet under 2016. Mer detaljerad information följer inom kort", skriver bolaget vidare."
Citera
2016-05-06, 23:14
Medlem
sparvsylts avatar
I det delägda dotterföretageg ASRE räknar man med att år 2019 ha en omsättning på ca. 400 MSEK där intäkterna främst verkar komma ifrån försäljning av producerad el till kunderna. SolTech omsätter i dagsläget bara 40 MSEK*. På deras hemsida kunde man se en video på VD:n för bolaget som de samarbetar med (ASP) som beskrev den stora miljösatsningen i Kina där staten gav användarna av solceller vissa fördelar*. Dessutom har SolTech patenterade lösningar som används inom dotterbolaget.

Företaget låter lovande och jag ska sätta mig in i det mer när jag kommer hem till datorn men det som i nuläget gör mig kritisk är den nedåtgående trend företaget visat den senaste 3-månaders perioden. Vad beror den på? Är företaget övervärderat?

*= På dessa punkter behöver jag ta mig en dubbeltitt, återkommer under kommande vecka.

Mvh sparven.
Senast redigerad av sparvsylt 2016-05-06 kl. 23:16. Anledning: Förtydligande av text.
Citera
2016-05-26, 09:16
Medlem
" SOLTECH
FÅR ORDER I KINA, INTÄKTER CA 70 MLN KR UNDER 20 ÅR (Direkt)
2016-05-26 07:18
STOCKHOLM (Direkt) Soltech meddelar att samriskbolaget ASRE har tecknat en order med Zhejiang JunHe Pumps Holding Co. Ltd. Ordern gäller installationen av den fjärde solenergianläggningen i staden Ningbo i Zhejiang-provinsen.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Anläggningen är på 2 megawatt (MW) och beräknas ge årliga intäkter på motsvarande cirka 3,5 miljoner kronor. Under avtalets 20-åriga löptid beräknas de ackumulerade intäkterna uppgå till cirka 70 miljoner kronor.

Anläggningen beräknas årligen producera cirka 2.020.000 kWh. Kunden förbinder sig att köpa all elektricitet som systemet producerar under 20 år. Investeringen i anläggningen, som fortsatt kommer att ägas av ASRE, uppgår till cirka 20,5 miljoner kronor. Anläggningen beräknas vara färdigbyggd under fjärde kvartalet 2016.

ASRE har tidigare erhållit tre andra order i Ningbo på totalt 2,5 MW, vilket motsvarar 5,1 miljoner kronor i årsintäkt och 102 miljoner kronor i total intäkt över 20 år.

"ASRE har som mål att sälja och installera 25 MW under 2016. Utöver 150 MW i ramavtal som löper under fem år, har vi 15,57-19,57 MW i såld volym i år, således 62-78 procent av årsmålet. Vårt mål att ha 230 MW installerad solenergikapacitet 2019 känns minst sagt nåbart", kommenterar Soltechs vd Frederic Telander.

Kristine Trapp +46 8 5191 7927
Nyhetsbyrån Direkt "
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här