2005-11-16, 10:09
Medlem
mrharakiris avatar

Vilka dårar det finns.
Nån som vet vem direktören som jagat Merner är?
Citat:
Den 23 maj 2000 körde direktören in med en traktorgrävare på Merners tomt och grävde sönder ett uthus som innehöll el- och vattenförsörjning för gården. Några dagar senare grävdes också fastighetens avloppssystem upp.
- Jag såg hur han kom till tomten och grävde sönder husets avloppssystem. Han höll på ett par timmar, säger Bo Merners son i förhör.

I början av augusti samma år hade Bo Merner låtit gräva upp diken för att installera nytt avlopp. Då kom direktören med traktorgrävaren och grävde igen dikena. Sedan spred han ut grushögarna som skulle användas som täckning över tomten.

"Han är inte klok"

I augusti 2001 parkerade direktören plötsligt en gammal lastbil på tomten - mellan bostadshuset och familjen Merners uteplats. Där stod den sedan i två månader.

I början av 2002 var det dags igen. Den här gången dumpade direktören fullt med betongskrot på tomten - sammanlagt ett 30-tal lass.

Den 27 april dök direktören upp på nytt. Med sin traktorgrävare började han då gräva upp delar av gräsmatten vid uteplatsen - och flyttade sedan högar med betongskrot dit.
Den 23 maj 2000 körde direktören in med en traktorgrävare på Merners tomt och grävde sönder ett uthus som innehöll el- och vattenförsörjning för gården. Några dagar senare grävdes också fastighetens avloppssystem upp.
- Jag såg hur han kom till tomten och grävde sönder husets avloppssystem. Han höll på ett par timmar, säger Bo Merners son i förhör.

I början av augusti samma år hade Bo Merner låtit gräva upp diken för att installera nytt avlopp. Då kom direktören med traktorgrävaren och grävde igen dikena. Sedan spred han ut grushögarna som skulle användas som täckning över tomten.

"Han är inte klok"

I augusti 2001 parkerade direktören plötsligt en gammal lastbil på tomten - mellan bostadshuset och familjen Merners uteplats. Där stod den sedan i två månader.

I början av 2002 var det dags igen. Den här gången dumpade direktören fullt med betongskrot på tomten - sammanlagt ett 30-tal lass.

Den 27 april dök direktören upp på nytt. Med sin traktorgrävare började han då gräva upp delar av gräsmatten vid uteplatsen - och flyttade sedan högar med betongskrot dit.
Citera
2005-11-16, 11:01
Medlem
yendors avatar
Eh....
Källa för artikeln? Var hände det?
Citera
2005-11-16, 11:05
Medlem
uffeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Eh....
Källa för artikeln? Var hände det?
http://expressen.se/index.jsp?a=471121
http://expressen.se/index.jsp?a=471135
Citera
2005-11-16, 11:37
Medlem
yendors avatar
Citat:
Hur känns det att ha blivit av med Bo Merner?
- Det är underbart att jag blev av med honom till slut. Han satt där i fem år utan att göra rätt för sig.
Direktören berättar att han gick in i bostadshuset när familjen Merner flyttat.
- Det såg hemskt ut. Det var fruktansvärt, säger direktören.

Det luktar ju som om den muntliga hyresöverenskommelse har varit väldigt mycket i familjen Merners fördel.

Citat:
I mitten av 1990-talet slog sig familjen Merner ner på en hyrd gård i närheten av Venngarns slott utanför Sigtuna.
Gården köptes sedan av en 49-årig direktör - som krävde att Bo Merner skulle flytta. Merner å sin sida vägrade eftersom han ansåg sig ha laglig rätt att bo kvar via en muntlig överenskommelse med en tidigare arrendator

Har man inget på papper så gäller väl den vanliga hyreslagen. Är det så omöjligt att säga upp en hyresgäst?
Citera
2005-11-16, 12:03
Medlem
Boccias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Det luktar ju som om den muntliga hyresöverenskommelse har varit väldigt mycket i familjen Merners fördel.

Har man inget på papper så gäller väl den vanliga hyreslagen. Är det så omöjligt att säga upp en hyresgäst?

Inte omöjligt, men MYCKET svårt . Det är oftast hyresvärden som måste bevisa störningar/klagomål och detta med vittne för att hyresnämde över huvudtaget skall ta upp saken. Dock om man inte betalar hyran är det enklare att bli av med oönskade hyresgäster, men om familjen har barn som bor hemma är det MYCKET svårt.
Citera
2005-11-16, 14:58
Medlem
Orm Ondes avatar
Merner - som "slarvat bort" en hel del pengar från sin tid som "tidningskung" bor i ett hus som han "har rätt att bo i enligt muntligt avtal med arrendatorn". Detta luktar konstigt, mina vänner.

Tydligen har tidningskungen inte ägt huset. Det är oklart om arrendatorn haft rätt att hyra ut huset över huvud taget. Observera att Merner säger "att han haft rätt att bo där enligt ett muntligt avtal", inte att han hyrt huset (hyresavtal kan vara muntliga, men det är mycket ovanligt) och betalar för sig.

Min gissning: Herr tidningskungen har skaffat sig gratis eller mycket billigt boende genom att med någon brännvinsjuridisk invändning hävda att han har rätt att bo i huset. Eftersom en rättsprocess tar gruvligt lång tid, vet han att han kan hålla sig kvar länge. Direktören med traktorgrävaren, som kanske blivit lurad i samband med fastighetsköpet (detta luktar samarbete mellan f.d. arrendator och Merner) blir till sist förbannad och tar fram grävaren för att han inte orkar vänta i flera år på att alla rättsliga kvarnar malt färdigt.

Jag har så ofta stött på personer med rymligt samvete som trixar och fixar och utnyttjar de möjligheter lagen ger för att hålla sig kvar i lokaler eller utnyttja andra saker som de i grunden saknar rätt till, att jag vägrar tro på uppdelningen god/ond i Expressenartikeln. Att någon till sist tar till mycket drastiska metoder för att bli av med en sådan motpart har jag förståelse för.

Någon som vet mer detaljer om vad tidningskungen anfört i tvisten mot direktören till stöd för sin rätt att bo på fastigheten?
Citera
2005-11-16, 15:14
Medlem
Jobbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri
Vilka dårar det finns.
Nån som vet vem direktören som jagat Merner är?

Direktören är en relativt ljusskygg varelse, vad det betyder får ni räkna ut själva. Jag skulle i det längsta undvika att göra mig osams med den mannen, vilket Merner nu fått erfara. På ett lindrigt sätt.
Citera
2005-11-16, 15:51
Medlem
yendors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbig
Direktören är en relativt ljusskygg varelse, vad det betyder får ni räkna ut själva. Jag skulle i det längsta undvika att göra mig osams med den mannen, vilket Merner nu fått erfara. På ett lindrigt sätt.

Skall vi tolka detta som att det är en fråga om en fixande och trixande fiffelsosse som fick en hyresvärd vilken kör på gränsen till lagbrott?

Ingen av dom här två verkar ju ha riktigt rent mjöl i påsen.
Citera
2005-11-16, 20:02
Medlem
Orm Ondes avatar
Jaja, kaka söker maka kanske
Citera
2005-11-16, 20:50
Medlem
utters avatar
Hade det varit en fattig pensionär som blivit trakasserad hade varit något att skriva om. Men en pajsare som förskingrat till sig en mindre förmögenhet tycker väl ingen jävel synd om. Direktören lever bara ut sådant jag själv velat när jag varit på riktigt dåligt humör.

Det skulle vara intressant att höra mer om direktören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in