Citat:
Ursprungligen postat av
blurblurblur
Hejsan, vet att det finns några liknande ämnen startade redan, men kände att det blir lättare att börja en egen.
Jag och en person till har funderat på att starta ett företag och sälja produkter på amazon i Sverige. Vi har fastnat lite och tänkte kolla om det finns några personer här som har gjort samma eller som allmänt har kunskapen och vill dela med sig.
Vi kommer att skapa ett handelsbolag och köpa produkter från Kina. ( Ett aktiebolag finns inte i budget)
Vad är det som gör att ni tror att aktiebolag skulle vara dyrare att driva?
Citat:
Ursprungligen postat av
blurblurblur
Vi har koll på att vi måste registrera för f-skatt, moms och göra bokföring samt betala egenavgifter och preliminär skatt.
Är det någon som har erfarenhet av handelsbolag? Fördelar/Nackdelar? Någon som skulle vilja dela med sig lite mer om egenavgifter?
Vår första tanke var att sälja på amazon i USA, men vet någon hur det funkar där? Behöver man både företag i Sverige och i USA eller räcker det med bara i Sverige? Hur betalar man momsen i USA? Hur sköter man frakt och införtullning där?
Vi kommer även att satsa på att försöka beställa med leveransvillkor DDP då det är säljaren som sköter allting, vilket låter bäst för oss just nu.
Någon som har erfarenhet med att handla med DDP? Vad är dom största riskerna? Är det enkelt att hitta leverantörer som ens vill sälja med DDP? Får man betala dyrare i slutändan med DDP?
De flesta leverantörer säljer med FCA eller FOB. Då är min fråga. Hur bokar man frakten? Är det exempelvis genom dhl eller postnords hemsida. Kommer säljaren lämna lasten vid exempelvis Göteborgs hamn och så ska jag fixa transporten därifrån till slutdestination, eller bokar man frakten från hans lager och varorna kommer åka direkt till slutdestination?. När dom överlämnas till slutdestination antar jag att Amazon sköter avlastning och allting och att jag inte behöver fixa något med det?
Jag är helt säker på att det finns kunniga personer i kundtjänsten hos exempelvis DHL eller Schenker som kan hjälpa dig att reda ut det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
blurblurblur
Dessutom när man bokar i FCA eller liknande. Hur gör ni med införtullningen? Skapar ni själva en deklaration och skickar till tullverket eller är det någon annan som gör det åt er? Hyr man tex ett tullombud för att göra införtullningen? Behöver jag något tillstånd för att få importera? (om man läser från tullverkets hemsida)
Det med frakt är det vi mest är osäkra på då vi har noll koll på hur man gör och hur det funkar.
Har ni någon erfarenhet med detta eller något ni vet, dela gärna med er.
Tack på förhand!
Det enklaste vore förstås att importera från EU, men jag förstår att det finns ekonomiska skäl till att ni inte vill göra det.
I övrigt har jag inte nåt att bidra med, men följer med spänning då jag själv har haft lösa tankar om att göra nåt liknande.