• 1
  • 2
2016-02-21, 19:35
Medlem
Tjena allihopa har fått ett erbjudande och börja på ett annat jobb, perfekt timeing då jag inte trivs längre men då är det så att jag har 2 månaders uppsägnings tid och undrar på om jag säger upp mig nu får jag ut mina semester dagar då ? Jag får mina semester dagar där vid april och vill få ut de i pengar då jag vill verkligen få ut så mycket pengar som möjligt från detta jobb
Tack på förhand
Citera
2016-02-21, 19:44
Medlem
läs i dit avtal eller fråga din chef så slipper vi sitta här och gissa då vi inte vet vilken bransch eller hur dit avtal ser ut.
Citera
2016-02-21, 19:44
Medlem
John-Pauls avatar
Får du semesterdagarna i efterskott och slutar så att du inte utnyttjar dom så ska du givetvis få motsvarande i pengar.
Citera
2016-02-21, 19:49
Medlem
Ok tack för väldigt snabba svar
Citera
2016-02-21, 20:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Tänk på att det blir skyhög skatt på denna utbetalning. Detta kommer du få som skatteåterbäring, nästa år.
Citera
2016-02-21, 21:38
Medlem
HumpingDogs avatar
Det beror på avtalet.

I vissa fall kan arbetsgivaren tvinga dig att ta ut årets semester.
I vissa fall har du rätt att få ut sparad semester från tidigare år i pengar.

Du få fråga din arbetsgivare och fackförening.

Om du tar ut semestern samtidigt som du arbetar på ditt nya jobb så får du dubbel lön.
Citera
2016-02-21, 22:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Det beror på avtalet.

I vissa fall kan arbetsgivaren tvinga dig att ta ut årets semester.
I vissa fall har du rätt att få ut sparad semester från tidigare år i pengar.

Du få fråga din arbetsgivare och fackförening.

Om du tar ut semestern samtidigt som du arbetar på ditt nya jobb så får du dubbel lön.

Det beror på avtal men jag har inte sett ett avtal som tvingar en anställd att ta semester under uppsägningstiden.
Det vanligaste är nog ändå att man får ut allt i slutlönen.
Citera
2016-02-21, 22:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det beror på avtal men jag har inte sett ett avtal som tvingar en anställd att ta semester under uppsägningstiden.
Det vanligaste är nog ändå att man får ut allt i slutlönen.

Att tvinga någon att ta semester blir nog svårt. Om arbetsgivaren vägrar att betala ut semestern som pengar så har arbetstagaren tolkningsföreträde när det gäller utbetalningssättet. Krånglar arbetsgivaren så innebär det att arbetsgivaren har en oreglerad skuld till arbetstagaren.

Oreglerade skulder kan drabba arbetsgivaren på olika sätt vilket betyder att arbetsgivaren brukar betala ut pengarna.
Citera
2016-02-22, 00:48
Medlem
trattfans avatar
Är också på g att byta jobb.
Säg att jag slutar i slutet av April.

Kan jag då fixa så att min semesterlön betalas ut 25e april eller blir det 25e maj?

För min tanke är då att sluta jobba sista april, ha 2v semester och sedan börja jobba direkt på nya jobbet.
Citera
2016-02-22, 07:55
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Är också på g att byta jobb.
Säg att jag slutar i slutet av April.

Kan jag då fixa så att min semesterlön betalas ut 25e april eller blir det 25e maj?

För min tanke är då att sluta jobba sista april, ha 2v semester och sedan börja jobba direkt på nya jobbet.
Antagligen maj, inte så lätt att göra slutlön på någon som inte slutat än.
Citera
2016-02-22, 08:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winchesten
Tjena allihopa har fått ett erbjudande och börja på ett annat jobb, perfekt timeing då jag inte trivs längre men då är det så att jag har 2 månaders uppsägnings tid och undrar på om jag säger upp mig nu får jag ut mina semester dagar då ? Jag får mina semester dagar där vid april och vill få ut de i pengar då jag vill verkligen få ut så mycket pengar som möjligt från detta jobb
Tack på förhand

Det beror som sagt på vad ni har för avtal och om hur semesteråret ser ut samt om du har förskotts eller efterskottssemester och hur många sparade semesterdagar du har sparat sen tidigare.

Många som får sina semesterdagar i april har förskottssemester dvs får 25 dagar i april som måste tjänas in till april nästa år därpå. Det innebär att om du säger upp dig 1 mars så hinner du bara tjäna in en månads semester innan du slutar.

Sen är det också så att när man säger upp sig så säger man också upp all eventuell tidigare beviljad semester under uppsägningstiden. Så du kan inte söka och få t.ex. semester i april beviljad och sen säga upp dig. Vid en uppsägning dras all beviljad semester in och det är sen arbetsgivaren som får ta ställning till om du får ta ut sparad semester under uppsägningstiden eller får det utbetald som semesterlön.
Citera
2016-02-22, 14:28
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Antagligen maj, inte så lätt att göra slutlön på någon som inte slutat än.

Ok, ne men tänkte om det gick att be dom betala ut allt tidigare. Aja, det är väl inte skitjobbigt att vänta en månad, speciellt eftersom jag går från fast anställning till timanställd nu när jag byter jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in