Citat:
Ursprungligen postat av
Winchesten
Tjena allihopa har fått ett erbjudande och börja på ett annat jobb, perfekt timeing då jag inte trivs längre men då är det så att jag har 2 månaders uppsägnings tid och undrar på om jag säger upp mig nu får jag ut mina semester dagar då ? Jag får mina semester dagar där vid april och vill få ut de i pengar då jag vill verkligen få ut så mycket pengar som möjligt från detta jobb
Tack på förhand

Det beror som sagt på vad ni har för avtal och om hur semesteråret ser ut samt om du har förskotts eller efterskottssemester och hur många sparade semesterdagar du har sparat sen tidigare.
Många som får sina semesterdagar i april har förskottssemester dvs får 25 dagar i april som måste tjänas in till april nästa år därpå. Det innebär att om du säger upp dig 1 mars så hinner du bara tjäna in en månads semester innan du slutar.
Sen är det också så att när man säger upp sig så säger man också upp all eventuell tidigare beviljad semester under uppsägningstiden. Så du kan inte söka och få t.ex. semester i april beviljad och sen säga upp dig. Vid en uppsägning dras all beviljad semester in och det är sen arbetsgivaren som får ta ställning till om du får ta ut sparad semester under uppsägningstiden eller får det utbetald som semesterlön.