2016-02-21, 19:12
Medlem
paras0nics avatar
Hejsan kära Flashbackare! Jag har lite funderingar som jag hoppas på att ni skall kunna svara på.

Det är nämligen så att jag har drygt 86k SEK liggandes i någon annans bank konto, som bara väntas på att föra över. Personen påstår att mina alternativ att hämta ut pengarna är följande:

1) Western Union - får man ut pengarna kontant eller konto? Kan ju bli lite mycket med att handskas med 86k alltså..

2) Bank överföring - känns fel då jag inte har taxerad inkomst i Sverige och plötsligt får in denna summa..

3) MoneyBookers - Leder i slutändan till mitt bankkonto och då är vi tillbaka på ruta ett..

Jag är utländsk medborgare utanför EU men pengarna kommer inte därifrån. Skulle man kunna få in pengarna på mitt konto och säga att det kommer från arv från familj som bor i annat land? Bilförsäljning (har ingen bil) men vafan kan man säga???? Behöver veta.. Tror ni även att pengarna blir frysta DIREKT om jag får dom på kontot?

Tacksam för svar
Citera
2016-02-21, 19:15
Avstängd
Var finns pengarna nu?
Citera
2016-02-21, 19:20
Medlem
paras0nics avatar
USA, Storbritannien, Italien, Ryssland, Mexiko, Tyskland, Holland, några till.. som sagt innanför och utanför EU. KANSKE Danmark men jag kan inte under hämta ut pengarna kontant, det som är problemet. Varför dessa pengar finns i dessa länder kan vi ta i PM..
Citera
2016-02-21, 19:55
Medlem
Ring western union och fråga du borde få dessa kontant. Skicka sedan ett kontoutdrag för att visa att pengarna finns sen gör du en insättning och boka en tid för ett större uttag. Tror jag.
Citera
2016-02-21, 20:29
Medlem
Det är ingen större risk med en banköverföring, vid betalningar från utlandet är det belopp över 15k EUR eller 150k SEK som ska rapporteras till SKV. (Om de nu inte ändrat beloppet den senaste tiden) Att du har taxerad inkomst i Sverige är väl bara en fördel.
Citera
2016-02-21, 20:40
Medlem
För liten summa för att bankerna ska bry sig.
Citera
2016-02-22, 07:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Att du har taxerad inkomst i Sverige är väl bara en fördel.

Han har ingen taxerad inkomst i Sverige.
Citera
2016-02-23, 01:11
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han har ingen taxerad inkomst i Sverige.

Precis.

Uppdatering: Jag valde att gå via Western Union och jag hoppas att de inte ställer för mycket frågor. Det är bara det där med att jag inte har någon taxerad inkomst i Sverige.. samtidigt har jag härkomst från annat land utanför EU och undrar om jag skulle kunna säga att de kommer ifrån vinster därifrån?

Fan vet jag. Bara nojja då man verkligen behöver dessa pengar, och de inte är vita. Hur som helst så valde jag att splitta betalning i 2 summor, denna gång kommer det runt 30 lakan. Svar uppskattas!!
Citera
2016-02-23, 08:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Precis.

Uppdatering: Jag valde att gå via Western Union och jag hoppas att de inte ställer för mycket frågor. Det är bara det där med att jag inte har någon taxerad inkomst i Sverige.. samtidigt har jag härkomst från annat land utanför EU och undrar om jag skulle kunna säga att de kommer ifrån vinster därifrån?

Fan vet jag. Bara nojja då man verkligen behöver dessa pengar, och de inte är vita. Hur som helst så valde jag att splitta betalning i 2 summor, denna gång kommer det runt 30 lakan. Svar uppskattas!!
De följer lagen om penningtvätt och kan rapportera denna överföring till berörd myndighet. Dock vet jag inte hur de jobbar och vilken brytgräns de har för rapportering. Det är väl maskiner som sköter det som vanligt.

Men om skatteverket får nys om det och du nolltaxerar (lever du på bidrag också?) så kan det blir jobbigt för dig att förklara det här.
Citera
2016-02-23, 09:13
Medlem
Dela upp den på flera små överföringar, banken får bara en varning vid stora överföringar, så dela upp den på ett 10 tal så borde det fungera
Citera
2016-02-23, 18:51
Medlem
sinistrals avatar
Jag vet med 100% säkerhet att åtminstone två av sveriges större banker har uppföljning på utlandstransaktioner över tid, dvs att dela upp beloppet på ett flertal mindre överföringar hjälper ej utifrån ett aml perspektiv. Jag har svårt att tänka mig att övriga banker skulle sakna denna banala funktionalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in