Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-21, 17:43
  #1
Medlem
Jag har lagt ned timmar med försök att överföra filer från Win7 till XP.

Jag har flertalet XP system bl a server som ibland skall uppdateras tätt med nya upplägg. Det funkar bra från XP. Man nu jobbar jag mycket från en lap som har Win7. Jag får springa med en sticka fram och tillbaka .

Inget verkar gå med inbyggda OS-funktioner. Finns något enkelt progam för överföring ?
Citera
2016-02-21, 18:00
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Jag har lagt ned timmar med försök att överföra filer från Win7 till XP.

Jag har flertalet XP system bl a server som ibland skall uppdateras tätt med nya upplägg. Det funkar bra från XP. Man nu jobbar jag mycket från en lap som har Win7. Jag får springa med en sticka fram och tillbaka .

Inget verkar gå med inbyggda OS-funktioner. Finns något enkelt progam för överföring ?

Det är bara att ange UNC och köra. Det är inget krångel alls.

Men eftersom du inte förklarar exakt VAD som händer så är det svårt att komma med bättre svar än så.
Citera
2016-02-21, 21:38
  #3
Medlem
Ok, andra har sagt att det inte går med Win7 vilket jag trott på då jag inte lyckats på något sätt. Exakt alla försök kommer jag inte ihåg, det var flera månader sen, men det handlade om att söka eller enabla view under nätverk. Därför efterlyste jag ett alternativt filöverförings-program.

När jag kollar från en XP dator kopplad till samma router då ser jag och kommer åt datorer och filer på XP servern, där aktuell map är utdelad. Min XP server är privat och ligger på mitt Home-nätverk.

Från min lap med Win7 som är en företagsdator med access både till företagsnätverk och Home-nätverk med access till min router och internet.

Det jag gör från Win7 :

Startar Explorer för att komma åt samma filer.
Jag väljer "Network", där ser jag bara min dator, inga andra datorer. Detta är problemet, jag vet egentligen inte vad jag ska gör när jag inte ser någon annan datorer som finns på mitt hem-nätverk.

Tidigare hade företaget XP på samma lap, och då såg jag mina andra hemdatorer direkt under "Network", men inte sedan de bytte till Win7.

På Network properties står det Active Netwoks -> 1: Home Network, Access type: Internet, Connections: Wireless Network Connection. 2: företagets Domain network.
__________________
Senast redigerad av lvedin 2016-02-21 kl. 21:42.
Citera
2016-02-21, 21:47
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Ok, andra har sagt att det inte går med Win7 vilket jag trott på då jag inte lyckats på något sätt. Exakt alla försök kommer jag inte ihåg, det var flera månader sen, men det handlade om att söka eller enabla view under nätverk. Därför efterlyste jag ett alternativt filöverförings-program.

När jag kollar från en XP dator kopplad till samma router då ser jag och kommer åt datorer och filer på XP servern, där aktuell map är utdelad. Min XP server är privat och ligger på mitt Home-nätverk.

Från min lap med Win7 som är en företagsdator med access både till företagsnätverk och Home-nätverk med access till min router och internet.

Det jag gör från Win7 :

Startar Explorer för att komma åt samma filer.
Jag väljer "Network", där ser jag bara min dator, inga andra datorer. Detta är problemet, jag vet egentligen inte vad jag ska gör när jag inte ser någon annan datorer som finns på mitt hem-nätverk.

Tidigare hade företaget XP på samma lap, och då såg jag mina andra hemdatorer direkt under "Network", men inte sedan de bytte till Win7.

På Network properties står det Active Netwoks -> 1: Home Network, Access type: Internet, Connections: Wireless Network Connection. 2: företagets Domain network.

Men varför krångla med network places?

Ange bara \\ip.adress.till.dator\c$ (Eller d$ etc) i utforskaren och auth'a som behörig användare. Funkar inte det så har ni något paketfilter (brandvägg) igång.

"Andra" vet uppenbarligen inte vad de talar om.
Citera
2016-02-21, 22:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men varför krångla med network places?

Ange bara \\ip.adress.till.dator\c$ (Eller d$ etc) i utforskaren och auth'a som behörig användare. Funkar inte det så har ni något paketfilter (brandvägg) igång.

"Andra" vet uppenbarligen inte vad de talar om.
Provade från Win7 (WiFi) till en XP dator (Nätverksladd) på samma router, C-mappen utdelad . Win7 hittar inte med \\192.168.1.104\c$ i adressfältet i Explorer. Får bara "Windows cannot access \\192.168.1.104\c$" "Unspecefied error". Ingen authoriseringsfråga kommer upp.

Om detta ovan skall gå, ja då har företagets uppdatering till Win7 medfört någon access-spärr.

Tack i alla fall för tipset med addressfönstret som alternativ.
Citera
2016-02-21, 23:37
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Provade från Win7 (WiFi) till en XP dator (Nätverksladd) på samma router, C-mappen utdelad . Win7 hittar inte med \\192.168.1.104\c$ i adressfältet i Explorer. Får bara "Windows cannot access \\192.168.1.104\c$" "Unspecefied error". Ingen authoriseringsfråga kommer upp.

Om detta ovan skall gå, ja då har företagets uppdatering till Win7 medfört någon access-spärr.

Tack i alla fall för tipset med addressfönstret som alternativ.

Låt mig gissa 0x80004005 ?

Använd då map network drive och använd en användare som faktiskt EXISTERAR på den andra datorn.

Nej, ingen accessspärr, bara PEBCAK.
Citera
2016-02-22, 10:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Låt mig gissa 0x80004005 ?

Använd då map network drive och använd en användare som faktiskt EXISTERAR på den andra datorn.

Nej, ingen accessspärr, bara PEBCAK.
Tack då provar jag när jag kommer hem.
Citera
2016-02-22, 20:37
  #8
Medlem
Ett problemet är att jag inte förstår hur nätverkssökvägar skall byggas upp. Samt att det tar evighet att få felmeddelande så att jag kan verifiera att det är fel.

Andra datorn.
User: lv
Computername: tv
IP: 192.168.1.104
Utdelad Enhet: c:
exempelmapp under enhet c: Install
Windows brandvägg disablad
AVG antivirus installerat.

Har provat några kombinationer utan positivt resultat

Map Network Drive, Folder:
\\tv -> 80070043
\\tv\c: -> svarar inte på 5 min
\\tv\Install -> 80070043
\\192.168.1.104\c$ -> fel (skrev inte upp felkod)
\\192.168.1.104\lv -> fel (skrev inte upp felkod)
\\192.168.1.104\tv -> fel (skrev inte upp felkod)
tv -> ger omedelbart 80070043

__________________
Senast redigerad av lvedin 2016-02-22 kl. 20:40.
Citera
2016-02-22, 22:14
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Ett problemet är att jag inte förstår hur nätverkssökvägar skall byggas upp. Samt att det tar evighet att få felmeddelande så att jag kan verifiera att det är fel.

Andra datorn.
User: lv
Computername: tv
IP: 192.168.1.104
Utdelad Enhet: c:
exempelmapp under enhet c: Install
Windows brandvägg disablad
AVG antivirus installerat.

Har provat några kombinationer utan positivt resultat

Map Network Drive, Folder:
\\tv -> 80070043
\\tv\c: -> svarar inte på 5 min
\\tv\Install -> 80070043
\\192.168.1.104\c$ -> fel (skrev inte upp felkod)
\\192.168.1.104\lv -> fel (skrev inte upp felkod)
\\192.168.1.104\tv -> fel (skrev inte upp felkod)
tv -> ger omedelbart 80070043


Vad tycker du vi ska göra utan felkoderna?
Citera
2016-02-22, 23:44
  #10
Medlem
hasenfrasens avatar
Djävulens påfund "förenklad fildelning". Inaktivera det på både XP och W7 samt se till att användaren och lösen på maskinerna är lika. Sätt även arbetsgruppnamnet till WORKGROUP på båda. Inaktivera brandväggen på både XP och W7 under tiden du nätverkar.
Citera
2016-02-23, 03:12
  #11
Medlem
christerys avatar
0x80070043 = nätverksnamn kan inte hittas.
Har du testat "net view" tex
Har du bara IP igång så blir det bökigare men ip-address eller pilla i lmhost borde ju fungera.
hur har du sharat ut katalogen?

net use z: \\servernamn\share /user:usernamn password brukar fungera i domäner, men nu har du ingen sån så det kanske bara är lösen som krävs.

prova net use /? för att kika på hjälpen. Sitter på Win10 så det kanske skiljer.

Skulle snokat på YT efter en instruktion, dom är faktiskt ganska bra ibland
Citera
2016-02-25, 12:46
  #12
Medlem
Jag ber om ursäkt att jag inte skrev upp felkoder, men det händer lätt nar man "bara ska försöka lite", sen verkar det som att väntetiden blir längre och längre innan felkod kommer.

net view -> "System error 6118 has occurred. The list of servers for this workgroup is not currently available".

Ja, jag kollade på YT och övrigt på nätet i timmar förut. Nix pix.

Det går mindre kalendertid att spinga upp och ned i trappan med en sticka än att fortsätta med research. Kan vara Volvo-datorn som helt mixtrat med Win7 extern nät-access, allt är fjärrstyrt med installationer etc etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback